Na kofein v kelímku si zvykáme i bez reklamy

26. 2. 2007 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Nejdřív se pro kávu do kelím-ku chodilo k McDonald’s či KFC. A ani dnes, kdy mnozí další, jako Tchibo, CoffeeHeaven, učí české spotřebitele na tuto civilizační vymoženost, vycházející z uspěchaného životního stylu velkoměst, nelze tyto fastfoodové řetězce zcela pominout. Jasné ovšem je, že jim ve velkých městech, a Praze zvlášť, roste v poslední době konkurence.

Káva, bagety, bábovka & co.

Americká síť kaváren Starbucks se na malý český trh v dohledné době nechystá, a tak je zde prostor pro realizaci vícera značek. Věrná pouze kávě a několika kouskům sladkého (pokud vynecháme variabilní týdenní nabídky spotřebního zboží) zůstává pouze společnost Tchibo a vybraní prodejci, u nichž kelímky či hrníčky s tímto nápojem slouží spíše jako degustační doplněk k prodeji např. kávovarů. Ani Coffeheaven, ač má kávu v názvu, totiž od samého počátku neodolal rozšíření sortimentu o bagety, toasty, studené nápoje. A jsou tu další: na principu franchisingu zde fungují již zmíněný Coffeheaven, Paneria, Boulvard Crocodille a Subway, prodejnu v centru Prahy otevřela přes licenci také německá firma Coffee Felows. Svačinu či lehčí oběd včetně kávy lze pořídit i v obchodě firmy Fuzion nebo v nedávno otevřeném Yessi Café patřící společnosti Pravda Group (řetězec restaurací Barock, HOT, Pravda aj.).

Najdou si nás po vůni?

Ani Starbucks neutrácel v počátcích své existence peníze za reklamu. Během prvních deseti let za ni utratil méně než 10 milionů dolarů – bezvýznamná částka vzhledem k výdělku 2,6 miliardy dolarů. V Česku loni investovaly podle TNS do nadlinek pouze Tchibo (tisk) a Crocodille (outdoor), přičemž výdaje ani jednoho nepřesáhly 200 tisíc korun. Eva Kadlecová, manažerka pro komunikaci spol. Tchibo, potvrzuje, že v případě jejich sítě obchodů je prioritní prezentace nabídky v místě prodeje, dále také formou katalogů a webových stránek, přičemž v popředí stojí reklama na aktuální kolekci spotřebního zboží. Řetězec Coffeeheaven komunikuje se zákazníky především v nákupních centrech, na letištích či hotelích. Daniela Radovičová z Coffeeheaven říká: „Oslovujeme zákazníky všech generací, kteří si k nám najdou cestu na ranní kávu, odpolední sendvič, wrap či boston cake. Chodí si k nám popovídat přátelé, manažeři řešit pracovní schůzky, ale i oddechnout matky s dětmi.“ Coffeeheaven vydává vlastní zákaznický časopis a pravidelným zákazníkům nabízí magnetickou „cofeecard“, s níž lze sbírat „coffekoruny“ a čerpat bonusy z každého nákupu. Věrnostní kartu (nikoli však zdarma) lze získat i v Yessi Café. Tchibo spolupracuje s agenturou Ogilvy PR, o Coffeeheaven se stará reklamní agentura IDMZ.

Bicykl, internet a relax

„Jedno z primárních poslání je naučit zákazníky kupovat si kávu s sebou, když už tu možnost mají“, myslí si autor koncepce kavárny Fuzion Mike Scott. Spolumajitel Fuzion Bron Bubilek k tomu dodává, že heslo „setkat se, najíst se a napít se“ musí být rozvedeno do detailů – což znamená nejen designované prostředí, ale především čerstvé potraviny, možnost wi-fi připojení (lze i v Yessi café), možnost telefonické či internetové objednávky. Fuzion rozváží svůj sortiment na kole („Fuzion bike“ ) s max. kapacitou 25 kg. Majietelé Fuzion sice spolupracují s marketingovou agenturou BEST Communications Group., ale v zásadě podle nich kolemjdoucí osloví hlavně otvírací dobou a atmosférou. Stahování hudby a další interaktivní zábava jako bonus pro návštěvníky ale zřejmě zůstane i nadále doménou obrů v podobě Starbucks.

Fakta

Oblíbený i zavrhovaný Starbucks

Společnost Starbucks byla založena v Seattlu v r. 1971. Ve Spojených státech má Starbucks 5668 poboček spravovaných centrálou a 3168 licencovaných. Mimo Spojené státy operuje v šestatřiceti zemích, např. v sousedním Polsku. V 90. letech čelila s ostatními nadnárodními koncerny obvinění ze zneužívání levné pracovní síly v Asii a nedůstojných pracovních podmínek. Starbucks poté nasadil image misionáře: v roce 2005 přes dobročinný program Make Your Mark vybral 1,4 milionu dolarů, začal spolupracovat s nadacemi jako CARE, Save The Children a African Wildlife Foundation a místo milionových investic do reklamy usiluje, jak zástupci firmy tvrdí, o zlepšováním sociálních a ekonomických podmínek pěstitelů kávy a minimalizaci dopadů své produkce, včetně výroby kelímků, na životní prostředí. Jako první také začal s tzv. Hot Zones, místy, kde si návštěvníci mohli se svými laptopy zdarma připojit na internet.


18obr_brazil2_08.jpg


18obr_AnneHathaway_Starbuck.jpg


18obr_Starbucks.jpg

Se starbucks i proti. Newyorská kavárna pro-dávající brazilský kofeinový mok umístila své „guerillové kelímky“ provokativně před obchody Starbucks. Vpravo nahoře: Ať jsou vášně proti této značce jakékoli, ve filmu Ďábel nosí Pradu byl Starbucks asi největší hvězdou co do product placementu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.