Web: proč nezačít grafickým návrhem?

10. 4. 2007 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG

Web se již dávno stal nedílnou součástí marketingové komunikace firmy. Očekává se od něho, že pomůže podniku úspěšně dosahovat obchodních cílů. To je na druhé straně vykompenzováno tím, že do webu je potřeba investovat hodně času a finančních prostředků. Aby tyto prostředky byly investovány efektivně, je potřeba již na samém začátku vykročit tím správným směrem. Ať už budujete zcela nový web nebo redesignujete stávající, neudělejte chybné rozhodnutí na samém začátku – věřte, že pozdější odstranění této chyby bude mnohonásobně nákladnější.


Jak bude web vypadat aneb design webu


Součástí počátečních úvah při vytváření firemního webu velmi často bývá zodpovězení otázky: „Jak by měl náš web vypadat?“. Toto je vděčné téma, neboť se k němu rád a se zaujetím vyjádří téměř každý z firmy. Každý má svůj názor, jak by měly budoucí webové stránky vypadat, a ten je často podložený pouze subjektivními dojmy a bez reálného základu v podobě obchodní a internetové strategie firmy.


Je ovšem nutné si uvědomit, že grafický vzhled představuje důležitý, nikoliv však jediný faktor, jenž rozhoduje o úspěšnosti firemního webu. A v žádném případě by úvahy o designu webu neměly být výchozím bodem. Myslíte si snad, že návštěvník webu při svém kupním rozhodování bude vycházet z toho, jestli se mu web po grafické stránce líbí? Že se rozhodne pro vaši firmu díky tomu, že mu ladí použitá kombinace barev? Myslíte si, že se z tohoto důvodu bude opakovaně vracet? Nikoli!


3 kroky, kterými byste měli začít


Dobře, věřím, že jsem vás přesvědčil, že začít grafickým návrhem je špatná cesta. Jaká je tedy ta správná? Při úvahách, které mají vést k vybudování nových webových stránek, by neměly být opomenuty následující kroky:


promyšlení internetové strategie,


definování celkové koncepce a funkcionality webu,


návrh informační architektury webu.


Internetová strategie


Co bude web nabízet, jakým způsobem a proč právě tímto způsobem. Nezapomeňte, že už v tuto chvíli je také potřeba znát odpověď na otázku komu (cílové skupiny zákazníků) a také proti komu (konkurence). Máte zodpovězeny všechny tyto otázky? Pak jste vytvořili základ vaší internetové strategie. Nezapomeňte definovat relevantní, měřitelné a realistické cíle webu. Nyní můžete přistoupit k dalšímu kroku.


Celková koncepce a funkcionalita


Mají webové stránky pouze poskytovat základní informace o firmě, nebo by měly návštěvníkům umožňovat poptat či přímo objednat produkty a služby? Zvažte, zda by nebylo vhodné na vašich webových stránkách využít nějaké další prvky typu RSS kanálů, možnost odebírání newsletteru apod. Definujte si funkce a prvky, jež jsou vzhledem k daným cílům klíčové, a určete, jakým způsobem nejvhodněji tyto funkce prezentovat návštěvníkům.


Informační architektura


Co všechno se pod tímto pojmem skrývá? Jak bude vypadat struktura webu. Jakým způsobem budou jednotlivé části webu navzájem provázány. Jaké bude označení jednotlivých sekcí, aby bylo pro návštěvníka intuitivně srozumitelné, a ten tak dokázal správně identifikovat jejich účel a obsah. V rámci návrhu informační architektury by také nemělo chybět uspořádání jednotlivých prvků na stránkách webu s cílem dosáhnout maximální přehlednosti a dobré použitelnosti, a pomoci tak uživatelům snadno dosahovat jejich cílů?


V této fázi by neměly být opomenuty ani otázky týkající se optimalizace webu pro vyhledávače (SEO). Internetové vyhledávače jsou z pohledu drtivé většiny webových stránek v současnosti klíčovým zdrojem návštěvnosti. Důležitým předpokladem, který nakonec může rozhodovat o úspěchu či neúspěchu webu, je právě jeho viditelnost ve vyhledávačích. Mějte tedy na paměti, že správný postup není vytvořit web a pak ho optimalizovat, ale tento požadavek zahrnout již do samotného návrhu informační architektury.


Konečně je čas na grafický návrh


Máte důkladně promyšlenou informační architekturu webu? Pokud ano, je čas povolat grafika. Jaké všechny informace grafikovi sdělit? V případě drtivé většiny webů lze definovat typové stránky, které odráží strukturu celého webu. Pro lepší představu uveďme příklad. V případě jednoduchého internetového obchodu můžeme obvykle rozlišit 6 typových stránek: úvodní stránku, stránku s přehledem výrobků, stránku s detailem výrobku, nákupní košík, objednávací či registrační formulář a běžnou textovou stránku.


Typové stránky se od sebe odlišují především charakterem prezentovaných informací, použitím různých prvků a jejich rozmístěním. Právě takové šablony typových stránek by měly být podkladem pro vytvoření grafického návrhu webu. Grafik tedy nerozhoduje o umístění prvků, ale pouze o jejich vzhledu, v závislosti na jejich důležitosti.


Výsledkem práce grafika budou bezpochyby líbivé návrhy, ale pozor! Není všechno zlato, co se třpytí. Je nutné si uvědomit, že existuje obrovský rozdíl mezi designem líbivým a designem kvalitním. Jaké vlastnosti by tedy měl kvalitní grafický design splňovat?


Zvyšovat důvěryhodnost – žádný návštěvník si nekoupí nic u firmy, která se mu zdá nedůvěryhodná. Pokud firemní web vypadá nedůvěryhodně, přenáší tuto image i na firmu samotnou.


Budovat značku – kvalitní design webu pomáhá zvyšovat povědomí o značce, pomáhá šířit pozitivní smýšlení o značce.


Pomáhat návštěvníkům dosahovat jejich cílů – jak? Zlepšuje použitelnost (ergonomii) webu. Ovládání webu je intuitivní, orientace přímočará a práce s ním je pro uživatele příjemná.


Teď už jen web vytvořit


Určili jste internetovou strategii, promysleli celkovou koncepci webu, definovali jste funkce webu, navrhli informační architekturu a v rukou máte kvalitní grafický návrh? Potom už chybí jediné – vytvořit web po technické stránce. Mějte však na paměti, že volba špatného technického dodavatele může zhatit veškeré dříve vynaložené úsilí, proto je potřeba i tomuto kroku věnovat patřičnou pozornost.


 


31obr_grafikanawebu.jpg


Informace nebo interakce? Zvažte, zda mají stránky pouze poskytovat základní informace o firmě nebo by měly návštěvníkům umožňovat poptat či přímo objednat produkty a služby, radí konstruktérům korporátních prezentací Luboš Plotěný.

Autor je analytik projektu Dobrý web.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.