Padá s kreativci agenturám hvězda?

29. 5. 2006 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Personální zemětřesení na pozicích kreativních ředitelů, které propuklo na začátku tohoto roku (viz M&M 17/06), se znovu ozvalo ve dvou nových epicentrech: Lowe GGK a Leo Burnett Adv. Zatímco v Lowe se daly změny v souvislosti s příchodem Australana Martyna Coxe na místo ředitele agentury čekat, rozhodnutí Jiřího Pleskota odejít zcela na vlastní přání z Burnettů do dosud nevýrazné Lowe bylo už větším překvapením.
Podle kreativního ředitele Mark BBDO Martina Charváta i ředitele Kaspenu Roberta Peňažky (oba kdysi působili na stejných pozicích v LBA) stojí za motivací Pleskota Basil Mina, který přestup stejným směrem učinil už na konci loňského roku. Jak však oba dodávají, nikdo není nenahraditelný. „Jirka Pleskot byl v Burnettech dlouho, Věra Česenková zas odchází na mateřskou dovolenou. To samo o sobě ještě tolik neznamená, ale rozhodující pro Burnetty teď bude, jak rychle a koho se jim podaří sehnat jako náhradu. Klienti odchody kreativců samozřejmě vnímají, ale v konečném důsledku je pro ně vždy podstatnější dobře pracující kreativní tým,“ myslí si Peňažka.

Burnetti na rozcestí
Klienti LBA si, jak se zdá, s odchodem dvou kreativců těžkou hlavu nedělají. Pro NetCentrum, ČSA i ÚAMK jsou důležité výsledky práce agentury, a s těmi byli prý vždy spokojeni. „Leo Burnett jako reklamní agentura má se svým know-how dlouhodobě vynikající výsledky, jsem si jist, že nestojí na dvou, byť vynikajících kreativcích. Pokud by to tak bylo, měla by problém už v minulosti při odchodu takových jmen, jako byl Martin Charvát či Karel Špindler,“ argumentuje Oldřich BajerNetCentra.
Jenže, jak zní dnes ono know-how agentury, jež má nálepku věčných výherců kreativních soutěží, na nichž však boduje nejčastěji s nízkorozpočtovou a sociální reklamou, zatímco Effie jí přišla k chuti teprve nedávno? Ogilvy Group se prezentuje svou 360° komunikací, pražská TBWA se „probudila“ a rázně se začíná hlásit ke své Disruption, konvence bořící metodě. Čím dnes přesvědčují potenciální klienty Burnetti? Možná to brzy uvidíme na jejich práci pro Coca-Colu, kterou v únoru se slávou získali zpět. Naopak tendry na Fortunu, Sazku, MTV nebo Panasonic se nezdařily.
„Naši agenturní DNA jsme představili loni v říjnu, v jednoduchosti se dá nazvat jako ,velké nápady‘,“ říká ředitel pražské LBA Mark Wright a pokračuje: „Chceme dokázat, že kreativita opravdu i prodává, proto jsme se už druhým rokem hlásili na Effie a loni to i potvrdili.“ (Pozn. red.: stříbrná Effie pro Panasonic.) Co se týče dalšího obsazení tří kreativních týmů, které v LBA nyní fungují samostatně, bez vedení, probíhají nyní podle Wrighta jednání jak s místními adepty, tak i v rámci sítě. Vyloučeno tak není, že by mohl do čela usednout „cizinec“ jako dříve Bill Stone, Paul Akins a po nich Basil Mina. Středo- a východoevropské pobočky sítě LBA pak podpoří nový regionální kreativní ředitel Farid Chehab a částečně mu bude asistovat i Michael Conrad.

Těšme se na kreativní válku
Přesně to samé, tedy být nejkreativnější agenturou a vyhrávat v Cannes i na Effie s velkými brandy, chce i Lowe, kde teď probíhají další změny v managementu. Do Moskvy odchází věnovat se reklamnímu byznysu dosavadní client service director Radim Svoboda, jméno nástupce zatím Lowe nesdělila. A co na svého budoucího soka Mark Wright? „Jsem za to rád, potřebujeme to,“ říká.


18obr_Pleskot2.jpg
J. PLESKOT (31). Začínal v Euro RSCG, v LBA od r. 1998. Má rád značky Apple, Audi a BBH.


18obr_cesenková.jpg
V. ČESENKOVÁ (36). V LBA působí osm let, předtím strávila čtyři roky v McCann-Erickson.


18obr_Wright.jpg
KDO JE NAHRADÍ? Podle Marka Wrighta by byla i nadále ideální jakási kreativní dvojka.
rozhovor
Už myslím jen na práci v Lowe
Zakončil setkání s M&M Jiří Pleskot.
V reklamních kruzích koluje domněnka, že do Lowe odcházíte kvůli Basilu Minovi. Je to tak?
Neskrývám, že budu zase rád s Basilem pracovat. Ale těch důvodů je více. Četl jsem u vás rozhovor s Martynem Coxem, sešel jsem se i s re-gionálním ředitelem Lowe Timem Hennesym a musím říct, že máme stejný názor na to, jak dělat reklamu. To je pro mne klíčové. A Basil? Snad se nebude zlobit, když řeknu, že to je pro mne takový bonus navíc.
Jak si představujete svou práci v Lowe?
S Martynem Coxem sdílím názor, že naším cílem v Lowe je nabídnout skvělý produkt, na kterém lze budovat dobré vztahy s klienty. Servis vám nabídne dnes každá agentura, ale mým snem je dělat produkt, který je lídrem trhu a přitom je jedinečný a kreativní. Podívejte se na značky jako Axe nebo Rexona od Unileveru. Lowe s nimi opakovaně boduje v Cannes i na Effie.
Jak si podle vás dnes Burnetti stojí?
To je spíš otázka na Marka Wrighta. Jsem přesvědčen, že i přes všechny ty ztráty se nám podařilo udržet reputaci kreativní agentury, letošní Louskáčky jsme získali i přes to, že pozice regionálního kreativního ředitele zůstala po Basilovi neobsazena.
To je pro práci agentury regionální kreativec tak důležitý?
Ukázali jsme, že se dá pracovat i bez něj, ale možnost kdykoli mu poslat svůj návrh a konzultovat jej je pro mě osobně přínosem.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení