Sami si rozumíme nejlíp

5. 9. 2005 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Stále víc zadavatelů zakládá uvnitř svých firem týmy specializované na strategii, navrhování konceptů i jejich realizaci.

Vyzobat jen nápady
Členy jsou špičkoví odborníci, často na volné noze, kteří mají přehled v oboru i na trhu. Od reklamní agentury se pak žádá „pouze“ nápad. Zákazníci odmítají platit za něco, co mnohdy ani nevyužijí. Finanční i časové úspory jsou evidentní.
Systém zvaný „patchwork“ neboli „vyzobávání“ se reklamním agenturám logicky příliš nezamlouvá. Musejí počítat s nižšími příjmy, které by jinak plynuly z poradenství, strategického plánování a z provizí.
Claudia Willvonsederová, členka poradního týmu nábytkářského kolosu IKEA v Německu, míní, že problém spočívá v systému. Špičkoví kreativní pracovníci v agenturách jsou pod tlakem vzrůstajících nákladů přetěžováni. Jakmile to začne mít dopad na kvalitu práce, mění zákazníci přístup: využijí schopností a dovedností pouze těch pracovníků, které sami chtějí. Navíc si prý ušetří konflikty.

Přizpůsobí se agentury?
Počet zákazníků, kteří kontaktují především kreativce, se každopádně zvyšuje; dnes mezi ně patří společnosti Ferrero nebo H&M. Posledně jmenovaný řetězec módního oblečení ze Švédska měl do roku 2000 klasickou externí reklamní agenturu. Pak ji nahradil tzv. Red Room – interní reklamní agentura založená ve Stockholmu. Mluvčí podniku Mathias Geduhn říká: „Sami rozumíme naší značce nejlépe.“
Strach, že by reklamní agentury byly „vybrakovány“ nebo se změnily v pouhé továrny nápadů, je však podle Willvonsederové zbytečný: „Agentury mohou nabídnout jak full servis, tak základní služby.“ Už se také objevily první reakce na tato nová zákaznická přání: J. Walter Thompson založil v Hamburku malou agenturu, ve které není žádný manažer pro strategické poradenství a tři ze šesti nejvyšších míst obsadili kreativní pracovníci. kom
Zpracováno podle Werben & Verkaufen.


16obr_nařadi1.jpg ()
kutilové. Německé firmy si osu své reklamy sestrojí samy, najatí kreativci ji pak jen „ozdobí“.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.