Barrandovu roste konkurence

14. 3. 2005 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.


Není už žádným tajemstvím, že příliv zahraničních štábů do ČR slábne. Poptávka po pronájmu filmových ateliérů je ale stále poměrně vysoká. Barrandov Studio pronajímá 11 ateliérů (7 na Barrandově a 4 v Hostivaři) a již delší dobu plánuje výstavbu dalších. Pokud se ale včas „nerozhoupe“, možná to už ani nebude potřeba. Konkurence totiž už nějakou dobu vystrkuje drápky.

Hostivař se rozrůstá
V Praze-Hostivaři loni na podzim začalo potichu fungovat Filmové Studio Gatteo (FSG), nabízející pronájem čtyř ateliérů a zázemí pro natáčení filmů, televizních pořadů a reklam. FSG nevzniklo jen tak na zelené louce, nýbrž sloučením dvou firem: Gatteo a Alfafilm, působících na trhu již téměř 15 let. Gatteo začalo podnikat pod vedením Romana Synka ve stavbě filmových dekorací a Alfafilm vznikl jako filmová produkce. U zrodu stály osobnosti jako Jiří Menzel, Miroslav Ondříček, Teodor Pištěk či Rudolf Prokeš. V bývalém továrním areálu v Hostivaři se nyní nachází čtyři zvukotěsná studia, z nichž největší má rozlohu 800 m2 a výšku 12 m. Jedno z nich má dlouhodobě v pronájmu Prima TV.
Ke studiím přísluší zázemí pro filmové štáby: kanceláře, maskérny, kostymérny, šatny, dále tu je tréninkový sál, parkoviště, klubová restaurace a výroba specializovaných rekvizit. Protože tu byla původně stavební firma, nechybí ani výrobní prostory s truhlářskou, čalounickou, malířskou, písmomalířskou, štukatérskou, modelářskou a zámečnickou dílnou.
FSG plánuje do budoucna rozšířit služby i o kompletní obrazovou a zvukovou postprodukci, aby se vše nacházelo „pod jednou střechou“. V současnosti spolupracuje v oblasti digitálních efektů se studiem Mirage a na poli zvukové postprodukce s firmou Cinemasound Michaela Kocába.

Ambice být dvojkou na trhu
Jak zdůrazňuje výkonná ředitelka Monika Charvátová, FSG se necítí být rivalem Barrandova, kterému se výší obratu ani tradicí nemůže rovnat. Barrandov nabízí širší servis služeb, disponuje větším prostorem, filmovými laboratořemi, půjčovnou kostýmů, rekvizit aj. Čím ale konkurovat může, je cena a větší flexibilita. Producenti i ostatní pracovníci v reklamě si na dražší ceny Barrandova stěžují (srovnání cen viz tabulka), přesto se některým jinam nechce. To potvrzuje i producent Filmservice Petr Novák: „Nejčastěji využíváme ateliéry Barrandova, přestože jsou staré a potřebovaly by kompletní rekonstrukci (poškozené podlahy, někde porušená nosnost mostů atd.). Mají ale velkou výhodu v zázemí, mimo to je tu dostatečný příkon proudu i pro velký lampový park. Nově vznikající ateliéry, většinou z bývalých výrobních hal a skladů, trpí některými nedostatky, omezeným příkonem elektrického proudu apod. Cena těchto ateliérů je sice ve srovnání s Barrandovem nižší, produkce ale musí zajistit zázemí podobně jako při natáčení na lokaci.“ Gatteu tedy nezbývá než přesvědčit o svých kvalitách.

Další rivalové
Na českém trhu působí i další firmy, které pronajímají ateliéry pro natáčení; ty nejspíše pocítí konkurenci mnohem více než Barrandov. Od roku 1999 společnost Prague Studios pronajímá tři filmové ateliéry v Letňanech. Bývalé tovární haly Letovu prošly v roce 2001 rekonstrukcí, chloubou se stalo obří studio s rozměry 96×31 m a celkovou plochou 3000 m2. Nejmenší studio má rozlohu největšího na Barrandově (2000 m2), díky svým rozměrům jsou proto určeny pro natáčení filmů. Podle ředitele Tomáše Krejčího se i Prague Studios hodlají dále rozšiřovat, plánují výstavbu dalších velkých a levných ateliérů. Chtěli by také následovat trend synergie produkce a postprodukce a vytvořit digitální mediální centrum. Další objekty vyrostly 10 minut jižně od Barrandova v Komořanech v areálu Modřanské potrubní. Dva roky zde pronajímá společnost Artists tři ateliéry a vedle toho vyrábí i rekvizity. Bývá zvykem, že kdo si u zmiňovaných společností objedná stavbu dekorací či rekvizit, získá slevu na pronájem ateliérů a obráceně.

Jak na reklamu?
Natáčení reklamy zaujímá v obratu FSG zhruba 75 %, s tímto výsledkem je společnost podle slov Moniky Charvátové spokojená. Do budoucna by chtěli posilovat zejména vlastní filmovou produkci. Barrandov si dal již před dvěma lety závazek věnovat se více reklamě. V loňském roce zde vzniklo nové oddělení Zákaznické centrum reklamy, které klientům umožňuje tzv. one-stop-shopping veškerých služeb: pronájem ateliérů, kamer, stavbu dekorací, filmové laboratoře, postprodukci. Podle manažera reklamy Pavla Zvolenského se podíl reklam na obratu společnosti v uplynulém roce zvýšil. „Věřím, že tento trend bude i nadále pokračovat, protože Barrandov nyní nabízí lepší a jednodušší podmínky pro jejich výrobu,“ dodává.


Cena za pronájem ateliéru




























































místo plocha výška cena ceny
(v m2) (v m) (Kč na den) el. energie
Barrandov (+Hostivař) 2 000 12 82 000 práce 4,43 Kč/kWh
  748 10 23 000 filmování 17,60/kWh
Gatteo (Hostivař) 792 12 10 000 práce 4 Kč/kWh
  660 8 5 500 filmování 15Kč/kWh
Artists (Modřany) 2 200 12 18 000/28 000 elektřina 4 Kč/kWh
  790 8 17 000/20 500 vytápění v zimě 5 tis./den
Prague Studios (Letňany) 3 000 10 40 000 práce 4 Kč/kWh
  2 000 13 30 000 filmování 15 Kč/kWh
Zdroj: jednotlivé ateliéry


15_AtelierGatteo.jpg ()
Filmové Studio Gatteo. Výhodou ateliérů v Hostivaři je, že jsou na rozdíl od těch barrandovských nové a také levnější.

15_Gatteo_sal.jpg ()
Tréninkový sál. Jedna z věcí, kterou se Barrandov Studio nemůže pochlubit.

15_ateliér 6.jpg ()
Barrandov Studio. Největší ateliér č. 6 má rozlohu 2000 m2, pronájem vyjde na 82 tisíc Kč na den.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.