Solidní (ne)jistota

22. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Koncept Nature Positive – od myšlenky k akci

Den Země je ve společnosti Mattoni 1873 každý den, sahá od cirkularity a snižování uhlíkové stopy až k obraně biodiverzity.

Reklama
SDG


Hned na úvod nás zarazilo, že podle textu pokynu, který ministerstvo financí (MF) umístilo na své webové stránky, se píše, že při vytváření tohoto stanoviska se ministerstvo a některá sdružení „za účelem zvýšení právní jistoty pořadatelů marketingových soutěží rozhodly společně popsat herní koncepty…, které dle jejich názoru nejsou loteriemi nebo jinými podobnými hrami“.
Mezi vyjmenovanými organizacemi figurují také Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace public relations agentur (APRA). Jejich představitelé se tomu velice podivovali. „My jsme na tom vůbec nespolupracovali a nikdo s námi o tom nemluvil,“ řekl pro M&M Jiří Janoušek, výkonný ředitel AKA. Podobné rozčarování vyjádřila také Luďka Raimondová, výkonná ředitelka APRA: „Lidé z Asociace mobilního marketingu nás zhruba před rokem oslovili, ale my jsme jim řekli, že toto není oblast, kterou se naši členové zabývají, a proto se necítíme být povolaní tuto záležitost připomínkovat. Jednání pak dále nepokračovala.“
Tisková mluvčí MF Petra Krainová k tomu uvedla: „Tyto dva subjekty byly v textu uvedeny omylem, chyba byla odstraněna a dne 17. 5. 2006 byla zveřejněna opravená verze. Tedy informace o tom, že se zmíněné asociace na přípravě materiálu nepodílely, je pravdivá.“ To tedy jen na začátek, pojďme ale k meritu věci. Co tento pokyn či dohoda pro promotion znamená?

Změna je život
„Uvedené stanovisko obsahuje zhruba pět základních konceptů (včetně konceptu každá x-tá SMS vyhrává atd.), které nejsou dle MF ČR považovány za zakázané spotřebitelské loterie, a co je důležité, lze u nich využít i tzv. premium SMS, tj. textové zprávy posílané za zvýšený tarif,“ říká Petr Kůta z advokátní kanceláře Kůta Musil Vaňková a Partners. Mezi těmito vyjmenovanými herními koncepty jsou vědomostní, kreativní, rychlostní a výkonové soutěže, soutěže s předem stanoveným pořadím a soutěžní koncept „každý vyhrává“. U každého z nich je uvedena definice takového konceptu a ilustrační příklad.
„Pokyn přináší hned několik prvků, které lze považovat za průlomové. Za prvé potvrzuje správnost dosavadního přístupu, za druhé nově umožňuje akce na principu každý desátý (stý, tisící), který také umožní nabízet hodnotné výhry, za třetí výslovně umožňuje vklad do hry, jde-li ve hře o některý z popsaných principů, umožňuje tedy i prémiové SMS,“ shrnuje přínos stanoviska advokát Filip Winter.

Co je špatně?
V čem je zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích, špatný? „V zásadě lze konstatovat, že znění zákona je zastaralé a není technologicky neutrální. Fakticky nepočítá s možnostmi, které přináší moderní technologie nebo potřeby subjektů organizujících marketingové soutěže,“ vysvětluje Jan Rakušan z právního oddělení T-Mobile. „Zcela nekoncepčně je v rámci zákona o loteriích řešena též problematika spotřebitelských loterií,“ dodává.
Slabiny zákona o loteriích potvrzuje také Filip Winter: „Zákon je zcela nesrozumitelný a MF nejasnosti dosud jen prohlubovalo, navíc neexistuje vůbec žádná racionální sankční politika, která by vytvořila precedent. Takže solidní firmy jsou v obrovské nespravedlivé konkurenční nevýhodě proti těm, které zákon nezajímá.“
Podle Petry Krainové z MF se chystá nová legislativní úprava.

Pomůže to něčemu?
„Dosud neexistoval žádný komplexní výklad. Občasná stanoviska ministerstva si často odporovala a většinou mířila proti akcím ,na hraně‘. Například ještě loni na jaře chtělo MF vymýtit prémiové SMS,“ vysvětluje Winter.
Podle Jana Rakušana stanovisko přináší pro zákazníky možnost účastnit se atraktivních marketingových soutěží, právní jistotu pro organizátory a zároveň i eliminuje rizika rozdílného výkladu jednotlivými finančními úřady.
„Někteří zadavatelé se začali bát využívat mobilní marketing. Existovala skupina klientů, kteří se obávali využívat třeba prémiové SMS, protože jim jejich právníci radili opatrný přístup,“ vysvětluje Jan Kubalík z Asociace mobilního marketingu. „Dosavadní vyjádření MF byla poněkud nekonzistentní a nebylo přesně jasné co je a co není loterií. Tento materiál vznikl po konzultacích dozorčího orgánu a trhu, a proto věřím v jeho delší životaschopnost,“ dodává.

Má to mouchy
„Jedinou negativní změnou je nový pohled na mechanismus ,vyhrává každý‘, kde by neměly být nadále značné rozdíly v hlavních a vedlejších výhrách. Toto bude nepochybně zdrojem určitých dalších výkladů a zpřesnění, neboť není jasné, co se považuje za tzv. značný rozdíl,“ říká Petr Kůta.
Na tuto výtku reaguje Jan Rakušan: „V případě zmíněného konceptu může MF z hlediska znění zákona pouze velmi obtížně definovat, co je to ,značný rozdíl‘.“ S ohledem na tuto skutečnost Asociace provozovatelů mobilních sítí na konferenci 10. 5. 2006 prezentovala své stanovisko, že pro odstranění případných pochybností by měl být dodržen koncept čtyřicetiná-sobku. Jak dodává Jan Rakušan, „do budoucna by tato doplnění společného stanoviska měla být zveřejněna i v rámci sekce otázky a odpovědi na www stránkách asociace (www.apms.cz)“.
Podle Jiřího Janouška je také velice zajímavá legalizace tzv. prémiových SMS. „Vzhledem ke zvýšeným tarifům by se mohlo snadno stát, že by část nákladů na promotion zaplatil sám zákazník, což je na hranici etiky,“ obává se Janoušek. Takovou námitku se snaží vyvrátit Jan Kubalík, když říká: „Firmy chtějí prodat své produkty, ne získávat peníze za SMS. Cena za soutěžní SMS se samoregulací ustálila na zhruba 3 až 6 korunách. Brand manažeři opravdu nemají za cíl lidi štvát.“


12obr_nejistota.jpg
Co se změní? Stanovisko ministerstva financí by mělo přispět k zpřehlednění podmínek, za kterých je
možné pořádat spotřebitelské soutěže. Nejasnosti však stále přetrvávají a vyřeší je asi až nový zákon.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.