Ticho před bouří
TITULEK50: Ticho před bouří
V médiích se široce diskutuje, zda balené koblihy jsou výsledkem diktátu EU, či českým originálem, víme, na jak velkou klec má nárok taková euro-slepice, a spoustu dalších, velmi důležitých informací. Mám však pocit, že se většina z nás baví vděčnými tématy živočišné a rostlinné výroby, a málokdo se seriózně zajímá o to, co přinese vstup do EU nového reklamě a marketingové komunikaci obecně. Nebo snad máte u vás v agentuře někoho, kdo má o těchto věcech kompletní přehled?
Pokud máte, můžete přeskočit k zajímavějším článkům na této stránce. Pokud nemáte, vězte, že témat k řešení je, pro někoho možná překvapivě, celkem dost. Počínaje změnou DPH u některých služeb, kde se vám může stát, že se vám v případě, že pracujete pro klienta z řad finančních institucí, ze dne na den v podstatě sníží o 17 % reklamní rozpočet na celý rok 2004. Dalším problémem může být, zejména pokud jde o tiskovou produkci a podobně, změna režimu platby DPH v případě exportu a importu zboží. Najednou vás budou muset začít zajímat rozdíly v sazbách DPH mezi jednotlivými členskými státy EU. Nemluvě o očistci, který v podobě nutnosti registrovat se jako plátce DPH ve všech zemích EU bude čekat společnosti zabývající se zásilkovým prodejem.
MEZITITULEK: Víte, co vás čeká?
Vyhráno nemáte, ani pokud si myslíte, že se vás změny DPH netýkají. Existuje ještě další oblast, která skýtá nejednu záludnost, a tou je regulace reklamy orgány Evropské unie. Díky činnosti AKA se mnohé z regulačních principů již v předstihu dostaly do povědomí českého reklamního trhu, nicméně ruku na srdce, kdo z nás studoval alespoň základní Direktivy EU upravující srovnávací reklamu, nakládání s osobními údaji či reklamu na tabákové produkty, léky, alkohol, finanční služby či výrobky určené dětem? A takových, i v ČR od 1. května 2004 právně závazných, dokumentů bohužel existují tisíce stran. Navíc legislativním procesem EU procházejí další direktivy, které by v případě schválení zásadně přitvrdily regulaci v oblasti reklamy, a je třeba na ně být připraveni.
A jaký je váš názor na jednotný trh EU? Volný pohyb osob, kapitálu, služeb a výrobků je jistě dobrá věc. Víte ale, co může například vašim elitním art directorům zabránit v přesunu na trh pracovních sil některé ze zemí EU, která neplánuje limitovat v přechodné fázi pohyb pracovních sil, třeba do Británie nebo Skandinávie? Obávám se, že snad kromě přebookovaného letadla jen velmi málo… Navíc i stávající zahraniční agentury, které dosud vyčkávaly, budou mít mnohem snadnější případný vstup na český trh, což může ještě přitvrdit už tak dosti tuhou konkurenci. Už si nejste tak jistí, zda jste v souvislosti se vstupem do EU “v obraze”? Odpověď na spoustu vašich otázek můžete najít na europa.eu.int.
general manažer rmg:connect