Sublimace aneb reklama na místě, kam se rozhodně tisknout nedá!
Kombinace teploty a tlaku způsobí, že se barva předlohy přemění na plyn, pronikne povrchem a sublimuje, tzn. reaguje s materiálem určeným pro tisk. Tato mírně komplikovaná definice zároveň popisuje základní omezení tohoto způsobu tisku. Lze totiž tisknout pouze na polyesterovou část ručníku, tzv. borduru, a to s použitím speciálních barev. Celý postup si lze představit ve třech krocích: 1. výroba ručníku s vetkávanou PES bordurou, 2. tisk předlohy na přenosku (pásek papíru) zrcadlově otočenou, 3. “zažehlení” (přenoska je obrácená tištěnou stranou k borduře ručníku).
Jak na to?
Uvedený postup nelze nahradit tiskem na bublinkové tiskárně nebo zažehlením běžnou žehličkou. Standardní sublimační lisy pro tisk textilu mají omezenou plochu na 35×40 cm, což je pro tisk 50 cm širokého ručníku nebo ještě širší osušky málo, a proto je nutné využít služeb některého ze specializovaných dodavatelů, kteří nabízejí své služby. Rozhodně se vyplatí nešetřit s kvalitou tiskové předlohy. I zde platí: “Čím víc, tím líp!” Pouze z kvalitního podkladu je možné vytisknout perfektní výsledek. Ideální je 300 dpi a víc nebo zadání v křivkách.
Výhody a omezení sublimace na froté
Především se jedná o další způsob, jak označit tento druh textilu a vybrat si mezi výšivkou, barevným vetkáváním, plastickým vetkáváním, velkoplošným tiskem a tiskem ve SMYK kvalitě. Jednotlivé druhy nabídky mají své výhody a zároveň nedostatky. Rozhodně nelze určit, který je ten nejlepší! Citlivý zpracovatel reklamy dokáže pro zvolený účel zvolit nejvhodnější způsob, který koresponduje nejen se zadáním kampaně, ale především “ctí” materiál. Čitelnost 0,5 mm vysokého písma, polotóny, odolnost tisku proti vyprání a výroba již od jednoho kusu je možná skutečně jen při využití sublimace. Vysoká podrobnost a neomezené použití barev se nabízí jako ideální pro představení řady výrobků, zobrazení velkého počtu obrázků nebo log, delší texty, fotografie…
Kolik to stojí?
Nejdůležitějším parametrem pro sestavení seriózní nabídky je počet kusů. Především u malých sérií se projeví zvýšené náklady na přípravu tisku. Zároveň je nutné si vybrat z předvyrobeného froté, na které se má tisknout. Výhodou je rychlost – termín dodání může být také jen 2 až 3 dny. U větších sérií pak zákazník není omezen takřka ničím. Kvalita, velikost a barevnost froté, plocha pro tisk, provedení tisku a další parametry záleží čistě na požadovaném zadání. Přibližná cena pro sérii 50-100 ks ručníků s tiskem se pohybuje kolem 100 Kč, u osušky to pak je necelý dvojnásobek. Velké série, zvláštní požadavky nebo různé grafické předlohy mají odlišné kalkulační vzorce. Není třeba se obávat výrazně odlišných nákladů od srovnatelného výrobku (froté s výšivkou).
Proč tolik “humbuku”?
Pokud se nás zákazníci ptají: “Máte něco nového? Můžete mi nabídnout nějakou novinku?”, odpovídáme právě sublimací. Jedná se o další rozměr reklamy na froté. Pokud je ještě vhodně zkombinovaný z použitým obalem, určitě se setká u příjemce s překvapeně zdvihnutým obočím. A o to nám v reklamě jde!
Autor je spolumajitelem a obchodním manažerem společnosti Kapatex.
Nešetřit. Šetřit kvalitou tiskové předlohy se nevyplatí. I zde platí, čím víc, tím líp!
Hlavně rychlost. Malé série předvyrobeného froté je zákazníkovi možné dodat během dvou až tří dnů.