Regulované hnědnutí…
POD … slaví úspěchy. Výrobcům kosmetiky se podařilo dostat samoopalovací přípravky opět na výsluní.
Segment kosmetických přípravků se samoopalovacím účinkem má dobrou prognózu růstu především díky strachu z karcinomu kůže, jejž může vyvolat sluneční záření. Samoopalovací krémy ale dosud neměly příliš dobrou pověst, protože nezaručovaly stejnoměrné opálení nebo natřená část těla zčernala víc, než bylo žádoucí. Právě proto přišly kosmetické firmy na nápad vyrobit tělové mléko, které by obsahovalo jen trošku samoopalovací složky, aby ztmavnutí kůže bylo postupné. Komunikační boom této novinky začal loni na jaře, kdy ji inzerovali snad všichni výrobci, nejmasivněji asi Johnson & Johnson.
Suchý sprej či Maledivy?
Právě rovnoměrnost nanášení a možnost regulace tmavnutí kůže se staly motorem k zavádění no-vinek. V portfoliu největších kosmetických výrobců jsou proto zastoupeny přípravky pro světlou až normální pleť a pro normální až tmavou. Dalším kritériem, na jehož základě se dá portfolio výrobků rozšiřovat, je způsob nanášení. S novinku “suchého rozprašování” u nového výrobku Sublime bronze, inzerovaného v TV nebo v letáku i na výlohách drogerií Rossmann, přišla značka L’Oréal od stejnojmenného výrobce. Podle návodu umožňuje tento sprej aplikaci bez roztírání, zaručující rovnoměrné opálení. Na jarní měsíce, tedy období, než odjedou ženy na dovolenou a oddají se přeci jenom rakovinotvornému záření, naplánovali reklamu a sales promotion i ostatní výrobci. Například společnost Johnson & Johnson podporuje svoji řadu přípravků Holiday skin v rámci řetězce drogerií Droxi od konce března do začátku května spotřebitelskou soutěží o zájezd na Maledivy a slevové poukázky od Nev-Dama.
Každý po svém
Jednotlivé značky se vůči sobě snaží vymezit i televizními spoty. Všude se sice míhají opálené končetiny, ale zatímco přípravek značky Garnier používá modelka vosího pasu, Dove zůstává věrný svému konceptu a ukazuje oplácaná bříška svých “skutečně krásných” baculek.
A že se může představa “skutečné krásy” opravdu výrazně lišit, dokládají také výzkumy agentury Synovate z jižní a jihovýchodní Asie. Tam naopak 38 % žen vy-povědělo, že pravidelně používají přípravky na zesvětlení pleti, ačkoliv 41 % z nich si myslí, že mají mizivý nebo žádný účinek.
Přes 40 tisíc litrů ročně
Podle údajů ACNielsen se v loňském roce prodalo více jak 552 tisíc litrů výrobků typu milk a lotion, z toho okolo 6,4 tisíce litrů samoopalovacích krémů. Hodnotově činily loni samoopalovací krémy 5,5 % trhu s milk a lotion, prodalo se jich za 4 miliony korun. Data ale vyjadřují pouze prodeje v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím s prodejní plochou nad 401 m2 (Makro vyloučeno).
Opalování bez slunce. Výrobci kosmetiky podporují prodej přípravků se samoopalovacím účinkem soutěžemi o zájezd za skutečným sluncem nebo slevovými akcemi v drogistických řetězcích.