Jak je na tom český design?
Nejvyšší ocenění, Národní cenu za design v odvětví produktový design, získal letos vůz Škoda Joyster, který Škoda Auto poprvé představila před dvěma lety na pařížském autosalonu. Jedná se o studii sportovního automobilu pro mladší a střední generaci uživatelů se středními příjmy. Porota na návrhu ocenila především optimismus, dynamičnost a “sportovního ducha”. Při předávání cen však vrcholné vedení nedalo jasnou odpověď na otázku, kdy bude nový model uveden na trh. Launch Joysteru se prý zatím zvažuje.
Auto na vyzkoušení
Vítězný model vznikl v designérském centru Škoda Auto, kde pracuje tým asi 60 lidí pod vedením Jense Manskeho. “Naším cílem bylo vytvořit první auto do rodiny, které bude cenově pod úrovní současné Fabie,” vysvětluje Pavol Sajták. z designérského týmu Škodovky. Model, který automobilka přihlásila do soutěže, je ale přece jenom poněkud nadnesený a při případném zavádění do sériové výroby by musely být například využity jiné materiály. “Toto je koncept, na němž chceme ukázat, jak by auto mohlo vypadat v budoucnosti. Spojuje to, co vyšlo ze spotřebitelských průzkumů, ale současně na něm zkoušíme věci, které by lidé mohli za pár let přijmout, jako je zabudovaný počítač s připojením na internet” doplňuje Sajták.
V odvětví Produktový design také porota ocenila například Motocykl Blata 125 od firmy Adamov – systems pro mladé jezdce do 16ti let, který získal ocenění Vynikající design. Motocykly značky Blata jsou na zahraničních trzích už několik let úspěšné, bojují ale s levnými napodobeninami čínských výrobců. Ti je údajně kopírují až do nejmenších detailů včetně škrábanců na kapotáži.
Držitelem druhé Národní ceny v oblasti grafického designu je Jan Kolář, jenž navrhl a rozpracoval logotyp Královéhradeckého kraje. Návrh vychází z umístění regionu na mapě a zároveň tvaru počátečního písmene názvu, hlásky K. Logotyp se už využívá například v brožurkách a serveru o možnostech cestovního ruchu kraje.
Mezi oceněné práce v oblasti grafického designu zařadila porota také Manuál vizuálního stylu prezentace ČR v zahraničí, který získal ocenění Vynikající design.
Stále to není ono
Porota letos ocenila 29 prací: 2 práce obdržely Národní cenu za design, 11 prací získalo ocenění Vynikající design a 16 výrobků bylo označeno jako Dobrý design.
Přestože si stále více českých výrobců uvědomuje, že design může konkurenceschopnost produktu výrazně zvýšit, nejsou ochotni věnovat na jeho vývoj patřičné prostředky. Řada z nich proto kopíruje design výrobků společností s mezinárodní účastí, jež si mohou experimenty s podobou produktů dovolit.
Vítězové. Do detailu propracované “káčko” a “optimistický” Joyster.