Jasný důvod: Dostupnost!

14. 3. 2005 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


„České zákazníky hypermarkety evidentně přesvědčily důrazem na hodnotu a pohodlí,“ říká Dana Slámová, manažerka costumized research společnosti ACNielsen CR. „Hypermarkety rostly hlavně na úkor tradičního typu obchodů, zatímco supermarkety si drží svůj tržní podíl beze změn už od roku 2001,“ dodává Slámová.
Tato zjištění vyplývají z nejnovější studie ACNielsen „Nákupní zvyklosti a preference 2004“ (Shopper Trends 2004), která se zaměřila na země střední a východní Evropy. Studie ukázala Čechy společně se Slováky a Slovinci jako nejmodernější typy zákazníků v regionu. Ti totiž utrácejí 70 % svého rozpočtu v moderních typech obchodů, zatímco v Maďarsku a Polsku činí tento podíl 56 %, resp. 35 %.
Nákupy v hypermarketu odmítá u nás zhruba 12 % spotřebitelů, což je poměrně mnoho v porovnání např. se Slovenskem (4 %), resp. Polskem (5 %). Nejhorší postavení mají zatím diskontní prodejny. Ty odmítá navštívit zhruba polovina Čechů. Budoucnost však nevypadá tragicky, když o nákupu v těchto typech prodejen uvažuje zhruba stejný počet spotřebitelů (48 %).

Růst o víc než 100 %
Podle ACNielsen zaznamenala Česká republika mezi lety 2000 a 2004 nárůst počtu hypermarketů o 110 procent. Na konci loňského roku jich bylo 162. Celkový nárůst hypermarketů na středoevropském trhu činil 140 %, tedy celkem 507 hypermarketů. Nejrychleji rostoucím trhem je slovenský (295% růst; 75 hypermarketů).
Celkový podíl na hodnotě uskutečněných obchodů na českém trhu vzrostl u hypermarketů z 25 % v roce 2001 na 29 procent v roce 2003. Se 16 hypermarkety na milion obyvatel má ČR největší hustotu pokrytí ve střední Evropě.

Dostupnost vyhrává
Snadná dostupnost a blízkost jsou pro české spotřebitele podle ACNielsen tím hlavním důvodem, proč navštěvují hypermarkety. Naopak zcela bezdůvodné k návštěvě hypermarketů jsou podle českých spotřebitelů věrnostní programy. Tento názor sdílí i slovenští, maďarští nebo polští kolegové, kteří věrnostní programy jmenovali rovněž na posledních místech ve škále důvodů. Překvapením byl názor českých spotřebitelů na atraktivní a zajímavé propagační akce. Ty totiž podle jejich slov donutí k návštěvě jen málokoho.

Kdo zná, i kupuje
Privátní značky znají tři čtvrtiny Čechů a zhruba stejný počet (72 %) je také kupuje, konkrétně koupilo v posledních čtyřech týdnech při dotazování. Nejlépe je na tom, co se týká znalosti privátních značek, Maďarsko (95 %). 78 % Maďarů je také kupuje. V České republice reprezentují privátní značky zhruba šest procent objemu obchodu sledovaných kategorií.
Studie se rovněž zabývá mírou loajality zákazníků k určitým výrobkům nebo značkám. Například u piva je věrnost zákazníků oproti jiným kategoriím výrazně vyšší. Více než čtvrtina respondentů, pokud nenajde v obchodě oblíbenou značku, dá přednost nákupu jinde před koupením jiného výrobku. Naopak nejnižší míru loajality mají nealkoholické nápoje. 78 % dotázaných neváhá při vykoupení oblíbeného výrobku sáhnout po jiné značce.
Více v rubrice Marketing/data v M&M č. 13.

10_mm11 ()

14_vozík2.jpg ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.