Upřímnost a mystifikace

16. 4. 2007 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.

Reklama
SDG

18obr_cmejrková.jpg


Které slogany pokládáte za povedené?


Nejraději mám ty reklamy, které jsou založeny na parodii na reklamní strategie, na hyperbole vychvalování a lichocení. Např. „Svět se točí zadarmo. Škoda Fabia se točí zadarmo. Všichni se maj’ rádi. Ještě že já nedělám tuhle reklamu zadarmo„. Uvedená reklama, místo aby vychvalovací strategii užívala, zobrazuje ji, dekonstruuje a distancuje se od ní. Na podobném principu je založena vlastně reklama Vodafonu: „Mohli jsme pro vás natočit normální vánoční reklamu. Jenomže my jsme řekli ne.“


Můžete uvést nějaké odstrašující příklady?


Ze všeho nejvíc mne unavují monologická vyprávění bezelstně vyhlížejících osob doporučují-cích předměty v televizních reklamách, ale hlavně v relacích teleshoppingu.


Které jazykové prvky reklamy češtinu obohacují?


Reklama parazituje na nejrůznějších textech a diskurzech, které jsou ve společnosti obecně známé. Takovými texty mohou být idiomy, rčení, úsloví a přísloví a jiné výtvory lidové slovesnosti, texty, výroky slavných osob-ností. Tyto texty jsou v reklamách citovány a obměňovány, i když v ironizující a často blasfemické podobě.


Světla čmejrková. O politice se mluví čím dál víc jazykem reklamním a o výrobcích se mluví jazykem politickým.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Demagog.cz varuje v nové kampani před dezinformacemi

Projekt Demagog.cz spustil kampaň s cílem bojovat proti šíření dezinformací v České republice. Mottem „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“ se projekt snaží zdůraznit naléhavost osvěty veřejnosti o rizicích, která pro společnost čím dál více představují dezinformace.