Bond ví, co je pro něj dobré
TITULEK: Bond ví, co je pro něj dobré
Finlandia Vodka se rozhodla nafotit globální tiskovou kampaň v Praze. Důvody vysvětluje viceprezident a globální kreativní ředitel Scott Reid a obchodní ředitel pro Evropu a asijsko-pacifickou oblast Tomáš Maňásek.
Co vás vedlo k realizaci kampaně v České Republice?
Scott Reid: Jedním z důvodů bylo to, že společnost Brown-Forman má své zastoupení v Praze. Věděli jsme, že tu máme veškeré zázemí, servis a tým profesionálních lidí. Jistou roli sehrály i finanční podmínky.
Tisková kampaň, která vznikala v Praze, bude následně použita pro celý svět?
Scott Reid: Ano, pro vybrané trhy v Evrope, Austrálii a USA.
Proč jste se rozhodli právě pro tuto komunikační strategii?
Tomáš Maňásek: Protože chceme globální značku. Doposud Finlandia byla globální značkou, ale neměla ještě skutečný globální image. Nechali jsme si udělat analýzy, ze kterých vyplynulo, že značka je sice globální, ale nekomunikuje stejným způsobem, proto místo řady odlišných exekucí různě po světě máme nyní skutečnou globální kampaň.
Jak dlouho již Finlandia komunikuje tímto jednotným způsobem?
Scott Reid: Týká se to posledního roku, kdy se soustředíme vždy na jeden vizuál a na jednu kampaň.
Co se změnilo, když je nyní vaše komunikace globální a Američané drží celou firmu?
Scott Reid: V rámci ATL jsme se rozhodli pro jednotnou komunikaci po světě, pro TV, tisk, outdoor, ale chceme také stejný image prosadit v podlinkových aktivitách. BTL bývá sice často více lokalizován a bývá více taktický, přesto chceme, aby tam existovala spojitost.
Vodka Smirnoff opustila filmového hrdinu Jamese Bonda, protože je to prý staromódní hrdina, proč jste její místo přijali vy?
Scott Reid: Pravda je taková, že lidé od Bonda přišli za námi a ptali se nás, jestli chceme být vodkou, kterou pije James Bond. Byli jsme samozřejmě rádi, že někdo ocenil kvalitu naší vodky a tím pádem bude postava, jako je James Bond, spojována s Finlandií. Nemyslíme si, že je Bond typ staromódního hrdiny, existuje sice řadu let, ale je to nadčasová postava.
Příběh o staromódním hrdinovi vypráví Smirnoff, lidé z MGM od Bonda tvrdí, že si vybrali Finlandii, protože Smirnoff je pro příliš široké pole konzumentů. Oni chtěli něco speciálního, nejen obyčejnou vodku. Teď máte obě strany příběhu….
James Bond si vybírá jen ty nejkvalitnější věci. Ví, co je pro něj dobré…
Posílila přítomnost Finlandia Vodky v posledním filmu s Jamesem Bondem její image?
Tomáš Maňásek: Ano, pomohlo to, ale ještě je příliš brzy říkat nějaká čísla, o kolik procent se zvýšila povědomost apod. Spíše máme pozitivní ohlasy od spotřebitelů po celém světě. I MGM na této spolupráci vydělalo, protože svůj film mohlo představit i lidem, kteří jsou těžko dosažitelní. Jsou to především mladí úspěšní lidé, kteří nesledují masová média, ale jsou přístupní ke komunikaci například v baru. Oboustranně je to tedy výhodná spolupráce.
Jaký máte názor na product-placement, vidíte ho jako budoucnost pro případ zákazu reklamy na alkohol?
Scott Reid: Nemyslím si, že by se spotřebitelé nechali přesvědčit product-placementem, lidé nejsou hloupí a poznají, kdy nejde o skutečné situace. Třeba u Bonda to nevadí, protože Finlandia je značka, která se k němu hodí. Někdy je to ale velmi umělé nahrazování produktů. Do budoucna neplánujeme umísťovat naši značku do filmu, jen aby byla vidět, ale pouze v případě, když se bude film slučovat s naší image. Finlandia nikdy nebude masová značka, vodka pro každého, ale spíše exklusivní. Globálně prodáváme cca. 24 miliónu lahví. Stoličná například prodává více než 20x tolik, ale 95 % z toho je v Rusku a velmi levně.
Připravujete se nějakým způsobem na dobu, kdy bude reklama na alkohol zakázána?
Tomáš Maňásek: Sledujeme situaci, ale nemyslíme si, že to bude mít vliv na naši značku. Na některých trzích již tato situace nastala. Snažíme se veřejně vysvětlovat, že nadměrné užívání alkoholu není zdravé, ale když se pije s mírou, dokáže zpříjemnit život. Některé studie hovoří o tom, že když se zakáže reklama, spotřeba alkoholu stoupne. Právě státy jako Rusko, Polsko, Ukrajina, kde je reklama na alkohol zakázána, s ním mají největší problémy.
Finlandia
Fotil Jiří Turek
Pro nafocení nové celosvětové tiskové kampaně si Finlandia Vodka vybrala fotografa Jiřího Turka. Kampaň nezajišťovala žádná reklamní agentura, celá akce se odehrávala v režii produkční společnosti Filmservice Productions. “Máme velmi jasnou představu, kde chceme vidět značku Finlandia a abych byl upřímný, stojí to někdy hodně času vysvětlit agentuře, kam chceme značku směřovat a jaký má mít image,” vysvětlil důvody absence reklamní agentury Tomáš Maňásek, viceprezident a obchodní ředitel Finlandia Vodky pro Eurasii, Evropu a asijsko-pacifickou oblast. Realizace focení se zúčastnil také Scott Reid, viceprezident a globální kreativní ředitel společnosti. Už vloni natočila Finlandia ve spolupráci s Filmservice Productions v České republice reklamní spot určený pro globální trh.
Značka Finlandia je od konce loňského roku vlastněna americkou společností Brown Forman Corporation.
Finlandia v Praze. Po loňském televizním spotu spolupracovala Finlandia Vodka s Filmservice Productions na nafocení celosvětové reklamní kampaně. Globální marketingový ředitel Finlandie Scott Reid s Danielou Stránskou z Filmservice Productions.