Jeden ano, druhý vůbec
U diskontu Plus je zavedení portfolia biopotravin motivováno také snahou o nový positioning. Řetězec chce být vníman jako „nejmodernější diskont v Evropě“. Oproti tomu konkurenční Lidl ústy Güntera Fergena, člena vedení skupiny Schwarz, do kterého tento řetězec patří, prohlásil, že do segmentu biopotravin jít nechce, a to kvůli jejich vyšší ceně, která neodpovídá povaze diskontních prodejen.
Hypermarkety i lékárny
Více biopotravin (509 mil. Kč, 67 %) nakoupili Češi podle Toma Václavíka ze společnosti Green Marketing v supermarketech, hypermarketech a lékárnách. Prodejny zdravé výživy a biopotravin měly vloni podíl na trhu 28 procent (212 mil. Kč). Přibližně 2 procenta (15 mil. Kč) biopotravin se prodalo přímo na farmách či tržištích a přibližně 3 procenta (23 mil. Kč) v nezávislých drobných prodejnách potravin. Největším dodavatelem biopotravin je v ČR výrobce dětské výživy Hipp, která se prodá-vá především v lékárnách a v drogeriích. Maminky, které tyto produkty kupují, si podle Tomáše Václavíka neuvědomují, že kupují biokvalitu.
Kam to půjde dál?
Podle Toma Václavíka bude český trh s biopotravinami v následujících 5 letech růst průměrně o 35 procent ročně a v roce 2011 dosáhne hodnoty 3,2 mld. Kč.
Biopotraviny loni tvořily pouze 0,35 procenta z celkové spotřeby potravin v ČR, průměrná spotřeba na obyvatele a rok za biopotraviny u nás byla přibližně 74 Kč, což je ovšem zdaleka nejvíce v bývalém východním bloku.