Krize v datech
Krizím lze předcházet. To si myslí drtivá většina (92 %) představitelů vrcholového vedení českých firem. Pouze čtyři respondenti průzkumu, který realizovala agentura Donath-Burson-Marsteller (viz box), měli na věc opačný názor. Přesto však i oni posléze zdůraznili, že investice do identifikace rizik jsou výhodné.
Osobní zkušenost
Respondenti měli uvést, zda se v podnikání setkali s nutností řešit krizové situace. Jak se v průběhu průzkumu ukázalo, zkušenost je také jedna z důležitých charakteristik osob, které mají krize řešit. Většina respondentů (94 %) se s krizemi v podnikání již setkala. Tři respondenti uvedli, že tu čest ještě neměli. Všichni tři jsou vedoucími oddělení řízení rizik a krizového plánování.
Podnikání a krize jsou v životě většiny dotázaných manažerů nerozluční antičtí bratři, píše zpráva. Bez krize snad nelze podnikat. Hrozba krize klade zvýšené nároky na manažery a jejich podniky. Možná ale také přináší špetku vzrušení do stojatých vod byznysu.
Možnost vzniku krize mohli respondenti hodnotit ve 13 oblastech (viz graf) podnikání na stupnici 1 (málo riziková) až 5 (vysoce riziková). Jako nadprůměrně rizikové hodnotili všechny vyjmenované oblasti (průměrná známka větší než 3) kromě bezpečnosti práce, vztahů se zaměstnanci a odbory. Míra rizika plynoucí ze sexuálního obtěžování s nejnižší průměrnou známkou (1,71) byla označena jako nízká.
Relativně nižší vnímání rizikovosti v oblasti bezpečnosti práce je v ČR běžné. Ale např. v USA bylo zjištěno, že citlivost na úroveň bezpečnosti práce je mezi zaměstnavateli vysoká. V ČR zřejmě nevládne taková obava z vymáhání náhrad, neboť zde asi není tak silná právní podpora jako v USA ani tak silné odbory jako ve státech Evropské unie.
Kdo za tím stojí?
Téměř všichni respondenti (94 %) se shodli, že riziky a prevencí by se měl zabývat top management. Většina (89 %) označila více než jednu osobu či organizační složku jako odpovědnou za rizika a prevenci, respondenti nejčastěji uváděli dvě nebo tři osoby a složky.
V příštím čísle M&M (50/03) uveřejníme další části zprávy v rubrice Data.
oblasti podnikání | míra rizikovosti |
zabezpečení počítačových systémů a dat | 3,71 |
vztahy s obchodními partnery a konkurencí | 3,67 |
strategické plánování | 3,48 |
vztahy se zákazníky | 3,48 |
finanční řízení | 3,29 |
komunikace a marketing | 3,19 |
vývoj produktů a služeb | 3,12 |
ochrana životního prostředí a živelní pohroma | 3,07 |
kvalita produktů a služeb | 3,02 |
bezpečnost práce | 2,86 |
vztahy se zaměstnanci | 2,76 |
vztahy s odbory | 2,69 |
sexuální obtěžování | 1,64 |
průzkum
Rizika a krize 2003
Jde o první internetový průzkum na téma rizik a krizí, který mezi vrcholovým managementem největších českých podniků uskutečnila agentura Donath-Burson-Marsteller se svými partnery, a to Det Norske Veritas a MR. Think.
V průběhu průzkumu byli osloveni generální ředitelé, předsedové představenstev, členové představenstev a případně také další členové vrcholového vedení odpovědní za řízení rizik ve 100 nefinančních firmách žebříčku Czech Top 100 a 20 největších finančních institucích pro rok 2002. Dotazování proběhlo v období od 6. do 26. října 2003. Průzkumu se zúčastnilo 53 respondentů.