Jaký je textil v roce 2007?
Zdá se, že zaklínadlem již není především cena, ale firmy si uvědomily, že kvalitní textil udělá daleko větší službu než tričko na jedno použití. Prosazují se různé prvotní způsoby zpracování látky, jako jsou interlock, rib či kombinace bavlny s lycrou. Nicméně nakonec vedle výše uvedených faktorů při výběru rozhoduje opět cena.
V současné době se v katalogových nabídkách textilních značek výrazně odlišují dámské a pánské kolekce, což dříve nebývalo. V minulosti textilní značky nabízely jednotnou, tzv. unisex kolekci a byl problém vybrat například projmuté dámské tričko s krátkými rukávy. Za poslední dobu se situace výrazně změnila a nabídka dámského textilu je velmi široká a dá se říct, že kopíruje aktuální módní trendy. Příkladem toho je značka b/c, která na veletrhu PSI v Düsseldorfu předváděla svoji novou kolekci jako módní show a přišla zároveň s vyloženě katalogovou fashion kolekcí, jež se jistě nebude prodávat po stovkách kusů, avšak tvoří zcela zásadní změnu image značky. Prvky z této fashion kolekce se přenášejí do promo kolekce určené především pro reklamní potisk či výšivku.
Známý brand táhne
Z našeho pohledu se nám velmi dobře prodává textil značky Slazenger, který je velmi dobře provedený a tato značka je v České republice vnímaná jako známý brand. V loňském a letošním roce se velmi dobře prodávají polo trika, a to díky obecnému trendu a oblibě triček s límečkem. Dalším výrazným trendem je rozšířený zájem o textil pro nejrůznější speciální sportovní aktivity, zejména pro outdoor. Jsou to sportovní bundy a termo prádlo, na golf jde o golfová polo trička a doplňky. V sezoně vyrábíme hodně zakázkových značkových cyklo dresů ve speciálním, zadaném designu.
Firmy šijí na míru
Trička či textil šitý na míru je další kategorie, o níž mají zájem především větší společnosti typu pivovarů, mobilních operátorů či společností nabízejících obrátkové spotřební zboží. Dříve byl v Čechách poněkud problém trička či textil kvalitně a zejména rychle ušít dle představ zákazníka, ale i v tomto případě se situace rychle mění a na trhu jsou firmy, které nejen rychle reagují na poptávky, ale nabízejí k zakázkově ušitému textilu i speciální tisky, například 3D makro, pokovení, efekt 3D-puff, tisk s výšivkou, jely lak, perleťový třpyt, retro flok a další. Výhodou je, že máte rychle hotový vzorek a můžete průběžně kontrolovat kvalitu zakázky a rychle reagovat na dílčí změny a doobjednávky. Tyto tiskové technologie lze samozřejmě použít i na standardní reklamní textil z katalogů. Nelze opomenout výrobu na Dálném východě, odkud pochází 99 % sortimentu obsaženého v textilních katalozích. Zboží se musí objednávat ve velkých objemech na sklad, a proto je jen pár společností v Evropě, které mají zboží skladem v plném sortimentu, velikostech a barevnostech a jsou schopné dodávat trička velmi rychle. V Číně se vyplatí dělat zakázkově velké série, řádově v tisících kusech od jednoho modelu.
I doplňky znají trendy
Změny v textilních trendech se samozřejmě neodrážejí jen v oblečení, ale i v doplňcích. V letošním katalogu jaro-léto je to zejména army styl doplněný metalovými druky či broken-roztrhaný styl a novinkou jsou sluneční brýle, které jsou součástí čepice, respektive jsou implantovány do jejího kšiltu. Na čepice lze aplikovat tisk, našít vlastní label, ale nejčastější formou brandingu je výšivka, ať už standardní, či 3D výšivka, kdy se za pomoci polyuretanové pěny, která zůstane pod výšivkou, docílí prostorového efektu. Čepice jsou ve standardní kolekci skladem, ale zároveň je možné čepici, šálu, šátek či jiný doplněk nechat udělat přesně na zakázku v Číně, kde je ale dodací doba zhruba 2 měsíce. Ta se ale neustále kvůli možnosti poslat zakázku do Evropy letecky zkracuje. Na závěr bych chtěl říct, že situ-ace se, díky poptávce a trendům objednávat textil pro volný čas a tzv. si jej více užít značně zlepšila, a myslím, že nabídka textilu udělala, co se týče kvality, zpracování a novinek, ve srovnání s ostatními reklamními a dárkovými předměty největší pokrok.
Autor je ředitelem společnosti ABA – dárky s nápadem.
Čím dál méně Unisexu. V současné době se v katalogových nabídkách textilních značek výrazně odlišují dámské a pánské kolekce.
Zakázky na míru. O zakázky na míru mají zájem předevší větší firmy, jako pivovary nebo mobilní operátoři.