Kdo si rád hraje, zlobí na internetu

29. 3. 2005 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Přestože kreativita může v určitých fázích účinkovat, hlavní roli hraje funkčnost kampaní. Další cesta bude spíše než v omračování novými reklamními formáty spočívat v etablování a vylepšování těch stávajících. Síla interaktivního média se bude stupňovat se zacílením kampaní, využíváním různých zpětných vazeb a možností pro budování věrnostních komunit. To jsou v očích kreativců hlavní teze v budoucím vývoji internetové reklamy.

Poslouží malým i velkým
Podle managing directora agentury Innovate Jiřího Macháčka je síla internetu v propojení všech komunikačních kanálů mezi sebou. „Doposud stačilo připravit pasivní TV nebo tiskovou kampaň a mohli jste si udělat ,čárku‘ splněno. Internetové nástroje mohou přinést větší úspěchy než standardní kampaně, ale je nutné jim obětovat čas,“ brání se zažitým mechanismům Jiří Macháček. Velký počet malých firem je právě díky lepšímu využití internetu mnohem efektivnější v oslovení cílových skupin než velké korporace.
Podle marketingového a obchodního ředitele agentury FG Forrest Radovana Jelena je třeba prezentovat se výstupem, který uživatele nenudí a jasně se odlišuje od ostatních kampaní. „K tomu vede cesta promyšlenější komunikace a propracovanější produkce bannerů, vylepšování a standardizace stávajících formátů a nasazení dynamických bannerů, které si obsah stahují přímo z mateřského serveru,“ shrnuje doporučení Radovan Jelen.

Inspirace a vlastní nápady
Upozorňují přitom na zajímavá tuzemská řešení, ať už od vlastního stolu nebo z cizí dílny. Jako příklad skloubení nadlinkové komunikace se soutěží uvádí Jiří Macháček kampaň „Sedm hříchů“ na limitovanou sérii zmrzlin Magnum. „Zajímavý je i projekt www.levneweby.cz, postup při tvorbě webových stran se špičkovým designem. Portál určený zejména pro podporu malého a středního podnikání umožní ve čtyřech krocích vytvořit si vlastní profesionální propagaci,“ říká Jiří Macháček.
Marketingového ředitele firmy Actum Ratibora Líbala překvapila kampaň „Subservient Chicken“ od Burger King. Hlavní myšlenka, že v hamburgeru „můžete mít kuře, jaké chcete“, byla postavená na virálním konceptu a znamenala návštěvy micrositu Burger King v řádu milionů uživatelů. Z vlastních řešení upozorňuje na kampaň „Hyundai Tucson“, kde byl tradiční mediaplán doplněn výraznou kreativou, zahrnující i rozsáhlý microsite.

Jak budovat značku?
FG Forrest realizoval podle Radovana Jelena v loňském roce 95 % všech internetových kampaní operátora T-Mobile. „Při takovém množství kampaní se již snažíme o cílené a dlouhodobé budování značky T-Mobile na internetu. Všechny bannery musí mít něco společného, v tomto případě kromě typické barvy a loga volíme metodu překreslovaných vizuálů. Uživatel internetu musí prostě po pouhém letmém zhlédnutí prvního slidu banneru poznat, že se jedná o brand T-Mobile, a dalších cca 5 vteřin využít pro vstřebání informace o konkrétní nabídce značky,“ udává příklad z praxe Radovan Jelen.
Podíl na kampani pro Aliatel a animovanou znělku pro mezinárodní konferenci firmy ČEPS zmiňuje mezi největšími projekty obchodní a PR manažer iMagic Jakub Švestka. Z ostatních projektů jej zaujala prezentace technologie xDrive od BMW. „Vše vysvětluje pomocí animovaných 3D modelů a videosekvencí, k tomu je hlasový komentář. Těším se, až se k takovým nástrojům přikloní zadavatelé z Česka. Zatím se většina drží textů a statických obrázků z fotobank,“ vidí tuzemskou realitu Jakub Švestka. Vedle nekonvenčních formátů vidí rezervy kampaní i v přidávání prvků zpětné vazby (např. odběr newsletterů, objednání vzorku zdarma atd.) a v nástrojích k budování komunity (chat, hlasování, hry atd.).
Na ne zcela objevené možnosti novoročních elektronických přání upozorňuje Jiří Macháček. „Ačkoliv jich minulé Vánoce bylo jako šafránu, ale zato poměrně s kvalitním designem, Vánoce letošní se staly přehlídkou laciných obrázků a levných flash nicneříkajících animací bez jakékoli marketingové strategie,“ upozorňuje na chyby Jiří Macháček. Nikdo už se podle něj neohlížel na to, že největší síla elektronického PF je v jeho následném přeposílání mezi uživateli.


26obr_tmb-vánoce.jpg ()
CĺLENÝ T-MOBILE. Kontinuálně budovaná internetová prezentace mobilního operátora ulehčí uživateli její obecnou identifikaci, může se soustředit jen na obsah sdělení.



Kreativa na straně serverů


26ober_atlas.jpg ()
Kreativní jsou i samotné internetové subjekty, např. na televizních obrazovkách. V poslední době si reklamní spoty „střihly“ všechny tři největší portály. Techniku 3D animace použil v posledním výkřiku módy Atlas.cz v kampani demonstrující rozdíl mezi ostatními freemailovými službami a svou schránkou. „Děj přibližuje běžný pohled na klasické schránky přeplněné nevyžádanou poštou. Komunikuje internetové prvky v podobě e-mailovych adres, internetových ikon atd. Podoba dopisu byla přiblížena opět internetovým ikonám. Vše je podtrženo voice overem, který opět připomíná, že se jedná o mail,“ shrnuje hlavní body marketingový manažer portálu Martin Klofanda. Na přípravě spotu se pod vedením režiséra Shakira Hafoudha podíleli mimo jiné animátor Jan Krejčíř nebo produkční Jonáš Kábrt. Hudbu ke spotu nahrála kapela Southpaw.



Formáty dle jednotlivých ukazatelů 2. pol. 2004






























































































formát popis CTR CPV CPC MZU
interstitial reklama přes celou obrazovku před zobrazením načítané stránky 2,49% 2,80 Kč 155,00 Kč 10
iLayer reklama, která se rozbalí po 1. načtení stránky a poté po najetí myši 0,22% 2,80 Kč 146,00 Kč 8
splash banner, který samovolně vyroluje 1,36% 3,80 Kč N/A 8
sticky board banner přes celou šířku prohlížeče umístěný v dolní části prohlížeče nad textem 3,16% 5,58 Kč 81,70 Kč 8
ahead velkoformátový banner v záhlaví stránky 0,48% 4,20 Kč 174,00 Kč 7
leader board banner přes celou šířku prohlížeče umístěný v horní části 0,36% 3,20 Kč 202,00 Kč 6
250×250 velký čtverec 0,30% 2,30 Kč 164,10 Kč 5
300×300 formát banneru 0,31% 1,10 Kč 165,00 Kč 5
skyscraper formát banneru, umístěný po stranách 0,30% 3,40 Kč 188,00 Kč 5
125×125 klasický čtverec 0,12% 0,60 Kč 220,00 Kč 2
468×60 klasický banner 0,33% 1,40 Kč 148,00 Kč 2
Ukazatele:
CTR (Click Through Rate) – uvedený ukazatel vyjadřuje procento kliknutí ku počtu zobrazení daného reklamního formátu
CPV (Cost Per Viewer) – přepočtená cena zásahu jednoho uživatele
CPC (Cost Per Click) – přepočtená cena zásahu na jedno kliknutí
MZU (Míra zatížení uživatele) – zohledňuje viditelnost a agresivitu formátů směrem k uživateli (1 = nejmenší, 10 = největší)


Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení