Aura pod křídly SOVA. Jaké má vyhlídky?

2. 4. 2007 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Soutěž Aura o nejpoutavější veletržní expozici se začala pořádat před třemi roky ve volné návaznosti na soutěž Expo Image společnost Veletrhy Brno. „Když jsme s Aurou začínali, chtěli jsme, aby to nebyla jenom brněnská aktivita, ale aby se do ní přihlásilo více organizátorů. SOVA byla proto od začátku garantem soutěže,“ říká Lucie Zumrová, marketingová ředitelka BVV. Přesto ostatní výstaviště vnímala Auru stále jako výhradně brněnskou akci a nezúčastňovala se jí. SOVA (Společenstvo organizátorů veletržních a výstavních akcí) proto získala od BVV licenci a v loňském roce už celorepublikové kolo soutěže organizovala sama. První ročník pod jejím předsednictvím se ale rozbíhal pomalu a nakonec porota vybírala pouze z expozic realizovaných na výstavištích v Brně a v Ostravě. „Dohoda o podmínkách soutěže byl poměrně dlouhý proces a díky tomu nestačily jednotlivé veletržní správy nastartovat soutěž včas,“ vysvětluje důvody Jiří Knop, předseda SOVA. „Lokální kola si totiž organizují jednotlivé veletržní správy samy a vítězové regionálních kol postupují do celorepublikového kola. Teprve z nich vybírá vítězné expozice porota volená organizací SOVA,“ objasňuje strukturu soutěže Jiří Knop a doplňuje, že v regionálních kolech si porotu vybírají veletržní správy, musí v ní však být zastoupen garant ze SOVA. Porota pro celorepublikové kolo složená z odborníků, kteří mají zkušenosti z předešlých ročníků Aury, by měla být do budoucna stabilní. SOVA získala licenci na pořádání soutěže Aura až do roku 2010.


Marketing, nebo design?


Podle Lucie Zumrové prošla Aura v minulých letech vývojem z marketingově-architektonické soutěže v soutěž architektonicky-designovou. „Na začátku jsme se inspirovali podobnou akcí pořádanou v Německu s názvem ADAM, kde je jedním z kritérií při posuzování expozice marketingové hledisko. Zjistili jsme ale, že tento koncept, kdy si zadavatelé vyhodnocují marketingové dopady, je hlavně pro menší firmy obtížný,“ doplňuje Zumrová.


Podle Jiřího Knopa marketingová část zatím do soutěže zahrnuta nebude. „Teprve se to celé rozjíždí, ale do budoucna bychom chtěli v hodnocení expozic marketingový přínos zohlednit,“ upozorňuje Jiří Knop. Nezávislá porota složená z architektů zatím posuzuje vzhled expozice, její funkčnost, grafické ztvárnění a celkové architektonické řešení.


Kdo má šanci?


Lucie Zumrová i Jiří Knop se domnívají, že z Aury „aura“ brněnské akce, v níž expozice z jiných výstavišť mají jen malé naděje, nakonec opadne. Veletrhy Brno nemají proto ani nikoho v porotě.


Aby SOVA k Auře přitáhla i veletrhy z Litoměřic nebo z Olomouce, uvažuje také o zavedení speciální kategorie zahradnických expozic. Tak by se mohly soutěže zúčastnit i stánky z veletrhů Zahrada Čech nebo Flora Olomouc. „Počítáme, že letos by v celorepublikovém kole mohla porota vybírat až ze 75 expozic,“ odhaduje Zumrová nárůst oproti loňskému roku, kdy soutěžilo 59 expozic.


Co na to ostatní?


Jednotlivé veletržní správy se staví k Auře různě. Například ABF spravující PVA Letňany se Aury nezúčastní, protože pořádá vlastní soutěž s názvem TOP ARCH. Do Aury se nezapojí ani Liberecké výstavy a Ondřej Matouš z Výstaviště Lysá nad Labem zatím o soutěži Aura neslyšel. Účast naopak plánuje pražská Incheba. Na litoměřických veletrzích Bydlení, Můj dům – můj hrad a Zahrada Čech chce vybírat nejzdařilejší expozice také společnost Výstavy a s organizací regionálního kola počítají i v Jablonci nad Nisou, v Ostravě a v Českých Budějovicích, kde letos přihlásí veletrh Země živitelka.


Kromě soutěže o nejpoutavější stánek uvažuje SOVA také o volbě osobnosti českého veletržního průmyslu. „Loni jsme to nestihli, je totiž potřeba stanovit kritéria hodnocení a systém nominací. K tomu by se měla vyjádřit celá členská základna SOVA. Budeme to řešit na květnovém zasedání předsednictva v Českých Budějovicích,“ dodává Jiří Knop.


17obr_portrety.jpg


Strádání Stráží. Lucie Zumrová i Jiří Knop jsou přesvědčeni, že Aura přestane být vnímána jako brněnská soutěž. Účast v letošním ročníku už přislíbila Incheba, Ostravské výstavy a Výstaviště České Budějovice. Soutěžit se chystají také v Litoměřicích a v Jablonci nad Nisou.


17obr_expozice.jpg


sladění Architektury a designu. Vítězné expozice ročníku 2006. Aura probíhá od loňského roku dvoukolově, soutěží se stále ve čtyřech velikostních kategoriích, ale SOVA do budoucna počítá, že by zařadila i speciální kategorii zahradnických expozic.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.