Zákazníky opět zajímá cena

15. 9. 2003 00:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jan Rozlílek, majitel společnosti Breno, popisuje zvyky českých zákazníků a nekalou konkurenci, kterou najdete také jenom v ČR.
V mnohých městech je k vidění prodej koberců na stadionech. Co na to říkáte?
To je ostuda českého národa. Tento typ prodeje se neujal v Polsku ani v Maďarsku, ale pouze u nás. Určité skupiny „obchodníků“ nakupují v Nizozemsku koberce většinou druhé až třetí jakosti, naloží je do pronajatých kamionů, takže ušetří na skladech, a navezou na nějaký stadion. Tam je v horším případě hodí na zem, v lepším na stojany a vylepí plakáty „Výprodej nejlacinějších koberců“. To je zavádějící a klamavá reklama, protože o žádný výprodej nejde. Kdo takový koberec koupí, nedostane prakticky žádnou záruku, protože ji nemá kde uplatnit. Navíc ani ona „skvělá“ cena není takový zázrak – u nás by zákazník mohl nakoupit i se zárukou možná levněji.
Platí takoví prodejci daně?
Určitě ne. Tento způsob prodeje nejvíce postihuje drobné obchodníky, kteří ve městě poctivě platí daně a proti tomuto „podnikání“ se nemohou nijak bránit. Jeden z obchodníků se proti tomu ohradil na ministerstvu a na České
obchodní inspekci (ČOI). Z ministerstva mu přišla odpověď, že prý jde o „zdravou konkurenci“ a ČOI přišla zkontrolovat jeho obchod. Naštěstí zájem o tyto prodeje pozvolna klesá. A ještě perličku…
Ano?
Občas k nám někdo přijde a chce reklamovat koberec, který koupil u nich. Stěžuje si, že neví, kde má záruku uplatnit. My mu koberec samozřejmě vyměnit nemůžeme, ale v rámci budování dobrých vztahů se snažíme pomoci, a pokud to jde, například koberec opravit. I to je forma marketingu.
Hodně se hovoří o nízké kupní síle českých zákazníků…
Koberce jsou komodita, která má na Západě rotaci pět let. To je totiž doba, po níž lidé obvykle mění celý interiér. Tak to u nás samozřejmě není a lidé vyměňují zařízení bytu postupně, podle toho, na co našetří.
Proto se tedy spotřebitelé orientují na nejlevnější zboží?
Snažíme se zákazníkům nákup nejlacinějších koberců v rámci našeho poradenství rozmluvit. Koberce v nejnižší cenové hladině jsou totiž určeny jako podlahová krytina pro krátkodobé použití. Například pro výstavní stánky na veletrzích. Existují u nás dokonce firmy, které do ČR takový použitý materiál dovážejí z Německa. Spotřebitel se pak ovšem nemůže divit, když se za pár měsíců prošlape. Cena koberce je u seriózního obchodníka odrazem kvality.
Takže se neorientujete pouze na nízkou cenu?
Snažíme se nabídnout celou šíři sortimentu. Od nejlevnějšího zboží, to je ovšem také 1. jakost, až po cenově náročné. Naše společnost má tři divize – objektovou, velkoobchodní a maloobchodní. Pokud je zákazník náročnější, může se mu věnovat naše objektová divize, která má v nabídce prakticky cokoli.
Co zákazníci tedy preferují teď? Cenu, nebo kvalitu?
Spotřebitelské preference se mění. Do roku 2002 bylo patrné, že lidé žádají lepší kvalitu. Což bylo vzhledem ke spotřebitelskému pesimismu v západní Evropě a především v Německu zvláštní, ale povzbudivé. Dnes zákazníky opět spíše zajímá cena. dav

13_Rozlilek_Jan_2.jpg ()
Jde o peníze. „Koberce mají na Západě rotaci pět let,“ tvrdí Jan Rozlílek z firmy Breno. „Taková je totiž doba, po níž lidé obvykle vyměňují celý interiér.“ To si ovšem v ČR nemůže každý dovolit.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.