Boj o Bushovo křeslo začíná
Kampaň protivníků stávajícího prezidenta je nejen nebývale silná, ale navíc začala s velkým předstihem. Nezůstala také dlouho bez odezvy. Stoupenci George Bushe z Republican National Committee (RNC) odvysílali spot popisující hlavu státu jako silného vůdce, který brání národ před terorismem.
Nová legislativa
Podle nové legislativy USA nemohou politické strany vynaložit obrovské sumy peněz na kampaně, jejichž cílem je nezvolení politických konkurentů. To ovšem neplatí pro nátlakové skupiny, jako jsou političtí aktivisté MoveOn.org, kteří nyní mobilizují voliče. Kampaň MoveOn.org, která má zabránit vítězství Bushe ve volbách v roce 2004, staví na kritice války v Iráku, stavu ekonomiky a vzdělávacího systému.
Televizní spot začíná ukázkou minulých amerických prezidentů. Hlas říká: “George Bush dělá něco, co Bill Clinton nedělal… jeho otec nedělal, ani Reagan nebo Carter nebo Ford nebo Nixon ani LBJ či JFK. Eisenhover ne ani Harry Truman. George Bush bude prvním prezidentem od dob Herberta Hoovera, který řídí ekonomiku, která ztrácí pracovní místa.” Fotka Hoovera se mění v Bushovu a objevují se slova: “Přes dva miliony ztracených pracovních míst. Neříkal George Bush, že snižováním daní vytvoří nová pracovní místa?”
Na pilotní spot navážou další, které budou postupně zveřejňovány v průběhu primárek do března.
Republikáni vracejí úder
Reakcí republikánů je 30vteřinový spot, který prezidenta zachycuje, jak stojí před kongresem, což doprovázejí slova: “Silné a zásadové vedení.” Odpovědí proti kritice války v Iráku je pak věta: “Někteří po nás chtějí, abychom ustoupili, abychom dali naši národní bezpečnost do rukou někoho jiného.” Spot vyzývá k podpoře prezidentovy politiky preventivní sebeobrany.
Na 15milionovém rozpočtu kampaně MoveOn.org se 5 miliony podílejí dva z nejbohatších mužů světa. Finančník George Soros a Peter Lewis, chairman pojišťovny Progressive Corp. Soros je známým stoupencem Demokratické strany a každoročně věnuje milion dolarů levicové organizaci Center for American Progress.
Ve Washington Post uvedl, že porážka Bushe ve volbách je středem jeho zájmu a je otázkou života a smrti. “Amerika pod vedením Bushe je nebezpečím pro svět. Bush místo potírání terorismu vede Ameriku a celý svět do bludného kruhu eskalujícího násilí.”
Válečnou politiku USA v Iráku napadají ve svých kampaních rovněž demokratičtí uchazeči o prezidentské křeslo Howard Dean, John Kerry a Wesely Clark.
Inspirace?
Nabízí se otázka, jak by asi prezidentské volby v Čechách vypadaly, pokud by byla zavedena přímá volba. Poučení z nejmocnější země světa pro nás není aktuální. Velmi kritická a útočná reklama se v Čechách zatím nezabydlela. “Čistě na kritice nefunguje v českém ani v jiném prostředí vůbec nic. Po zdrcující kritice chtějí lidé mít naději – tím chci říct, že během volebních kampaní více fungují pozitivní věci,” domnívá se kreativní ředitel Publicisu Martin Bezouška.
“Charismatické osobnosti a lídři naopak zabírají spolehlivě. Ale musí být charismatičtí, pokud možno fotogeničtí a ještě k tomu osobnosti… a stran je tolik!” říká Martin Bezouška.
Jak by tedy měli politici komunikovat z pohledu reklamních profesionálů? Je namístě kreativita, šok, image? “Já nevím, zda má být politická kampaň kreativní. Jejím úkolem je vyhrát té či oné straně volby, a ne si hrát na umělce. Musí být ale kultivovaná a dobře profesionálně odvedená, všechno musí jít po srsti voliče – a to je ďábelská cílová skupina.
Když jsme v roce 1992 v Young & Rubicam vytvářeli kampaň pro ODS, byla v tom více intuice a cit než profesní zkušenosti. A dodnes si myslím, že ta kampaň byla dobrá. Ostatně sám Václav Klaus tenkrát po drtivě vyhraných volbách pochvalně poznamenal, že ani naše kampaň mu příliš procent neubrala,” dodává Bezouška.
Ztráta pracovních míst. Ostré kritice podrobili Bushe ve své reklamě aktivisté MoveOn.org.