Kompromis není vždy výhra
Rád by si zkusil režii spotů pro Škodovku a Pivovar Bernard – Tomáš Mašín, jméno dlouhodobě spjaté s agenturou Dawson.
V showreelu máte spoty pro BMW, Mercedes, VW… Máte k reklamě na auta zvláštní vztah?
Nejdůležitější pro mě je vždy kvalita zadání bez ohledu na to, zda je to na kečup či něco jiného. Je ale fakt, že většina skriptů na auta je kreativnější než na jiné produkty. U aut je to hodně o věrnosti značce, o image, a tím pádem o emocích. U nás bohužel není na imageové spoty dost peněz, lokální reklamy na nižší a střední třídu vozů komunikují především cenu, a tudíž chybí balanc mezi racionálním vzkazem a emocemi.
Zaměstnávají vás nyní více zahraniční, nebo domácí zakázky?
Natáčím hlavně v Čechách. Cestovat po hotelech a exotických krajinách je fajn tak první tři roky, proto se snažím i zahraniční zakázky přitáhnout do Čech. Navíc, o dobré skripty je v zahraničí, v té husté konkurenci režisérů obrovský zájem. Tak 65 až 70 procent skriptů je balast a rutina, 15 procent je dobrých a 15 procent výjimečných, s velkými rozpočty, tam je pak aspirace na světová jména.
Začíná se přístup českých klientů k režisérovi měnit k lepšímu?
V cizině máte na exekuci minimálně jedenkrát více času než u nás a klienti berou režiséry více za rovnocenné partnery. Když se režisérovi např. něčím nezamlouvá herec, dokáže si prosadit jiného. Doma jsme občas vnímáni jako jacísi slepí vykonavatelé.
Guiness si D. Kleinmana pozval k tvorbě spotu hned od začátku. Máte s tím i vy zkušenost?
Ano, nedávno jsem natáčel kinospot na Lucky Strike pro německý trh. Od začátku jsem byl přizván do kreativního procesu a to je pro režiséra vždycky radostná práce. Stáváte se respektovaným a rovnocenným partnerem a tento přístup je pak, myslím, na výsledku znát. U nás vám občas berou vítr z plachet požadavky, které vycházejí z focus groups, kde se často věci, které mají šarm a nápad natolik zprůměrují, aby vyhovaly tzv. všem. Tak z původního konceptu zbude už pouhý hybrid. Chybí věcná a profesionální diskuse, musíte přistupovat na kompromisy a to často vede, domnívám se, ke snížení impaktu kampaně, k omílání hran a nevýrazným, všechno a nic neříkajícím spotům. Neplatí to naštěstí vždy. Například český Volkswagen sice prosadil změny do původního konceptu, ale nakonec po našem doporučení uznal, že ten původní byl lepší.
T. mašín. Režíroval pro Orange, Č. Telecom, Eurotel, BMW, VW, Mercedes, Nissan, McDonald’s, Lucky Strike, MTV, Korunní aj.