Analýza českého veletržního a výstavního trhu 2003

15. 3. 2004 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pro pořádek je třeba dodat, že na výsledcích roku 2002 se silně podepsaly povodně, kdy byla mj. zrušena i jedna z nejnavštěvovanějších akcí, českobudějovická Země živitelka.
Analýzu zpracovala již tradičně agentura pro výzkum efektivnosti veletrhů a výstav Amasia Expo, a to na objednávku SOVA ČR, Společenstva organizátorů veletržních a výstavních akcí v ČR.
Zpráva zaznamenává dvě velké skupiny údajů: relevantní a věrohodná data za oblast auditovaných veletržních a výstavních akcí a neauditovaná data, která je třeba brát s jistou rezervou.

Celková charakteristika
Analýza veletržního a výstavního trhu za rok 2003 zpracovává statistické charakteristiky celkem 202 jednotlivých veletržních a výstavních titulů, z toho 103 neauditovaných a 99 auditovaných. Z časové řady vyplývá, že se trend snižování počtu skutečně realizovaných akcí, jenž se výrazně projevil poprvé v roce 1999, v roce 2003 zastavil.
Souhrnně je možné konstatovat, že v letech 2002 a 2003 podíl auditovaných titulů osciluje kolem 50 % hodnoty na celku realizovaných veletržních a výstavních akcí v ČR. Auditovaná data v roce 2003 však představují 75,7 % celkové výstavní plochy, 64,9 % vystavovatelů a 67,1 % návštěvníků. I když ve srovnání let 2002 a 2003 poklesl na auditovaném trhu počet vystavovatelů o 478 jednotek, stoupl podíl obsazené plochy o 4,2 % (27 693 m2) a počet návštěvníků o 6,9 % (144 780).

Struktura akcí
Základní velikostní struktura podílu počtu vystavovatelů nepodléhá žádným dramatickým změnám ve sledované etapě 1999-2003. V posledním roce 2003 posilují velikostní skupiny do 50, 151-200 a 201- 500 vystavovatelů.
V souladu s metodikou UFI se za zahraniční veletrh považuje taková akce, která vykazuje nejméně 20 % výstavní plochy obsazené zahraničními subjekty, nebo 20 % zahraničních vystavovatelů, nebo 4 % zahraničních návštěvníků. Zatímco v roce 2002 se konalo 47 akcí, jež bylo možné označit za mezinárodní, v roce 2003 dosáhlo požadovaných parametrů 23 veletržních a výstavních akcí. Podíl Veletrhů Brno v segmentu mezinárodních veletrhů v parametrech kritérií UFI činí 78,2 %.

Konec poklesu
Kromě výše uvedeného je z analyzovaných údajů zřejmé, že razantní pokles výkonnosti veletržního průmyslu v České republice, který je výrazně patrný počínaje rokem 1999, byl zastaven. Poprvé od uvedeného data dokonce zaznamenáváme mírný nárůst v některých sledovaných parametrech.
Největší podíl veletržních a výstavních akcí je v segmentu do 100 vystavovatelů (51,5 % všech akcí), druhý nejsilnější segment z hlediska počtu vystavovatelů je v intervalu 101-200 vystavovatelů (27,7 %).
Nejvýznamnějšími veletržními a výstavními organizátory na českém auditovaném trhu z hlediska dosažené celkové výstavní plochy, počtu vystavovatelů a počtu návštěvníků jsou společnosti Veletrhy Brno, Výstaviště České Budějovice, Incheba Praha, ABF Praha a Výstavy Litoměřice.

18_mm11a.jpg ()


18_mm11b.jpg ()


18_mm11c.jpg ()



18_pavilon_a_15.jpg ()
Stabilní trh. I když v loňském roce ubylo vystavovatelů, ti zbývající ve finále obsadili větší plochu než v roce 2002. Meziroční změny počtu vystavovatelů i návštěvníků lze přitom označit za velmi malé, způsobené řadou objektivních příčin (povodně, periodicita akcí). Jinými slovy, trh se jeví jako stabilní.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení