Přezrálý trh

26. 1. 2004 00:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

08_mm04.jpg ()Zahraniční značky jsou neoddělitelnou součástí trhu lihovin v České republice. Patří jim významné postavení nejen v prodejnách řetězců, ale zejména v gastronomii. Na druhou stranu trendy prodejů posledních let ukazují stagnaci až pokles jejich drtivé většiny, snad pouze s výjimkou nízkoprocentních ovocných „vodek“.
Důvodů bude zřejmě více, těmi hlavními asi jsou změna struktury kupní síly, změna preferencí spotřebitelů, uzavírání některých distribučních kanálů (Polsko, Německo) atd.

Jsou zahraniční značky konkurencí lokálním produktům?
Myslím si, že tuzemské a zahraniční značky nejsou v současné době v přímém konkurenčním vztahu, a to i v případě, že jsou ve stejném produktovém segmentu. Hlavním důvodem je především výrazná cenová diference mezi českými a zahraničními značkami.
Vzhledem k tomu, že benefity přinášené spotřebiteli jsou v některých případech dnes již srovnatelné mezi zahraničními a tuzemskými značkami, je možné naopak říci, že ty zahraniční v některých případech mohou být nekonkurenční tuzemským, zejména to může být patrné právě v prodeji řetězců.

Odchod Allied Domecq?
V souvislosti s aktuálním děním okolo Allied Domecq bych nemluvil o odchodu této společnosti z českého trhu, ale spíše o změně strategie pro český trh. Samozřejmě mohla být vyvolána jak proměnami českého trhu, tak i změnou globální strategie Allied Domecq.
„Odchod“ Allied Domecq zřejmě nebude mít na český trh významnější vliv z pohledu spotřebitelů, otázkou je, jak tato změna strategie ovlivní konkurenční prostředí zahraničních značek v ČR.
Myslím si, že snahou nového distributora značek Allied Domecq (Stock Plzeň-Božkov) logicky bude využít synergií z prodeje značek z portfolií obou společností. Z pohledu konkurenčního prostředí může tato koncentrace značek být určitě krátkodobě výhodou (vyšší vyjednávací schopnost u zákazníků, snížení prodejních a distribučních nákladů), ale teprve čas ukáže, do jaké míry bude možné využít těchto synergií i v řízení a organizaci prodeje a marketingu a zda se tak skutečně může stát konkurenční výhodou i dlouhodobě.

Budoucnost světových značek v ČR
Český trh s alkoholickými nápoji, který bych stručně charakterizoval jako trh přezrálý a z pohledu globálního trhu svojí strukturou atypický, nepochybně prochází a v budoucím čase bude ještě intenzivněji procházet významnými změnami. Jestliže během posledních dvou let podstatně stoupl počet marketingově podporovaných českých značek a zároveň i počet nových či inovovaných produktů, předpokládám, že tento trend bude pokračovat i v následujícím období.
Budoucnost světových značek na českém trhu je samozřejmě závislá především na zvolení správné strategie (prodejní, marketingové) pro zdejší trh. Předpokládám, že jejich podíl na celkovém trhu lihovin v ČR již nebude významněji klesat.

ředitel divize KB Likér společnosti Drinks Union

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.