TITULEK50: Rozjede se mobilní reklama?
Ve vztahu k mobilům nejsou Češi ve věku 15-35 let ve srovnání se zahraničními vrstevníky žádnými outsidery. Jsou prakticky neustále konfrontováni s novými technologiemi a módními trendy; nebýt 24 hodin „na příjmu“ je dokonce pro čtyři pětiny z nich nemyslitelné. Tak vypadají výsledky multilokální studie Wireless Work agentur BBDO (u nás Mark/BBDO) a Proximity Worldwide s cílem porozumět vztahu spotřebitel – technologie – komunikace – značka.
MEZITITULEK: V cizině se jede naplno
Ačkoli jsou mladí Češi daleko otevřenější k promo nabídkám prostřednictvím SMS než Němci (42 vs. 27 %), nachází se mobilní marketing u našich sousedů v daleko lepší pozici. Běžné jsou upoutávky Nike pro fotbalové fanoušky, s teenagery komunikuje pomocí SMS McDonald’s. Sebevědomí „reálných“ německých spotřebitelek posiloval Dove v rámci kampaně, kdy ženy posílaly formou MMS své fotografie.
Jako první se v Německu na služby mobilního marketingu začala specializovat agentura 12snap už v roce 1991, dnes pracuje pro klienty jako Nokia či Vodafone. Pak se přidaly agentury Mindmatics a Yoc. Podle Forrester Research dosáhnou letos investice největších zadavatelů do mobilního marketingu v Evropě 400 mil. eur, třetina připadá právě na Německo.
MEZITITULEK: Povolení ke vstupu
Od doby, kdy Eurotel směle posílal s každou SMS nevyžádané reklamní sdělení, se u nás mobilní marketing posunul, avšak o možnostech využití kolují stále obavy. Podle Míly Knepra, client service directora Mark/BBDO, bude proto kladen důraz na spotřebitelovo „povolení ke vstupu“ do soukromé sféry. Společností, které využívají u Eurotelu aktivované „informace o buňce“, je zatím jen hrstka. Mezi ně už dva roky patří Kenvelo, které kolemjdoucí láká do svých obchodů.
Futuristické iluze, že internet, mobilní telefony a herní konzole brzy zcela nahradí klasickou ATL reklamu, se minimálně několik let ještě nenaplní. I když jde podle studie vývoj technologií a jejich využívání rychle kupředu, mobilní marketing se bez podpory ostatních médií neobejde.
Zpracováno podle Handelsblatt a studie Mark/BBDO.
Mládež vs. mobil
Ze studie Wireless Work např. vyplývá:
Mobilního telefonu si mladí Češi cení více než televize (39 vs. 28 %), plných 13 % by se neobešlo bez DVR.
Spíše by se vrátili pro zapomenutý mobil než pro peněženku.
S obyvateli cizích zemí sdílí 1/3 mladých Čechů názor, že mobilní telefon narušuje soukromí.
1/3 si myslí, že mobilní telefon řekne o člověku tolik, co auto, ve kterém jezdí.