Klub firemních dárců pomůže ke kultivaci
TITULEK50: Klub firemních dárců pomůže ke kultivaci
Členy klubu se staly společnosti, které už na poli firemního dárcovství mají něco za sebou. Není náhodou, že jde vesměs o firmy se zahraničním vlastníkem. (Pozn. red.: Zakládajícími členy se kromě Citibank staly CS Cabot, Česká spořitelna, Eurotel, Hewlett-Packard, Johnson&Johnson, Metrostav, Pfizer, Plzeňský Prazdroj, PPF a Živnostenská banka). Jedním z cílů klubu je kultivovat prostředí firemního dárcovství a pomáhat vytvářet podmínky pro tuto činnost vhodné. S tím mají pochopitelně větší zkušenost společnosti, které principy firemní zodpovědnosti uplatňuji už po desetiletí v cizině. Náš prostor prošel poměrně dramatickým vývojem, z něhož si neziskový sektor a různé druhy dárcovství a sponzoringu odnesly šrámy na dobré pověsti. Situace se rychle stabilizuje a podnikový sektor by se měl na této stabilizaci podílet.
MEZITITULEK: Společnými silami
O různé formy integrace se úspěšně snaží právě neziskové organizace, ale přes minulé snahy se dosud nedařilo vytvořit platformu pro firemní dárce. Teď ji tedy máme. Zakládající členové jsou opravdu významné firmy, jejichž názor bude respektován. Společný zájem na vytvoření podmínek pro fungovaní terciální sféry nedovoluje přenášet na půdu klubu konkurenční soupeření.
Citibank se mezi zakládající členy zařadila podle mého soudu ze dvou důvodu. Jednak má jako největší finanční instituce na světě dalekosáhlé zkušenosti s dárcovstvím na lokální úrovni, jednak díky celosvětové působnosti nadace Citigroup Foundation. Právě granty z tohoto zdroje tvoří hlavní zdroj prostředků pro podporu sociálních a vzdělávacích projektů i v České republice. Vedle toho Citigroup Foundation už několik let podporuje cenu Via Bona, která si klade za cíl motivovat firemní sektor i jednotlivce k dárcovství.
MEZITITULEK: Změnit pohled na neziskový sektor
Cíle klubu, zakotvené v zakládací listině, zní logicky dosti všeobecně. Osobně se domnívám, že bychom měli přispívat ke změně pohledu na neziskové organizace. Nezisková organizace musí být vnímána občany a státem jako alternativní poskytovatel služeb (sociálních, vzdělávacích, zdravotních, kulturních atd.). Služeb, které by musel poskytovat stát z peněz daňových poplatníků. A to se mu nemusí vždy v požadované kvalitě dařit. Dále je třeba, aby neziskový sektor sám vnímal neziskovou organizaci jako firmu. Efektivně a profesionálně fungující společnost, která se od běžné firmy liší toliko vyšší mírou svobody v tom smyslu, že nemusí vlastníkům přinášet zisk. A firmy samy o sobě by měly o dárcovství uvažovat ne v kategoriích almužen pro potřebné, ale jako o prostředku, jak zlepšovat prostředí, ve kterém působí. To koneckonců bude mít přímý vliv na jejich vlastní příští úspěšnost.
public affairs officer Citibank