Sonda do Ježíškova pytle

8. 12. 2003 00:12

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Když něco, tak Allegro, říká tržiště v mezinárodní kampani od DDB Warszawa

Nový mezinárodní komunikační koncept spouští online tržiště Allegro, reaguje na rostoucí poptávku po větší personalizaci.

Reklama
SDG

Jaká přání mají obyvatelé ČR pro letošní rok a jaké dárky budou pod letošním vánočním stromečkem čekat na rozbalení, se zabýval aktuální průzkum agentury Stem/Mark, jehož zadavatelem byla společnost Samsung. Z výsledků průzkumu vyplývá, že více než dvě třetiny (70 %) respondentů ve věku 25 až 52 let má již představu o tom, co si k Vánocům přejí a čím překvapí své blízké. Více než dvě třetiny české populace (77 %) hodlá za dárky letos utratit částku do 9000 korun. Letošní Vánoce budou převážně ve znamení praktických drobností, jako je oblečení, kosmetika a knížky, ale vysoký zájem bude také o elektroniku. Tento profil zcela odpovídá objemu peněz, které hodlají lidé za dárky utratit, a faktu, že více než polovina domácností je o třech a více členech, a ušetřené finanční prostředky se tedy rozpočítávají na větší počet dárků.
Žebříček dárků z kategorie elektroniky vede počítačové vybavení (15 %), jako je tiskárna či plochý monitor, následované mobilním telefonem (12 %), dále digitálním fotoaparátem nebo kamerou (9 %). Vedle elektroniky patří k vánočním oblíbencům tradiční dárky, jako je kosmetika (88 %), dále oblečení (84 %), knihy (78%) a hračky (68 %).

Elektronické drobnosti
Co se týká celkově hodně favorizované elektroniky, největší zájem bude o počítačové vybavení, avšak převládat budou drobnosti (36 %) či menší periférie, jako jsou např. tiskárny (20 %). Na druhou stranu je patrné, že současným trendem v oblasti výpočetní techniky jsou ploché monitory, které si přeje více než polovina dotázaných, kteří uvažují o tomto typu dárku. Velký zájem bude dále o CD vypalovačky (20 %), DVD jednotky a vypalovačky (11 %) a také o počítačové hry a software.
Více než polovina dotázaných si chce koupit nebo si přeje digitální fotoaparát. Digitální kameru by si pod stromečkem přála vidět více než třetina respondentů. Při konečné volbě bude opět hrát svoji roli cena, neboť více než polovina respondentů považuje svoji hranici pod 15 tisíc korun.

Tradiční mobily
Hitem letošních Vánoc budou mobilní telefony nižší a střední třídy s velkým barevným displejem, které si hodlá koupit více než polovi- na (51 %) respondentů uvažujících o koupi mobilního telefonu jako vánočního dárku. Třetina dotázaných (32 %) má zájem o telefon s polyfonním vyzváněním a 27 % o telefon s hrami (s podporou Java). Telefon se zabudovaným fotoaparátem si přeje třetina dotazovaných (33 %), ovšem k jeho koupi se chystá jen 14 % respondentů. Více než dvě třetiny respondentů uvažuje o koupi telefonu v cenové relaci do 6000 korun.

Značka a výkon
Klíčovými faktory při volbě elektroniky jsou technické parametry (47 %) a značkovost (31 %). Cena je důležitá pro 15 % dotázaných. Většina respondentů z těch, kteří letos budou kupovat nebo si přejí elektroniku jako dárek, preferuje značkové výrobky (84 %).
Více než čtvrtina české populace (28 %) hodlá za dárky letos utratit částku do 3000 korun a třetina Čechů počítá s vánočním rozpočtem do 6000 korun. Respondenti hodlající za dárky utratit v rozmezí od 9000 do 30 tisíc korun (36 %) se pochopitelně zaměřují více na počítačové vybavení, DVD přehrávače nebo domácí kina než ti spořivější. Šperky a klenoty jsou přitažlivé pro dotázané utrácející v rozmezí od 15 do 30 tisíc korun (6 %).

Jaká bude realita?
Z výsledků průzkumu vyplývá, že lidé mají realistická očekávání, co se týče přání, a nepreferují takové dárky od svých blízkých, které by si sami nemohli koupit. Potvrzuje se také předpoklad, že cenově dostupnější drobnosti jsou tradicí a většina respondentů je pevně přesvědčena, že je letos koupí. Žebříčku letošních vánočních přání tak vévodí kosmetika (66 %), následovaná oblečením (64 %), knihami (62 %) a hudebními CD nosiči (35 %).


12_Santa movie.jpg ()


12_pytel2.jpg ()

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bude i český sport bez odpadu?

Bude i český sport bez odpadu?

Ty největší sportovní kluby už podléhají povinnému nefinančnímu reportingu, za pár let se to bude týkat i těch menších. Český sport témata ESG zatím spíš míjel. To se ale začíná měnit.