Kia zaútočila. Dostane sodu? A co bude dál?

12. 2. 2007 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Kampaň na model Cee’d vyvrcholí za dva týdny. „Od prvního týdne v březnu odstartuje velká produktová reklamní kampaň, která se objeví jak v tištěných médiích, tak v ní použijeme outdoor a televizní spoty,“ prozrazuje Marek Vodička, ředitel marketingu Kia Motors Czech. Na konci ledna podle jeho slov skončila teaserová imageová kampaň, která probíhala od prosince. „První fáze komunikace byla postavena na PR, jehož prostřednictvím jsme od září do prosince minulého roku komunikovali, že přijde nový, dobře vybavený, kvalitní model, a zmiňovali jsme také továrnu v Žilině, kde se bude vyrábět,“ říká Marek Vodička. Během druhé fáze probíhaly testy v motoristických médiích a spadá do ní i sporný vkládaný POS.

Kámen úrazu, nebo příliš povyku?
Zmíněný několikastránkový reklamní leták na nový model Cee’d automobilky Kia, který na konci ledna vyšel jako vklad v několika časopisech a také v deníku MF Dnes, vzbudil značný ohlas. Právníci specializující se na reklamní právo ho shodně označují za odporující právní úpravě. Jednalo se o promyšlený tah, nebo o neuvážený výstřel naslepo? A v čem je vlastně problém?

Co za tím je?
Marek Vodička vzápětí po vypuknutí „kauzy“ uvedl, že podle jeho názoru nešlo o srovnávací reklamu, ale jen o převzetí článku z motoristického časopisu Carauto. Toto tvrzení ovšem kulhá. „Podstatné je, že Kia tento článek použila ve vlastním reklam-ním materiálu,“ říká Petr Kůta, specialista na reklamní právo z AK Kůta, Musil, Vaňková & partners. Takový článek by totiž musel splňovat kritéria nezávislého spotřebitelského testu, což ovšem test v motoristickém časopisu může splnit jen těžko. To potvrzuje i Petr Kůta: „Článek obsahuje i subjektivní srovnávání a Kia by se jich měla vyvarovat. Navíc není zřejmé, kdo vlastně tato subjektivní srovnání provedl.“

Kdo to řekl, snad ne já…
Z celkového uspořádání materiálu ale není podle Petra Kůty zcela zřejmé, jestli se jedná o čistě reklamní materiál, či zda má tento vklad být spotřebiteli vnímán částečně i jako určitý odborný, nezávislý tiskový materiál. Proti vkladu se ozval především český importér značky Ford. Podle Vladimíra Vošického, generálního ředitele Fordu, nebylo srovnání s Fordem Focus uděláno dobře, a leták zkoumají právníci. „Nedovedu si představit, co by si na nás chtěli vzít. Co jsme udělali, že je to něco tak hrozného,“ ptá se Marek Vodička. Podle jeho slov měla tento mate-riál na starosti agentura Ehrlich63, která jeho použití doporučila. „Pokud by někdo chtěl použít srovnávací test z časopisu, ve kterém by byla Kia, tak mně to nevadí, pokud by se nejednalo o jednostranně napsaný a poškozující text,“ prohlašuje Vodička.

Co je proti právu?
Prvním problematickým bodem vkladu je už jeho nadpis „Auto, kterého by se Škoda měla bát“. „V něm je značka Škoda zmíněna v negativním smyslu, bez jakéhokoli dalšího vysvětlení či splnění podmínek srovnávací reklamy,“ říká Petr Kůta. Podle jeho názoru by se mohlo jednat o zakázanou srovnávací reklamu, případně o tzv. zlehčování, a z pohledu práva je problematické i to, že nový model je srovnáván se známými modely, a mohlo by se to tak považovat za tzv. parazitování.

Dobrá forma, ale…
Forma srovnávací reklamy nebyla úplně zcestná, protože model Cee’d je opravdu nastaven jako (vážný) soupeř automobilů v silně konkurenční střední třídě. Model je na trhu sotva několik týdnů, drtivá většina potenciálních zákazníků ho viděla maximálně v médiích, ale už se mu podařilo vytvořit dojem kvalitního, vybaveného auta, které je srovnatelné s evropskou produkcí a prodává se za o dost nižší cenu. Reklama však je zřejmě v rozporu s reklamním právem. Potom je ovšem zajímavé, že Kia připravuje podobný vkládaný leták, který má obsahovat srovnávací test Kie Cee’d se Škodou Octavia. „Je to jedna z variant, o které uvažujeme,“ potvrdil tuto možnost Marek Vodička.


15_auta2.jpg

15_auta1.jpg
Průlom v komunikaci. Kia ve svém reklamním letáku přetiskla srovnávací test z motoristického časopisu. Pravděpodobně tak porušila pravidla hospodářské soutěže.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.