generation next

16. 2. 2004 00:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

17_GN - porse.jpg ()Ferdinand Porsche
konstruktér

Ferdinand Porsche se narodil v roce 1875 ve Vratislavicích nad Nisou. Své první technické zkušenosti získal na strojní průmyslové škole v Liberci. Jelikož byl technicky nadaný, odjel v 18 letech za prací do Vídně, kde po večerech tajně (zadarmo) navštěvoval kurzy na vídeňské technické univerzitě. V roce 1897 se objevil ve vídeňské dvorní kočárovně Jacoba Lohnera. O tři roky později předvedli na Světové výstavě v Paříži svůj produkt Lohner-Porsche systém, elektromobil poháněný elektromotory vestavěnými přímo do předních kol. V roce 1905 získal Poetting Prize a stal se jedním z nejznámějších konstruktérů v Evropě. O rok později si ho jako hlavního konstruktéra najala společnost AustroDaimler. Věnoval se konstrukci sportovních a závodních vozů, ale i motorizaci přepravy těžkých polních děl pro armádu. V roce 1916 se stal ředitelem společnosti a o rok později získal doktorát na technice. Po roce 1918 opustil Rakousko a odešel do Německa. Zde působil od roku 1922 jako technický ředitel firmy Daimler Motoren Gesellshaft. V roce 1931 si založil ve Stuttgartu svou vlastní konstrukční kancelář.
V červnu 1934 podepsal smlouvu s Říšským svazem automobilového průmyslu o stavbě prototypu budoucího vozu Volkswagen. Počátkem září 1936 už jezdily tři prototypy a počátkem roku 1938 se objevil brouk v „předsériové“ podobě. Společnost GEZUVOR (Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens), pověřená přípravami výroby vozu Volkswagen, byla založena o rok dříve. Výstavba nové automobilky a s ní spojeného města, později pojmenovaného Wolfsburg, začala na jaře 1938 a v polovině září došlo k přejmenování společnosti GEZUVOR na Volkswagenwerk GmbH. Na uskutečnění motoristického snu o lidovém voze si zájemci museli počkat až do let poválečných, od roku 1940 se totiž v ještě rozestavěné automobilce vyráběly jen vozy určené pro armádu a berlínské úřady. Teprve až v roce 1959 se dostavil úspěch předem zatracovaného brouka, který se stal symbolem německého hospodářského zázraku. Porsche se po válce přestěhoval do rakouského městečka Gmünd. Zemřel na mrtvici v lednu 1951.


17_gn - obad_lemon[1].jpg ()


17_gn - obad_line[1].jpg ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.