Podcasting: nová výzva pro média i zadavatele

9. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Téměř přes noc se stal výraz podcasting ve Velké Británii jedním z nejmódnějších výrazů v marketingu. Reklamní zadavatelé i vlastníci médií začínají přicházet na chuť internetovému médiu, které umožňuje zasáhnout specifickou cílovou skupinu, která netráví příliš času s klasickými médii.

Nenechte se zmást!
Samotný název podcasting je poněkud zavádějící – člověk nemusí vlastnit iPod, aby si podcasting mohl dopřát. Jedná se o zvukový záznam, popřípadě videozáznam (vodcast), který je možné stáhnout z internetu do počítače či MP3 přehrávače. Je to vlastně takové „audio on demand“. Lidé mohou poslouchat to, co je zajímá, v čase, který jim vyhovuje.
Ve Velké Británii slaví nový fenomén značný úspěch. Nejúspěšnější The Ricky Gervais Podcast vysílající seriál The Office, se minulý rok zapsal do Guinessovy knihy rekordů jako nejpopulárnější podcasting s 4,5 mil. downloadů. Na úspěch naváže druhá řada seriálu. Většina podcastingu má spíše stovky nežli tisíce downloadů, ale jako médiu se mu přikládá budoucnost. Rozhlasové stanice jsou si toho vědomy a pozadu nezůstávají ani vydavatelství periodického tisku.
Rozhovor prostřednictvím podcastingu absolvoval už i premiér Tony Blair či reži-sér David Cameron, oba pro deníky The Sun a The Daily Telegraph. Podle výzkumu Asociace internetových vydavatelů plánuje více jak polovina britských vydavatelů v průběhu roku launch nějakého podcastu a 35 % ho již provozuje. Guy Ruddle pracuje jako podcast editor v novinách The Telegraph, zatím jediný na takovéto pozici v britských novinách. „Rádio je stále nejintimnějším médiem, ale podcast je o krok dále. Můžete si ho vzít s sebou, kam chcete, a vykonávat přitom i další činnost,“ říká Ruddle. Podle něj zachovává intimitu rádia a přináší flexibilitu tisku.

Nejlepší výdělek je reklama
Nejen vydavatelské domy řeší, jak na novém médiu nejlépe vydělat. Většina programu je přístupná zdarma, ale někteří vlastníci médií začali přístup zpoplatňovat. Největší zisk však plyne od reklamních zadavatelů a sponzorů. V březnu The Guardian vystoupil s novým podcastem podporovaným Volvem a získal tak zatím nejvíce za sponzoring podcastu v zemi. Podle Ruddleho je podcasting velmi osobní záležitost, proto je sponzoring vhodnou formou jeho podpory. U reklamy už si není tak jistý, spíše je potřeba najít nový reklamní model.
Reklamu využívá ve svém vysílání i Virgin Radio, první stanice v Británii, která začala produkovat denní podcast. Inzerují u něj Mastercard, Orange a Bose. Ředitel digitálních médií Virgin Radio James Cridland vidí budoucnost inzerce také mimo klasické rozhlasové spoty. „Podcast se neřídí stejnými pravidly jako rádio. Nabízí se zde např. více prostoru pro product placement,“ říká Cridland.
Zadavatelé připravují pro podcasting tzv. videocast a některé značky s ním slaví velký úspěch. Příkladem je reklamní spot Nike „Joga bonito“, který se umístil jako čtvrtý v žebříčku iTunes Top 20. Podle Neila Christieho, ředitele agentury Wieden & Kennedy, která je tvůrcem spotu znamená podcasting zněmu v postoji reklamních agentur. „Musíme přestat reklamou přerušovat pořady, které diváci chtějí sledovat, a začít tvořit právě to, co diváci budou chtít sledovat.“ A to je výzva nejen pro reklamní agentury!
Zpracováno podle magazínu Campaign.


19obr_podcasting.jpg
Podcasting. Jeho předností je schopnost oslovit zajímavou cílovou skupinu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.