Lidé z reklamek pro nás nejsou ufoni
Kde se vzal nápad natočit film z reklamního prostředí?
Se scénáristou Petrem Nepovímem jsme chtěli v první řadě vyprávět příběh o lidech, kteří dostanou ve svém zaměstnání nějakou šanci, a pak pozorovat, zda a jak se jí chopí. Zároveň nás lákalo prostředí, kde jsou vidět zjevné výsledky jejich práce, kde jde částečně o práci tvůrčí a které by bylo pro diváky dostatečně atraktivní. Máme za to, že prostředí reklamní agentury takové je.
Na druhou stranu jsou ale názory na přínos reklamní branže společnosti někdy dost kritické. Máte ambici veřejnosti ukázat, co každodenní práce v agenturách obnáší?
U první verze scénáře jsme tak nepřemýš-leli, ale postupně jsme se tím začali za-bývat. Já ani scénárista zkušenosti s prací v reklamní agentuře nemáme, takže jsme se začali více rozhlížet po tom, jak to v agenturách chodí. Pouštěli jsme si některé filmy, abychom viděli, jak v nich byly reklamky či jejich zaměstnanci pojaté a vykreslené. Náš pohled na věc se ale dost liší. Nevidíme lidi z agentur a vůbec celý ten obor jako jakýsi pseudosvět odtržený od reality, kde se točí spousta peněz. Vnímáme reklamní agenturu jako přirozený podnik, v němž pracují normální lidé, se kterými se diváci mohou ztotožnit. V tom filmu bude pět hlavních hrdinů, pět různých charakterových typů. Z tohoto pohledu je reklamní prostředí zajímavé, protože máte na jednom místě koncentraci lidí s různými vlohami – lidi tvůrčí, obchodní či organizační typy. V zá-sadě ale chceme ukázat, že vnitřní svět agentury se neliší od těch v ji-ných firmách. Že ti lidé v agenturách nejsou žádní ufoni…
Inspirujete se každodenní praxí ve zdejších agenturách? Zapojíte některé z nich do děje?
Proces oslovování a navazování spolupráce s agenturami stále probíhá. Zatím jsme jednali a vyšly nám vstříc McCann Erickson či Young & Rubicam, jednáme také s agenturami Fabrika, Dorland či Tanagra a nevylučuji, že přibudou další. V každé agentuře se dozvíme něco jiného, některé informace jsou pak totožné. Hledáme české agentury v top desítce, na druhou stranu síťové agentury odrážejí běžnou strukturu v organiza-ci reklamního byznysu, pracovní postupy jsou v nich přehlednější. Jednoho z hlavních hrdinů hraje Jan Budař a ten se již chodí do agentur na různé detaily dotazovat, aby se s tímto prostředím předem seznámil. V dalších rolích diváci uvidí Tatianu Vilhelmovou nebo Tomáše Matonohu.
Střety s klienty jsou na straně agentur oblíbeným tématem. Budou ve filmu zachyceny?
Soustředíme se více na to, jak ta naše parta nakládá s brífem klienta a jak o něm uvažuje, předvídá jeho spokojenost a podobně. Obyčejný divák zná jen drahé výstupy práce agentur, a tak bychom mu rádi ukázali, jak kampaň vzniká od samého zadání a jaké překážky musí být ke konečnému, méně či více zdařilému výsledku překonány.
Jakou roli sehrají ve filmu reální či nereální klienti-zadavatelé?
Samozřejmě máme zájem na tom, aby byl film zajímavý i z pohledu inzerujících firem. Již s některými společnostmi jednáme, ale stále hledáme tu pravou… Unikátní by náš projekt měl být tím, že kromě nereálných, smyšlených klientů budou v ději figurovat i dva či tři reální, které všichni známe. Pro ně by pak naše postavy ve fil-mu jako by vytvořily reálné kampaně, které skutečně poběží od premiéry filmu v kinech. Pro zadavatele je to jedinečná příležitost spojit svou produktovou či image-ovou reklamu s médiem filmu.
Dá se tedy předpokládat, že ten film bude mít částečně dokumentární prvky?
Spíše jde o klasický příběh se zápletkami a pointou, který by nemělo vymýšlení spotů pro reálné klienty příliš narušovat. Jde spíše o to, že reklamní výstupy z tohoto filmu překročí jeho rámec a zároveň ten film v horizontu třeba pěti let bude vzniklé a již proběhlé kampaně oživovat a připomínat.
Pokud se ve vašem snímku objeví skutečné produkty, jak máte vyřešený product placement?
Je fakt, že producenti s umístěním značek či konkrétních výrobků do děje často bojují. Buď je tam znázorněn výrobek v popředí příliš agresivně, že si jej divák zapamatuje spíš než vlastní zápletku děje, nebo je na-opak příliš potlačen a diváka vůbec neza-ujme. Pro nás je to z hlediska product placementu výhodná pozice, protože pokud chcete ve filmu vytvářet kampaně v prostředí agentur, ty značky a výrobky tam prostě na stole být musí. Vymyslet tolik nere-álných klientů a produktů by mohlo působit až rušivě a nepřirozeně, než když děj zasadíte do konu, který všichni sdílíme. To propojení fikce s realitou je naprosto nestandardní prvek.
Reklama ve filmu
Agency (1980)
Po čem ženy touží (What Women Want)
Listopadová romance (Sweet November)
Roztržitý
Kramerová versus Kramer
Konec básníků v Čechách
Román pro ženy
How to Get Ahead in Advertising (německá komedie)
Advertising Rules! (německá komedie)
Does Advertising Pay? (americká němá goteska z roku 1913)
Dokumentární a krátké filmy
Český sen
The Ad and the Ego
The Ultimate Ad Show
The Venom Sportswear Ad Campaign
V červnu 2007 uvede americký TV kanál AMC 13dílný seriál Mad Men o fiktivní newyorské agentuře Sterling Cooper v retrospektivě 60. let.
hlavní obsazení. Milan Lasica a Honza Budař byli jasnou volbou, říká k hereckému obsazení svého filmu Martin Kotík. Milan Lasica si zahraje majitele a zakladatele reklamní agentury.