TITULEK50: Konec sporům o letáky?
Věčný boj mezi obchodními řetězci, největšími zadavateli letákové reklamy, a distributory má konečně svého rozhodčího. Zatímco distributoři deklarují 90% doručitelnost letáků do českých domácností, zadavatelé na základě vlastních kontrol těmto údajům příliš nevěří.
Společnost Incoma Research proto vyvinula po vzoru západní Evropy plošný panelový výzkum, s jehož pomocí lze objektivně zjistit procento doručitelnosti letáků do schránek. Úspěch projektu však závisí na tom, zda se k němu připojí alespoň ty největší distribuční firmy na trhu.
MEZITITULEK: 90 % je sen. A realita?
Již první výsledky z pilotního výzkumu u 11 obchodních řetězců ukázaly, že realita je bližší verzi zadavatelů. „Očekávali jsme, že všemi udávaná kvalita půjde dolů, což se také stalo,“ řekl Petr Zháňal, ředitel TNT Post, která projekt spolu s Incomou iniciovala. Ani TNT Post však nedosáhla na slibovaných 90 %. „Ze zkoumaných distributorů na tom byli nejlépe, doručitelnost byla jen o dvě procenta nižší,“ řekla Sylva Bébrová, specialistka na letáky z marketingového oddělení společnosti Ahold, jejímž jediným distributorem je právě TNT Post. U jiných, zvláště menších, distributorů však bylo procento výrazně nižší, jen kolem 30 %.
Prvním účastníkem panelu se stal TNT Post, na jednání přistoupil i další velký distributor, Česká pošta. „Zákazníci se zatím rozhodují hlavně podle ceny. Doba pokřivených cenových měřítek skončí s tím, jak se zákazníci budou více zaměřovat na kvalitu doručování,“ uvedl Ivo Mravinac, ředitel odboru komunikace České pošty. „Chystáme se oslovit také společnosti Mediaservis, Českou distribuční a Grátis,“ upřesnil plány Martin Ráž, šéf projektu v Incoma Research.
Do panelu je zařazeno celkem 2000 domácností, které budou ve dvoutýdenním intervalu vyplňovat dotazník. Plánuje se rozšíření na 3000, aby bylo možné zajistit i data v regionálních celcích Čechy, Morava a Praha.
Podle výzkumu Incoma Research dostává letáky 95 % domácností, přičemž desetina je zásadně odmítá. Naopak tři čtvrtiny domácností se letákem nechají alespoň inspirovat.