Větší hřiště znamená, že musíte víc běhat

19. 1. 2004 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

13_1859b_Charvát.jpg ()Přenášet úspěšné myšlenky ze země do země, budovat velké nadnárodní značky na základě místních „insightů“, spolupracovat s Němci, Angličany, Američany, Australany, Brazilci, Rusy i Japonci? Vždyť od té doby, co padla železná opona, reklama nemá hranice. Naši režiséři točí v zahraničí, naši manažeři řídí zahraniční pobočky, naši textaři a výtvarníci prodávají své nápady do celé Evropy. Tedy alespoň občas.
Vyhráli jsme Euro Effie, sem tam i nějaký ten Lev nebo Epica se urodí. Snadnější cestování? Když jde o obchod, cestuje se snadno už teď. Přístup ke vzdělávání? Kolik jen lidí z velkých mezinárodních firem či agentur absolvovalo kurzy či školení v zahraničí. Zaměstnání? I tady se už první vlaštovky našly. Když je někdo tak dobrý ve svém oboru, že o něj má firma „zvenčí“ zájem, žádná byrokratická překážka není dost vysoká.
Co nám tedy připojení k Evropské unii přinese? Vždyť už všechno máme.

Východní blok se rozpadl, mentální blok zůstává
Ta největší omezení si každý člověk nosí ve své hlavě. Máme tam dodnes ten náš malý dvoreček. Naše hřišťátko, tak pěkně nalajnované a s roztomilými praporky v rozích. Okolí se jaksi rozprostřelo do dáli, ale mantinely v našich hlavách se posunují jen ztuha. Anglické, holandské či německé agentury už vstupují do tendrů o „naše“ klienty, občas prohrají, občas vyhrají. Ale my se zatím tváříme, jako by se nic nedělo. Jako kdyby už dávno neplatilo, že žádní „naši“ klienti neexistují. Že pokud jste tak dobří, abyste v tendru měli šanci, je úplně jedno, jestli sídlo firmy s několika řídícími pracovníky má adresu ve vedlejší zemi. Ostatně bůhvíkde má ta firma výrobu.
Možná že právě připojení k EU nám pomůže naše mentální bloky vymazat z hlav. Možná že si uvědomíme, že naše hřiště je mnohem větší. Že to je trh s téměř půlmiliardou lidí, spoustou potenciálních klientů a ještě větší spoustou ostré konkurence. A konečně že Evropou to nekončí. Že se dá hrát všude, dokonce i za rohem nebo hlavou dolů. Že to chce jen odhadnout, co za to stojí. Jestli je zisk přiměřený risku. Jestli se nám vynaložené úsilí vyplatí. Protože konkurence je větší, ale větší je i případná výhra.
Konkurenční výhody máme: ceny, lidi, nápady. O nic jiného nejde. A jak říkají gambleři, kdo nehraje, nevyhraje. Jsem zvědav, která česká agentura se jako první zúčastní tendru o klienta v Německu, ve Francii nebo třeba v Dánsku. Která česká agentura jako první otevře pobočku jinde než směrem na východ. Vždyť ty dnešní velké světové sítě také začínaly jako malé agenturky o pár lidech. Svět je velikánské hřiště. Jenom platí, že čím větší hřiště, tím víc se na něm musí běhat.

kreativní spoluředitel
Mark/BBDO

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.