AdMonitoring se rozjíždí
Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) již před několika lety zrealizovalo svůj záměr měřit a soustředit data o návštěvnosti a typologii návštěvníků internetu. Projekt NetMonitor v současnosti uzavírá další úspěšnou vlnu. Je v něm zapojeno cca 200 serverů a lze s jistotou říct, že pokrývá devadesát procent trhu, který je pro zadavatele z hlediska komerční komunikace zajímavý. Další vlna startuje na začátku příštího roku a jeho budoucnost SPIR již řeší.
Je na co navázat
Podobnou genezi by měl mít i další počin SPIR, a tím je již několik měsíců proklamovaná myšlenka monitorování internetové reklamy, tj. to, co chybí plánovačům a analytikům mediálních a reklamních agentur, marketingovým specialistů a v neposlední řadě i odborné veřejnosti. Informace o tom, kolik, kdo a v jakých formách inzerce investoval do tohoto média (včetně možnosti implementace do plánovacích softwarů), je poslední tečkou za zrovnoprávněním internetu mezi ostatními médii.
Už dnes lze říci, že právě internet soutěží s tiskovými médii a v brzké budoucnosti, ve spojitosti s projekty internetové televize, Video on demand a jinými lifestylovými projekty, začne ostře soutěžit o daleko větší balík investic – o televizní reklamu. Některé z těchto projektů jsou u zrodu, v testačních fázích, jiné pouze v hlavách budoucích realizátorů. Jisté je, že už nevyvolávají úsměv na tváři provozovatelů terestrických televizních kanálů, ale obavy o jejich budoucnost. Samozřejmě toto jsou úvahy v horizontu několika let, jež ovlivní business plány v řádu pětiletky.
Bude se měřit celý trh
Projekt AdMonitoring, který realizuje společnost Prime Time, si stanovil jako hlavní úkol změřit reklamní investice do většiny (resp. celého) komerčně orientovaného trhu internetové reklamy. Jeho ambicí není zachytit výměnnou reklamu a měřit ta média, které nejsou pro plánování kampaní relevantní. Výstupy, jež budou distribuovány stejným kanálem jako ostatní data monitoringu – prostřednictvím společnosti TNS Media Intelligence (dříve TNS A-Connect), budou mít i identický formát. “Ambicí SPIR bylo zařadit se právě do tohoto balíku informací a dát na vědomí veškeré odborné veřejnosti, že internetovou reklamu už nelze opomíjet,” komentuje vznik projektu předseda SPIR Tomáš Búřil.
AdMonitoring stojí na třech datových zdrojích: na deklaracích médií, která se rozhodla pro spolupráci v rámci projektu. Vzhledem k tomu, že AdMonitoring je “dítě” SPIR a všichni členové deklarovali ochotu spolupracovat, postupně se právě oni zařazují do měření. Druhým datovým zdrojem je robotické měření tzv. nezapojených médií, tj. těch, která z nějakého důvodu nemají zájem spolupracovat. Třetím důležitým momentem jsou zpětné kontroly, na nichž se podílí opět členové SPIR, tentokrát ze sekce Zadavatelů – mediální agentury. Propojením těchto tří zdrojů, které je velmi technicky a organizačně náročné, vznikne balík dat, jenž zachytí v cílovém stavu 90 % komerční reklamy u nás.
Projekt byl spuštěn 1. března a do dnešního dne se zapojila první vlna médií – těch komerčně největších nebo řízených některým z administračních systémů pro zobrazování reklamy. Další, druhá vlna zapojení, proběhne během dubna, resp. května v závislosti na technických možnostech realizátora i médií. Podle našich odhadů by první data mohla být komerčně publikována ještě před prázdninami.
Autorka je výkonná ředitelka SPIR
PO KRKU TELEVIZI. Internet soutěží s tiskovými médii a brzy, ve spojitosti s projekty internetové televize, Video on demand a jiných lifestylových projektů, začne ostře soutěžit o daleko větší balík investic – o televizní reklamu, říká Kateřina Hrubešová.
Co je AdMonitoring?
společný projekt zadávajícího oborového sdružení SPIR a realizátora, společnosti Prime Time (dceřiná společnost Mediaresearch)
cílem je měření výdajů do celoplošné internetové reklamy tak, aby existovala za internet data o finančním výkonu reklamy srovnatelná s ostatními mediatypy
projekt stojí na trojici základních pilířů: 1. nezávislém robotickém měření postaveném na technologii Nettrack, 2. na deklarativním sběru dat o cenících, kampaních a jejich výkonu od médií, případně mediálních agentur, 3. na auditu výstupů prováděném primárně mediálními agenturami
1. vlna projektu byla spuštěna 1. 3. 2007, během 1. poloviny dubna budou březnová data podrobena analýze a sběrné mechanismy budou podle potřeby vyladěny. Realizátor předpokládá, že oficiální data budou uvolněna do konce 1. pololetí 2007. Zároveň je společným cílem SPIR a Prime Time dodatečně trhu poskytnout data i za leden a únor 2007
Zdroj: Prime Time