Internetový boom je zpět?

6. 10. 2003 00:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V současnosti tvoří internetové obchody 3 % celkového amerického retail segmentu. V roce 2008 by to ovšem mělo být podle odhadu konzultační firmy Forrester Research už 8 %. Na rozdíl od ostatních konzultantských a výzkumných společností však zahrnuje Forrester do odhadu také cestování (např. nákup letenek) a internetové aukce.

Překvapivě vysoký růst
Firma je přesvědčena, že letošní on-line retailové prodeje dosáhnou v USA 95,7 mld. dolarů (cca 2614 mld. Kč) a do roku 2008 vzrostou dokonce na 229,9 mld. (2004 – 122,6 mld. dolarů, 2005 – 149,2 mld. dolarů, 2006 – 176,8 mld. dolarů, 2007 – 204,3 mld. dolarů). Celkový odhad letošního prodeje internetových obchodů však tvoří pouze 40 % příjmů známé společnosti Wal-Mart Stores, uvedla pro srovnání Kate Delhagenová z Forresteru.

Nakupuje polovina
Prodeje elektronických obchodníků úzce souvisejí s penetrací internetu ve společnosti. Výzkum uvádí v tomto ohledu velmi zajímavá čísla. V roce 2000 napočítal Forrester v Americe 43,8 mil. domácností on-line. V následujícím roce to bylo 58,8 mil., v roce 2002 63,6 mil. a letos by to mělo být 67,5 mil. Přestože počet domácností s internetem stále významně roste, procento těch, kteří zároveň on–line nakupují, zůstává relativně nezměněné. Byla to polovina ze všech on-line domácností v roce 2000, 49 % v roce 2001 a 51 % vloni a letos.
Podle průzkumu významně roste počet produktových kategorií nakupovaných pomocí internetu – ze 4,4 v roce 2000 až na 8,1 letos. Proč tomu tak je? Lidé začínali s nakupováním knih, hudby a videa. Se zkušenostmi a rostoucí spokojeností pak přecházejí i k nákupu podstatně dražších věcí.

Na připojení záleží
Pro ochotu nakupovat je důležitý též způsob připojení k internetu. Z těch, kteří nakupují prostřednictvím internetu, používá vytáčené připojení 37 % uživatelů, zatímco majitelé vysokorychlostního internetu tvoří celých 61 %. A průzkum ukazuje i další významný rozdíl. Lidé s telefonním připojením utratili za poslední tři měsíce v průměru 324 dolarů (cca 8900 Kč), uživatelé broadbandu celých 552 dolarů (cca 15 tis. Kč). Uživatelé vysokorychlostního internetu mají také obvykle vyšší příjem, vyšší vzdělání a nižší věk oproti těm s vytáčeným připojením.

A v Česku?
I když mohou být některé trendy podobné (např. růst produktových kategorií), je český trh jiný a stojí na jiných základech (viz např. M&M č. 50/2002). „Především důvěra ve služby jako takové je u nás velmi odlišná,“ říká Radovan Huleš z obchodu 123shop.cz. „O rozšíření internetu či problematických dodávkách ani nemluvě. Ale vše se pomalu zlepšuje.“ A prodeje stále výrazně rostou. Huleš odhaduje, že v jejich případě troj- až pětinásobně ve srovnání s loňskem. Optimistická čísla uvádí i Pavel Knapp, ředitel společnosti Internetshops. Za období leden-srpen 2003 zaznamenali v Internetshops 80% nárůst oproti stejnému období minulého roku, což je o 10 % více než plánovali. Další nárůst může přijít s tradičně nejsilnějším obdobím, s Vánocemi. „Není důvod očekávat, že by byl růst nižší než celoroční. Předpokládáme spíše růst vyšší, protože jsme spustili nový obchod s domácími spotřebiči,“ říká Knapp.


13_kabel.jpg ()

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.