Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Kterak sobi zamotali porotě hlavu

Redakce MAM19. 3. 20072. 7. 2019


Možná mírně zpraženi odcházeli někteří ve čtvrtek z divadelního sálu očekávajíc, že si pod pažemi budou odnášet ne-li hned více, pak alespoň jednoho zlatého Louskáčka. A možná pak závistivě pokukovali po těch dvou, kterým se to jediným povedlo: grafickému studiu Mowshe s předvolebním spotem “Sněmovna” režiséra Ivana Zachariáše a Kaspenu se sérií Bobikových konců. Nad vítězstvím Bobika se hlavou v kuloárech kroutilo asi více, ale rozhodnutí poroty je nezvratitelné.

Překvapení? Jak se to vezme…

Čtyři zástupci z celkem 11členné kmenové poroty a její předseda Juraj Vaculik se na příčině udělení pouze dvou zlatých Louskáčků shodují: na jejich stoly dorazilo jen minimum výjimečných prací. Zároveň však letošní výsledky “omlouvají” výše nasazenou hodnotící laťkou než tomu bylo v letech předchozích.

A co letošní ročník Louskáčků vypovídá o úrovni české reklamy po kreativní stránce? “Myslím, že česká reklama je už na velmi profesionální úrovni, ale zároveň je pořád příliš obyčejná. Originální nápady ovšem nechybí jen v Česku” říká v anketě, kterou si můžete přečíst na internetové stránce M&M, Juraj Vaculik. Podle textařky Ivy Bízové jsou letošní Louskáčky odrazem jakési stagnace, jako průměrné či nižší hodnotí výsledky české reklamy i kreativci Jiří Langapaul z Leo Burnett Adv. a Dejan Stajnbergr z Euro RSCG. Tomáš Otradovec z vlastní agentury Uncle je o něco optimističtější: “Lze sledovat stoupající úroveň řemeslného zpracování všech kampaní, proto i tolik cen v kategorii Techniques.” V tomto ohledu se Louskáček zdánlivě přiblížil k loňskému festivalu v Cannes, kde se rovněž bylo nejvíce “na co dívat” v kategoriích nových médií.

Diskuse nad Vodafonem

Nejtvrdším oříškem pro Louskáček byli podle většiny dotázaných vánoční falešní sobi s Petrem Čtvrtníčkem v kampani Vodafone. Přes různé výhrady jednotlivců se nakonec porota shodla, že se falešní sobi během krátké doby stali společenským fenoménem a mobilní operátor, jenž v minulosti ještě pod jménem Oskar již v soutěži bodoval, si stříbro za kampaň a bronz za samotné TV spoty zaslouží.

A příště z Letňan na Lávku?

Atmosféra v sále a organizace – ač nejsou tyto položky s reklamou přímo spjaty, jejich hodnocení by mělo k Louskáčku jako svátku celé branže patřit. Ne, že by nenastaly mírné organizační zmatky a publikum bylo po celou dobu předávání cen jako nažhavené – ale v porovnání s katastrofálním loňskem lze mluvit o zlepšení. Jen je zvláštní, že se loni k organizátorům večera nedonesly nespokojené hlasy většiny návštěvníků přesouvajících se z Lucerny na Lávku. Letos to bylo z Karlína, a odkud to bude příště?


17obr_Vaculik_Juraj_portret.jpg

J. VACULIK. Tzv. volná tvorba pro nereálné klienty se na Slovensku objevuje v soutěžích zřídka.,


17obr_Otradovec.jpg

T. Otradovec. Nejslabší byl letos Print & Poster, kde dominovaly exekuce a průměrné nápady


Anketa ke článku (pouze v online verzi článku)


 


 


1. Dá se podle úrovně letošních přihlášených prací zhodnotit úroveň české reklamy?


2. Proč se porota rozhodla udělit jen dva zlaté Louskáčky


3. Která z oceněných kampaní byla porotou nejvíce diskutována a proč?


4. Jak byste vyvrátil/a tvrzení, že  Louskáček je “rozdávačka” mezi členy ADC Czech?


 


 


Juraj Vaculik


Předseda poroty Louskáčku 06


Vaculik Advertising


 


1. Většina přihlášených prací  byla řemeslně úplně v pořádku. Na soutěži jako je Louskáček však jde o to,  rozpoznat mezi mnohými “jen dobrými” reklamami ty, které jsou  “skvělé” a právě ty ocenit. Zároveň jsme se snažili reflektovat i fakt, že po mnoho let se mzi nejvíce oceňovanými pracemi objevovali i nepříliš reální zadavatelé a vznikali tak jako by dvě linie – volná tvorba a ta skutečná. Ve slovenské reklamě tento fenomén nikdy tak velkým problémem jako u vás nebyl.


2. .Zlato je určené jen pracím, které jsou skutečně výjimečné a porota se velmi rychle shodla, že takových tento rok moc nebylo. Myslím si, že je to dané tím, že česká reklama je už na velmi slušné profesionální úrovni, ale ve většině případů je obyčejná. Nejen v Česku ale chybí originální nápady. Druhou příčinou je to, že celková  průměrná kvalita za poslední roky vzrostla, ale hlavně – a to vyslovuji s velkým respektem, čeští reklamní tvůrci jsou dnes sami k sobě velmi kritičtí a nároční a nevnímají se jen v uzavřeném kontextu českého trhu.


3.Asi nejvíc se diskutovalo o vánoční kampani Vodafonu. Nakonec jsme se alespoň shodli, že to byla nepochybně nejvýraznější událost roku a navíc se z ní stal obrovský společenský fenomén, proto si oprávněně zaslouží  ocenění Kampaň roku. Vodafone se kromě toho stal i Klientem roku a je možná dobré si připomenout, že toto ocenění získala tato společnost  již jednou ještě jako Oskar. A nyní se to znovu stalo v době, kdy se s vlastním přispěním rozhodla, stejně jako v minulosti, pro jiný typ komunikace, než je v tomto segmentu obvyklé.


4.Byl jsem dvakrát členem poroty v Potoroži, jednou na Eurobestu v Londýně a už jednou předtím i na Louskáčku, mohu tedy porovnávat.  Hodnocení porady bylo mimořádně korektní, bez snahy ovlivňovat výsledky. Věřím, že se díky tomu podařilo navrátit vítězným kovům jejich hodnotu a zastavit jejich devalvaci způsobenou množstvím ocenění v minulosti.


 


 


Iva Bízová


copywriter


Publicis


 


1. Úroveň prací přihlášených a oceněných v letošním Louskáčku reflektuje celkovou situaci reklamní branže. Možná bych ji nazvala stagnací. Mezi přihlášenými pracemi bylo několik skvělých nápadů, jejichž průchod na shortlist zabránilo průměrné zpracování.


2. Zlaté Louskáčky byly uděleny pouze dva a získaly je opravdu dvě nejlepší, nejvýjimečnější práce (Sněmovna a ilustrace spotů Bobik). Celkově bylo letos uděleno výrazně méně Louskáčků než loni.Ukazuje to především na přísný metr poroty, která rozhodně neměla v úmyslu oceňovat nekvalitní práce, přičemž za ocenění je v letošním roce nutno považovat už shortlist soutěže.


3. Nejvíce diskutovanou kampaní byli falešní sobi společnosti Vodafone.


4. S tím rozhodně nemohu souhlasit, oceněny byly práce malých agentur a studií. Rozhodování bylo dle mého názoru zcela objektivní!


 


 


Tomáš Otradovec


Agentura Uncle


 


 


1. Celkově bych řekl, že se v České reklamě vyrovnává obecná úroveň kvality mezi jednotlivými kategoriemi. Dříve dominovala televizní reklama a byla i většinou nejnápaditější. Letos byla určitě nejsilnější kategorie new media. Dále je možné vysledovat vysokou stoupající úroveň řemeslného zpracování všech kampaní, což je skvělé. Proto i tolik ceny v kategorii Techniques. Nejslabší letos byl rozhodně Print & Poster, kde spíš dominovaly brilatní exekuce a průměrné nápady. Naprosto neocenitelnou byla za mně televizní kampaň  za podporu voličské účasti pod taktovkou Ivana Zachariáše z dílny Mowshe, dlouholetých bojovníků proti “rudým” hochům. 


2. Řekl bych že letos byla porota” méně vstřícná” než v předchozích letech a svými odvážnými rozhodnutími podala objektivní svědectví o úrovni kreativity v české reklamě.


Česká reklama trpí především nedostatkem “čerstvých” nápadů, které přesáhnou hranice kategorie a zároveň dokážou zahýbat trhem. Opakuji, že řemeslná kategorie se pomalu, ale jistě dostává na “evropskou” úroveň, takže často stojí exekuce nad nápadem.


3. Nejvíc jsme s kolegy diskutovali kampaň “Falešní sobi”, ale myslím, že jsme společně našli odvahu ocenit klientovu snahu “kreativně” řešit patovou situaci, kdy realizoval tuto kampaň sám, bez pomoci klasické agentury. Falešní sobi si prostě cenu zasloužili, protože se stali téměř sociologickým fenoménem. A odvaha Vodafonu riskovat a vsadit vše na jednu kartu si zaslouží respekt.


4. Myslím, že tento nesmysl bych rád vyvrátil poukázáním na objektivní a přesná pravidla pro hodnocení poroty. A pokud obecně věříme, že kreativita prodává, Louskáček je nejvyšší metou a zároveň nejprestižnější kreativním oceněním na českém trhu. Rád bych nasměroval zájem všech klientů k ročence Louskáčka, která podává jedinečná obraz o kvalitě české reklamy a mapuje s přehledem všechny kategorie. Neměla by tedy chybět v žádném marketingovém oddělení. A pokud je tento názor tak obecný, ptám se, proč je každý rok víc a víc přihlášených prací a vystavených Louskáčků v kancelářích marketingových ředitelů předních značek působících v České republice?


 


Dejan Stajnbergr


Euro RSCG


 


1. Práce mají celkově nižší úroveň. Nicméně toto je téma na delší diskuzi.


2. Ano, vyplývá to právě z nižší úrovně představovaných prací.


3. Sobi pro Vodafone, protože nebyla vymyšlena a realizovaná reklamní agenturou ale klientem samotným.


4. Je vyvratitelný právě odpovědí na předcházející otázku.


 


 


 


Jiří Langpaul


Kreativní ředitel


Leo Burnett Advertising


 


1. Celková úroveň? Řekl bych průměr, nutno však dodat, že český. Nebylo tam nic výjimečného, nic, na co bychom mohli být skutečně všichni pyšní.


2.      Snažili jsme se být co nejkritičtější, nejsem si ale jist, zda se to povedlo ve všech případech. Pokud se však snažíme pozdvihnout laťku, musíme být připravení, že menší počet půjde přes.


3. Definitivně Vodafone.


4. Myslím si, že tento názor může vyvrátit jen kampaň od jakéhokoli nečlena, která zazáří nade všemi.


 


 

×

Z Oskara do GE Money

Starší článek

Absolutním vítězem TV ankety popularity TýTý se stal Karel Gott

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Pilsner Urquell

Lahev Pilsner Urquell se mění. Folii nahradí recyklovatelná zlatá etiketa

Značka Pilsner Urquell představuje další důležitý krok na cestě k udržitelnosti. Do roku 2030 chce být značka  uhlíkově neutrální. Od března…
8. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Gif za 11 milionů, Banksyho dílo nebo highlighty z NBA. Přichází …

V uplynulých týdnech zaznamenaly velkou pozornost takzvané NFT tokeny, které umožňují garantovat unikátnost digitálních děl. V odvětví začínají lítat…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Ať je vás slyšet! Iggy Pop burcuje další generaci v reklamě

Naslouchání lidi sbližuje, představuje svobodu, přehlušuje balast, říká značka hudební techniky a sluchátek Marshall v novém brandovém spotu…
7. 3. 20218. 3. 2021
Marketing

Konference Lions Live: Normál se nevrátí. Chce to odvahu a data

Agentury ani marketéři se nemohou těšit, že po pandemii bude klid. Rychlé změny z byznysu nezmizí, poroste důležitost dat i ochoty…
6. 3. 20217. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více