Liberální postoj k reklamě je u nás tradicí
Co jste si předsevzal jako nejaktuálnější úkol v rámci svého působení v RPR?
V první řadě bych zmínil aktivity směřující k akvizici nových členů Rady pro reklamu, s čímž souvisí i druhý úkol, a tím je daleko výraznější propagace rady na veřejnosti. Lidé si nás občas pletou s AKA i s dalšími asociacemi, nevědí přesně, jaká je naše role v reklamní branži, atd.
V čem bude vlastní propagace RPR spočívat?
Určitě je třeba zlepšit kontakty s novináři, být aktuálnější, pokud jde o informování o případech, které rada řeší. Na našich internetových stránkách bych rád zveřejňoval případové studie, z nichž si kromě veřejnosti mohou leccos vzít i reklamní agentury a zadavatelé. Prvním takovým krokem k tomu, aby nás začala více vnímat veřejnost, byla i účast RPR na vernisáži výstavy Jako facka irské fotografky Beth Lazroeové.
Je stále aktuální otázka vlastní kampaně? Na koho by měla být zaměřena?
Ano, o kampani se uvažuje. Zaměřena bude jak na veřejnost, tak i na potenciální nové členy. Dáme veřejnosti jasně najevo, kdo jsou členové RPR a že se svým členstvím dobrovolně zavázali chovat se eticky a zodpovědně. Více vám ale sdělím po valné hromadě RPR.
Bude RPR vyvíjet větší iniciativu v monitoringu reklamních kampaní, nebo se i nadále bude zabývat jen stížnostmi fyzických a právnických osob?
Budeme zastávat liberální přístup, tzn. monitorovat dění na reklamní scéně, ale bez podnětu nebudeme zasahovat. Zůstaneme u stížností.
Dosud se také RPR odmítala zabývat stížnostmi ze strany agentur, pokud šlo o „krádeže“ kreativních konceptů. Budete v této věci vstřícnější?
Domnívám se, že řešení těchto problémů mezi agenturami nám nepřísluší. To je spíše záležitostí asociací sdružujících reklamní agentury.
Po vstupu Česka do EU se rozvířily diskuse o regulaci reklamy, zejména pokud jde o alkohol, nezdravé potraviny a reklamu cílenou na děti. Bude RPR v tomto směru vznášet nějaké nové návrhy?
Úloha RPR spočívá hlavně v samoregulační rovině. Členům i nečlenům poskytujeme služby pre-clearingu a copy advice. Navíc mnozí naši členové mají ve svých firmách vlastní etické kodexy pro reklamu. Právní úprava regulace reklamy je záležitostí spíše zákonodárců.
Přesto denní tisk nedávno citoval prezidenta arbitrážní komise Radka Pokorného, který prohlásil, že chce radě předložit některá opatření týkající se dětské reklamy.
Touto problematikou se budeme zabývat, ale jsem ve funkci krátce, abych k tomu mohl říci cokoli podrobnějšího.
Jsou na programu jednání RPR změny v etickém kodexu?
Ne, kodex zůstává stejný. Předpokládám ale, že proběhne diskuse nad jeho případnými úpravami s ohledem na naši integraci do EU. (Pozn. red.: kodex pouze navazuje na právní regulaci reklamy doplněním o etické zásady).
Jak se chcete na veřejnosti vymezovat vůči AKA a AČRA a jak s nimi naopak kooperovat?
S AKA i AČRA rozhodně budeme úzce spolupracovat. Je naším společným zájmem, aby si reklamní trh v ČR zachoval slušný kredit. „Souběžnost“ působení není přesným vyjádřením. AKA i AČRA jsou asociace řešící hlavně záležitosti uvnitř reklamního trhu. RPR řeší záležitosti vyskytující se na hranici veřejnost/reklamní trh.
RPR byla v minulém období kritizována za to, že doručené stížnosti neřešila zrovna pružně a vyjádření komise přicházelo často i dva měsíce poté, co eticky závadná kampaň běžela v médiích. Změníte nějak systém v posuzování stížností?
Zodpovědné posouzení stížností je a bude prioritní. Snaha o přílišnou rychlost by byla velmi kontraproduktivní a nezodpovědná. Pochopitelně je naším zájmem řešit stížnosti v čase jejich aktuálnosti. Procedura posuzování stížností vychází z jednacího řádu. Ten je nastaven správně, vyskytují se ale faktory, které celý proces protahují. Bohužel ne vždy máme možnost toto ovlivnit.
Pokud byste si měl vybavit většinu doručených stížností, jaké reklamy se nejvíce týkají?
Převažují stížnosti na billboardy.
Britská rada pro reklamu zasahuje v poslední době velmi často proti kampaním na alkohol, které by u nás prošly bez povšimnutí. Vydrží u nás taková tolerance?
Řekl bych, že směrem na východ je postoj k reklamě liberálnější. Vychází to hlavně z naší tradice. Nemyslím si, že se dostaneme až do situace, jaká panuje v anglosaských zemích.
Co byste vzkázal společnostem, které o členství v RPR pochybují?
Jsme občanským sdružením, jehož členy jsou zadavatelé, reklamní společnosti a média s významným postavením na trhu. Profilace v této společnosti je věcí prestiže a odpovědného přístupu.
Pozdvihne prestiž RPR? Pavel Kurýl (1973) má za sebou zkušenosti s finančním poradenstvím (1992-1996), marketingem společnosti Radiomobil (1996-1998) a čtyři roky působil jako finanční ředitel agentury Wunderman.
Podobné zprávy


Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures


Komerční banka a PRE poměřují síly v Brandmintonu


Ukrajince potřebujeme více než oni nás

