recenze
Kdo: Patrick De Pelsmacker, Maggie Geuens, Joeri Van den Bergh
Co: Marketingová komunikace, Grada Publishing, Praha 2003, 600 stran
Plus: ucelenost, logické rozvržení kapitol a jejich samostatnost, nejsou nutné hlubší marketingové znalosti, případové studie, odkazy na související literaturu, evropský pohled
Minus: vizuálně strohé, povšechnost bez hlubšího pohledu na jednotlivé marketingové nástroje typická pro tento druh publikací, chybí rejstřík pojmů
Kniha Marketingová komunikace je studijní příručkou v tom nejlepším slova smyslu, ale i se všemi typickými “projevy” z toho vyplývajícími, tzn. že publikace se hodně zabývá definováním pojmů a snaží se o deskripci všeho dění, naproti tomu pokud se chce čtenář hlouběji seznámit s jednotlivými disciplínami marketingové komunikace, je i na českém trhu dostupná řada vhodnějších publikací.
Kniha je rozdělena do 19 kapitol od obecného úvodu s názvem Integrovaná komunikace přes tvorbu značky, vysvětlení principů fungování marketingové komunikace, definování cílových skupin, vytyčení cílů, definování rozpočtu atd. až po popis jednotlivých komunikačních nástrojů, jako jsou direct marketing, výstavy a veletrhy apod. Jednotlivé kapitoly mohou stát samy o sobě, protože jsou vždy uvozeny definováním cíle kapitoly a jednoduchým uvedením do problematiky. Každá kapitola je navíc ukončena kvalitní případovou studií.
Autoři hodně dbají na zjišťování efektivity jednotlivých marketingových nástrojů včetně takových technik, jako je internetová komunikace, PR nebo sponzoring. Vyloženě příjemným rozšířením obsahu nad obvyklé pojetí marketingové komunikace jsou kapitoly o B-to-B komunikaci a mezinárodní komunikaci. Zaujmou i některé drobnosti jako kapitola pojednávající o příčinách a důsledcích podrážděnosti vyvolané reklamou, snaha o klasifikaci PR aktivit nebo sponzoring ze zálohy.
Škoda jen některých překladatelských nepřesností jako v případě detailního popisu negativního mediálního dopadu automobilového “sobího” testu na značku Mercedes. Každý motorista ví, a citovaný německý výraz Elchtest to potvrzuje, že test se jmenuje losí.