Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Co snese reklama?

Redakce MAM24. 11. 20032. 7. 2019

TITULEK50: Co snese reklama?

Bohužel většina podobných plánů ztroskotá na tom, že reklama není kontroverzní, ale buď úplně hloupá, nebo jednoduše sprostá. To, co se v hospodě kolem jedné ráno jeví jako “dobrej fór”, totiž působí za střízliva většinou pěkně trapně.

MEZITITULEK: Rychlá Rada
Nedlouho po výlepu billboardů prodejce počítačové techniky 100Mega, který provozuje stejnojmenný internetový obchod, začala jeho reklamu na monitory AOC posuzovat Rada pro reklamu (RPR). Dvoumetrové vyobrazení felace s monitorem zřejmě bylo moc i na obvykle těžkopádný mechanismus samoregulačního orgánu, který ji začal řešit z vlastního podnětu.
Arbitrážní komise RPR zareagovala nezvykle rychle, i když její konečný postup nebyl standardní. Namísto obvyklých žádostí o vyjádření zadavatele, agentury atd. zavolal výkonný ředitel rady Zbyněk Roubal rovnou na Asociaci venkovní reklamy České republiky (AVRČR), která už zařídila, že nejcitlivější část billboardů byla během předminulého víkendu přelepena. Doporučení ke stažení nebo změnám v kreativitě může přitom Rada pro reklamu jen těžko vymáhat, její bububu prakticky platí jen na větší reklamní agentury a zadavatele, kteří se bojí role černé ovce v reklamní branži.

MEZITITULEK: Koupíte si monitor AOC?
Společnost 100Mega přesto podle spoluautora kampaně Andreje Pastorka s postupem AVČR souhlasila. Co firma kampaní sledovala? Billboardy propagovaly značku AOC i prodejny 100Mega, použitý motiv měl oslovit muže “jakožto osoby, které nakupují počítačové monitory”.
Motiv i zpracování billboardu vznikly přímo ve 100Mega za přispění externího grafika. Nepřipadal tvůrcům už při jeho vzniku nejen vulgární, ale také trapný? “Trapný zcela jistě ne. Pokud jde o ,vulgaritu’, nepřipadá mi, že by překračoval hranici, na kterou by podle mě měla být společnost zvyklá jak z billboardů, tak z jiných médií,” myslí si Andrej Pastorek. A co případný skandál, nakolik firma počítala se sekundární publicitou? “Tento aspekt byl vzat v úvahu a do jisté míry se s ním počítalo. Nebyl však primární vzhledem k tomu, že jsme brali v úvahu i rizika zcela opačného účinku. Rozhodně nejsme společnost, která by nutně potřebovala skandály,” vysvětluje Andrej Pastorek.

MEZITITULEK: Den, kdy vezmou do ruky kameru
Kreativní nemohoucnost zejména počítačových a průmyslových firem je pověstná. S jejich reklamami je to při pravidelném hodnocení kreativity reklam v Marketing & Media jako se starými televizními spoty AAA Auto Praha. Porotě připadalo trapné se takovými věcmi vůbec zabývat.
Jenže i když tento typ reklam svádí spíše k pousmání a poklepání na čelo, vlastně to ani tak vtipné není. Vedle faktu, že tisk, výlep a pronajmutí ploch nebylo zadarmo, přitahují podobné excesy pozornost veřejnosti a hlavně státních orgánů. Což může být v době, která je čím dál více nakloněna regulaci a restrikci čehokoliv, fatální pro celý reklamní průmysl. Jeho samoregulační orgán – Rada pro reklamu, by proto měl reagovat stejně hbitě jako v případě 100Mega i na rádoby šokující, sexistické nebo vysloveně lživé reklamy i větších a známějších zadavatelů.
Zatím se většina výstřelků proti etickému kodexu odehrává převážně v inzerátech umístěných v nízkonákladových specializovaných časopisech, kde zapadnou, nebo na venkovních plochách, kde i přes širší zásah nevzbudí větší ohlas. Ovšem v okamžiku, kdy si díky dostupnosti špičkové televizní techniky bude moci natočit doma a podle vlastního gusta a scénáře svou televizní reklamu každý ambiciózní manažer kdejaké bohatší firmy, mohla by mít reklama opravdu problém.

etický kodex
100Mega versus čl. 1 Slušnost reklamy
odst. 1.1.
Reklama nesmí obsahovat tvrzení a vizuální prezentace, které by porušovaly hrubým způsobem normy slušnosti a mravnosti obecně přijímané těmi, u nichž je pravděpodobné, že je reklama zasáhne. Zejména prezentace lidského těla
musí byt uskutečňována s plným zvážením jejího dopadu na všechny typy čtenářů a diváků. Porušení Kodexu budou posuzována s ohledem na celkový kontext, vztah reklamy k produktu, zvolenou cílovou skupinu a použitá média.
odst.1.2.
Reklama nesmí zejména obsahovat prvky snižující lidskou důstojnost.




Kde byla rada? Přisprostlé reklamy byly a jsou. Nutně se vkrádá otázka, zda vede ruku jejich zadavatelů nevědomost, nebo jestli snad opravdu fungují… Bude je Rada pro reklamu stíhat stejně přísně jako billborady firmy 100Mega?


Porno na billboardu. “Plné uspokojení” zůstalo, hlava slečny byla o víkendu přelepena.

×

Na Slovensku nevznikne nové Rádio Hey, ani Fontána, ožijí Rebeca a Tatry

Starší článek

Lauder získal významný podíl v izraelské televizi Channel 10

Novější článek

Podobné zprávy

Akce
Foto: ADC Czech Republic

ADC Awards posouvají termíny, Louskáčky budou rozdány v listopadu

Ocenění kreativy v české reklamě Art Directors Club Czech Creative Awards se pro přihlášky otevře v srpnu. Slavnostní vyhlášení výsledků pak proběhne…
3. 3. 20213. 3. 2021
Marketing

Tomáš Čupr plánuje dobýt Evropu. Pomůže rekordních pět miliard od investorů

Získané finanční zdroje použije Rohlik Group na expanzi na stávajících trzích, pro vstup do Německa a na další mezinárodní…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Agentury Konektor Place pomáhají Praze s podporou pěstounské péče

Po úvodní části komunikace, která lákala na fiktivní sitkom Pěstouni, nyní kampaň vstupuje do další fáze. Poběží v médiích…
2. 3. 20212. 3. 2021
Marketing

Lesensky.cz dělá od letoška PR strategii Kofoly

Brněnská PR a marketingová agentura Lesensky.cz bude mít v roce 2021 na starosti PR strategii nápojářské značky Kofola.
2. 3. 20213. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let
Výzkumné oddělení skupiny Knowlimits řídí Zdeněk Kubena

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více