Je potřeba zlepšit distribuci a získávání informací
Kdo jsou čtenáři Škoda Mobilu (ŠM)?
Roman Meliška, šéfredaktor (RM): ŠM má sedm cílových skupin. Především jsou to zaměstnanci ve všech třech našich závodech v ČR, a to od dělnických profesí po top management. Dále má ŠM externí čtenáře, kterými jsou naši dodavatelé, klíčové státní instituce, obchodníci Škody Auto, kterých je v ČR přibližně 200, bývalí zaměstnanci firmy, již jsou dnes v penzi, česká média a importéři značky Škoda na zahraničních trzích.
Martin Šidlák, odpovědný redaktor (MŠ): Své cílové skupiny mají také jednotlivé části ŠM. Základní část je určena jak interním, tak externím čtenářům, část nazvaná Intern je určena jen zaměstnancům v tuzemských výrobních závodech a ostatním čtenářům vůbec nechodí. V této části jsou zpracovávána ryze interní témata, jako zaměstnanecké výhody, novinky ve stravování, očkování atd., nebo jsou zde publikovány informace z jednotlivých výrobních závodů.
Jaká je vybalancovanost mezi tématy pro jednotlivé cílové skupiny?
RM: Podle ohlasů čtenářů solidní, v ŠM si každý najde téma z výroby, prodeje, sociální oblasti i zajímavosti ze zahraničí, techniku, lidi i příběhy. Především za poslední dva roky se nám daří v ŠM zpracovávat víc témat z výroby, protože tam je největší podíl našich zaměstnanců a také předpokládaných čtenářů. Témata se ale logicky ne vždy daří zpracovat tak, aby se tím nasytili všichni. Interně sílí zájem o anglickou mutaci ŠM, což budeme zvažovat.
Daří se při té vysoké periodicitě vydání vyhledávat relevantní témata?
RM: Je to jako v každém médiu. Nikomu se nemůže podařit mít z pohledu jedince dokonalý obsah od A do Z. Lidé nemají čas a vybírají si, co budou číst.
MŠ: Snažíme se do ŠM zahrnout co nejvíc témat, aby si každý mohl najít “to své”.
Jakou má vůbec ŠM roli v interní komunikaci Škody Auto?
RM: Kromě ŠM ve firmě funguje intranet, zaměstnanci mají k dispozici infokiosky a vedle toho funguje ve výrobě i nástěnkový systém pro sdílení informací. ŠM je ale nejviditelnější, nejtradičnější a věřím, že oblíbený interní komunikační kanál.
Na základě čeho usuzujete, že je úspěšný?
MŠ: Měřítek úspěšnosti může být několik. Důležitým signálem je třeba to, že náklad 28 tisíc výtisků si zaměstnanci pokaždé kompletně rozeberou. Dostáváme také, byť selektivně, zpětnou vazbu. Lidé nám píší a říkají, co se jim líbí a co ne. Úspěšnost je podtržená oceněním Zlatý středník. Množí se i ohlasy ze zahraničí, od importérů.
Je to tedy názor vytvořený na základě dojmů než založený na výzkumu?
RM: Nápad organizovat výzkumy je bezpochyby dobrý. My jsme se o tom bavili už na sklonku loňského roku. Možná letošní nebo příští výzkum bychom rádi provedli právě proto, abychom měli k dispozici i “tvrdá data”.
MŠ: Průzkumy názorů ale děláme. Nyní jsme pořádali anketu v souvislosti s tím, že ŠM už po páté vyhrál Zlatý středník. Ptali jsme se čtenářů, co se jim líbí a co ne. Dvě třetiny lidí, kteří se ankety zúčastnili, uvedli, že by uvítali, kdyby v ŠM bylo více soukromé řádkové inzerce, což ovšem my ovlivnit neumíme. Na většinu připomínek se snažíme reagovat, postupně narůstá počet článků věnovaných výrobě.
Co se jim na ŠM líbí dál?
RM: Obecně se líbí mix témat. Důležité je pro ně také to, že jedno oddělení se může prostřednictvím ŠM “pochlubit” jiným oddělením svou aktivitou. Jedním z důležitých faktorů je právě hrdost na témata z vlastní specializace. Podle mého názoru je kouzlo úspěchu ŠM ve třech věcech: jsou tam auta a s nimi spojená technická témata, tváře a příběhy lidí, od dělníků až po top management, za třetí stále posilujeme trend kvalitního zpracování, a to jak textů, tak obrazové části.
Kde jsou podle vás slabiny ŠM?
MŠ: Já vidím problematický bod v tom, že na to, jak je to velká firma, tak je zde relativní nedostatek informačních zdrojů. Ve firmě je spousta témat, která jsou zajímavá, ale ne ke všemu se ještě umíme včas dostat.
RM: Samovolný přísun témat je opravdu kolísavý. Není to tak, že ti lidé by nechtěli na ŠM spolupracovat, ale jsou vytíženi a toto je pro ně práce navíc. Řada témat je stále velice odborných, stále je firma “továrna”.
Jakou roli hrají přílohy a extra? Ty vznikají na popud interních zákazníků?
RM: Ano, a nám se podařilo systematizovat práci tak, že jsme schopni interním zákazníkům vytvořit profesionálně vyrobenou přílohu na jakékoli téma. Například příloha o zaměstnaneckých výhodách je unikátním pře-hledem benefitů, které firma nabízí. O přílohy je ze strany interních klientů velký zájem.
Do jaké míry koresponduje komunikace interní s tou externí. Teď je třeba mnohem větší zapojování externí komunikace do vyjednávání o kolektivní smlouvě, je tomu tak i v ŠM?
RM: Obecně je krédem to, aby externí informace zaměstnanci našli i v ŠM, respektive aby se o změnách ve firmě dozvídali dříve z interní komunikace než z médií. Ne vždycky se to daří, ať se to týká produktů nebo korporátních záležitostí, jako je kolektivní vyjednávání. V době, kdy jednání probíhala obden či v čase uzávěrky, nebylo samozřejmě v možnostech ŠM postihnout všechny změny v jednání. Všichni víme, že na rychlá témata jsou zkrátka rychlá média, jako například internet či intranet. Možnosti ŠM naopak leží v tématech, přehlednosti, grafice. Je tu prostor pro strategii, nikoliv jen bleskové zpravodajství.
Spojení navázáno. Martin Šidlák (vlevo), vedoucí klientských titulů vydavatelství Motorpresse Bohemia, a Roman Meliška (vpravo) z oddělení podnikové komunikace Škody Auto tvoří spojnici mezi zadavatelem a výrobou Škoda Mobilu už třetím rokem.