Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Hrajeme si s jazykem

Redakce MAM16. 4. 20072. 7. 2019

“Dobrý slogan nedělá nějaká slovní hříčka. Dobrý slogan dělá především zajímavý positioning brandu. Proto jsou nejlepší zcela banální slogany, jako Gilette – pro muže to nejlepší,“ říká Igor Paleta, senior copywriter z Leagas Delaney. Úroveň jazykové kreativity v české reklamě je podle většiny oslovených copywriterů a kreativců stále zhruba stejná.


Vygůgli mi to, thx


Více anglických slov v češtině zcela určitě zapříčinil internet a mobilní telefony. Jejich vlivem je požadována větší heslovitost, a to i v běžné mluvě. Všichni z textařů kritizují úroveň překladů reklam, které jsou často pro češtinu nepřirozené. “Obecně se v českých reklamách pro nadnárodní společnosti objevuje ignorance těch nejtypičtějších rysů češtiny. Otázkou je, zda se jedná o chyby textařů, nebo tlak ze strany zadavatelů. I pak je to ovšem profesní pochybení pracovníků agentury, ne-boť nedokázali klientovi vysvětlit, že mít slogan, či dokonce název s gramatickou či stylistickou chybou je přinejmenším kontraproduktivní,” domnívá se Martin Charvát, kreativní ředitel Mark/BBDO. Klienti i agentury zřejmě často nevědí, zda název značky či přejatý slogan skloňovat a časovat podle české gramatiky, nebo nechat text co nejvíce podobný původnímu znění. Marie Lukáčová, senior PR agentury Fabrika, k tomu dodává: “Protože angličtina není na rozdíl od češtiny flektivní jazyk, začínáme se pomalu vyjadřovat v nominativech. Není proto divu, že si občas špatně rozumíme.”


Text jako doplněk?


“Samozřejmě, že v posledních letech je jasný trend všeříkajících vizuálů buď bez, nebo jen s malým dodatkem textu. V reklamě ale vždy nejlépe fungu-je jedna věc. Opak toho, co dělají všichni,” říká Jiří Pleskot, kreativní ředitel agentury Lowe GGK. Text, zdá se, přestává plnit svou roli a je často vnímán jen jako doplněk hlavního, obrazového sdělení. Nemusí to však být jen důsledek požadavků klienta. Agentury často samy ustupují od textu a nabízí více obrazových sdělení svým klientům. V důsledku toho se možná jazykoví kreativci mohou cítit méně významní a odrazí se to na jejich přístupu k práci. Nejspíš převažuje pocit, že na obrazu je více práce než nad vymýšlením textů, které vyžadují větší pozornost. “Lidé neradi čtou dlouhé texty a slibům vyjádřeným slovy už moc nevěří. Slova ztrácejí jejich nadužíváním svůj původní význam. Proto je komunikace obrazem vnímána silněji a jasněji,” vysvětluje Eda Kauba, kreativní ředitel Euro RSCG.


18obr_Dragan-Vekic.jpg


Jasně babi, přidej vejce. Je to část dialogu z reklamy na polévku, kterou často používám v komunikaci s kolegy, říká Dragan Vekic z Euro RSCG.


18obr_Cyril_Boor.jpg


A tenhle znáte? Říká copy-writer art directorovi: “Mám super slogan, hoď mi k tomu nějakej obrázek.” Realita je přesně opačná, tvrdí Cyril Boor z Rust 2.


18obr_Charvát.jpg


připojte se k volný. Chyba, která by na základce znamenala sníženou známku, myslí si Martin Charvát z agentury Mark/BBDO.

×

Velké webové portály loni zvýšily tržby o třetinu na 1,6 mld. Kč

Starší článek

Krajské noviny zavedly stránku pro každý region ČR

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více