Reklamní hvězdy na letošním Febiofestu

18. 4. 2005 00:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V programu přehlídky jsme ale objevili i tři filmy, jejichž tématem byla přímo reklama.

Reklama na kebab?
Hrdinou německého filmu Kebab Connection je Turek z Hamburku, jehož snem je stát se režisérem prvního německého kung-fu filmu, a tak se snaží získat nějaké filmařské zkušenosti. Jeho strýc mu nabídne, aby připravil reklamní spot na jeho obchůdek s kebabem. Samozřejmě že Ibo natočí spot plný kung-fu bojových scén a pro své okolí se stane novým Spielbergem

V hlavní roli ředitel agentury
V rámci retrospektivy slavného italského režiséra Ermanna Olmiho byl uveden jeden z jeho starších filmů Jednoho dne, jehož hrdinou je ředitel italské filiálky mezinárodní reklamní agentury. Když náhle onemocní generální ředitel, navštíví firmu muž z vedení sítě ve Frankfurtu a nabídne Brunovi možnost jeho funkci převzít. Reálnou možnost velké kariéry ale zvrátí dopravní nehoda: při návratu z úspěšného jednání s budoucím klientem nalezne Bruno pod koly svého auta přejetého dělníka. Jde o zajímavý pohled na to, jak fungovaly agentury v roce 1968.

Jak točí reklamy na Slovensku
To ukazuje s notnou dávkou nadsázky nový slovenský film O dve slabiky pozadu. Na sesterském projektu Kataríny (režie) a Zuzany (po Příbězích obyčejného šílenství další hlavní role) Šulajových se sešli i čeští tvůrci reklam: kameraman A. Šurkala a hudební skladatel Jan P. Muchow. Hlavní hrdinka poletuje mezi dabingem, školou, třemi milenci a ještě stačí ztvárnit roli Červené Karkulky při natáčení reklamního spotu na vložky. Režisérka zparodovala hloupost některých spotů i žargon lidí z agenturního světa.

Od reklam k filmu v Česku
Své hrané filmy pro kina nebo televizi měli v programu Febiofestu i tři známí čeští režiséři spotů: Jiří Strach uvedl televizní koncert pro dvě Jiřiny: Bohdalovou a Jiráskovou, s názvem Povodeň. Jiří Chlumský natočil v produkci česko-slovenské (dříve úspěšné reklamní) společnosti JMB adaptaci hry Radošínského divadla Konečná stanice a v rámci dopoledních představení pro mladé uvedl své Snowboarďáky laureát zahraničních cen pro upoutávky TV Nova Karel Janák.

…a v Asii
Atraktivní témata si pro své hrané filmy zvolili dva přední thajští režiséři reklam: Nonzee Nimibutr (dvojnásobný držitel nejvyššího ocenění v thajském Top Ad Contest) vypráví ve filmu Baytong o buddhistickém mnichovi, který po smrti své sestry přijíždí pečovat o svou malou neteř a vnější svět ho zláká svými rozkošemi. Yongyooth Thongkonthun natočil své úspěšné Železné dámy o tom, jak lesbická trenérka koučuje volejbalový tým sestavený z transvestitů, homosexuálů a transsexuálů.
Švédský režisér Björn Runge patří k renomovaným tvůrcům spotů a videoklipů, jako asistent režie působil při natáčení hraného filmu Písně z druhého patra, počinu nejslavnějšího tvůrce reklamních spotů ve Švédsku Roye Anderssona, známého i z našich kin. Jeho třetí hraný film Když se otočím, uvedený na Febiofestu, je bergmanovsky drásavý pohled na soužití tří partnerských dvojic.

Američtí nezávislí pro reklamu?
Na Febiofest přijel letos i slavný americký nezávislý režisér Hal Hartley. Před uvedením svého nového filmu Dívka z Monday řekl: „Tenhle film měl původně vyjádřit útisk, který člověk cítí z reklamy. Nakonec z toho vyšlo sci-fi.“ Na otázku, zda by natočil spot, odpověděl: „Klidně, udělal bych to, je jen zvláštní, že mě zatím nikdo neoslovil, přitom reklamní producenti se inspirují mými filmy, lépe řečeno je vykrádají. Nabízejí mě sice pro natáčení, nikdy ale neprojdu agenturou. Rozhodně by záleželo na tom, o jaký produkt by se jednalo.“
Autor je producentem hraných filmů a spotů.


19obr_1.jpg ()


19obr_2.jpg ()


19obr_3.jpg ()



na začátku byly reklamy. Zuzana Šulajová jako Červená Karkulka v reklamě na vložky, transsexuálové v thajských Železných dámách a buddhistický Baytong. Režiséři všech filmů mají jedno společné: než začali s filmem, točili reklamní spoty.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.