Vyhráli jsme Euro Effie, sem tam i nějaký ten Lev nebo Epica se urodí. Snadnější cestování? Když jde o obchod, cestuje se snadno už teď. Přístup ke vzdělávání? Kolik jen lidí z velkých mezinárodních firem či agentur absolvovalo kurzy či školení v zahraničí. Zaměstnání? I tady se už první vlaštovky našly. Když je někdo tak dobrý ve svém oboru, že o něj má firma „zvenčí“ zájem, žádná byrokratická překážka není dost vysoká.
Co nám tedy připojení k Evropské unii přinese? Vždyť už všechno máme.
Východní blok se rozpadl, mentální blok zůstává
Ta největší omezení si každý člověk nosí ve své hlavě. Máme tam dodnes ten náš malý dvoreček. Naše hřišťátko, tak pěkně nalajnované a s roztomilými praporky v rozích. Okolí se jaksi rozprostřelo do dáli, ale mantinely v našich hlavách se posunují jen ztuha. Anglické, holandské či německé agentury už vstupují do tendrů o „naše“ klienty, občas prohrají, občas vyhrají. Ale my se zatím tváříme, jako by se nic nedělo. Jako kdyby už dávno neplatilo, že žádní „naši“ klienti neexistují. Že pokud jste tak dobří, abyste v tendru měli šanci, je úplně jedno, jestli sídlo firmy s několika řídícími pracovníky má adresu ve vedlejší zemi. Ostatně bůhvíkde má ta firma výrobu.
Možná že právě připojení k EU nám pomůže naše mentální bloky vymazat z hlav. Možná že si uvědomíme, že naše hřiště je mnohem větší. Že to je trh s téměř půlmiliardou lidí, spoustou potenciálních klientů a ještě větší spoustou ostré konkurence. A konečně že Evropou to nekončí. Že se dá hrát všude, dokonce i za rohem nebo hlavou dolů. Že to chce jen odhadnout, co za to stojí. Jestli je zisk přiměřený risku. Jestli se nám vynaložené úsilí vyplatí. Protože konkurence je větší, ale větší je i případná výhra.
Konkurenční výhody máme: ceny, lidi, nápady. O nic jiného nejde. A jak říkají gambleři, kdo nehraje, nevyhraje. Jsem zvědav, která česká agentura se jako první zúčastní tendru o klienta v Německu, ve Francii nebo třeba v Dánsku. Která česká agentura jako první otevře pobočku jinde než směrem na východ. Vždyť ty dnešní velké světové sítě také začínaly jako malé agenturky o pár lidech. Svět je velikánské hřiště. Jenom platí, že čím větší hřiště, tím víc se na něm musí běhat.
kreativní spoluředitel
Mark/BBDO
Česká cena za PR – Lemur prodlužuje deadline
Dva týdny navíc mají zadavatelé i agentury na zaslání přihlášek do komunikační soutěže, kterou pořádá Asociace public relations (APRA).