Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Komáři, vosy, švábi a jiná havěť

Redakce MAM25. 8. 20031. 7. 2019

Insekticidy a repelenty tvoří základní kategorie tohoto segmentu. Repelenty mají za úkol hmyz odpuzovat, insekticidy hubit. Repelentní přípravky jsou na trhu k dispozici v různých formách. Základní rozdělení je na repelenty používané na kůži a na repelenty aplikované do prostoru. Druhé jmenované však tvoří pouze zanedbatelnou část celkového trhu. Insekticidní přípravky se aplikují přímo na hmyz. Lze je dále dělit na přípravky proti létajícímu hmyzu, přípravky proti lezoucímu hmyzu a univerzální hubiče, které působí proti oběma druhům hmyzu.
Biolit vede
Nejčastěji kupovanými značkami jsou podle výsledků kontinuálního průzkumu Market &Media & Lifestyle agentury Median (MML, Median, 21. 1.-8. 12. 2002) Biolit od Lybaru, který alespoň občas kupuje 60,6 % dotazovaných, a Raid vyráběný společností SC Johnson, pro nějž se při nákupech alespoň občas rozhodne 47,4 % respondentů. S poměrně velkým odstupem následují značky Pif Paf, Catch a Mortein. Je poměrně překvapivé, že celých 73 % dotazovaných popírá, že by vůbec kupovalo prostředky hubící lezoucí a létající hmyz. Zde je možné vidět poměrně značný potenciál do budoucna.
Nejvíce vadí létající hmyz
Trh přípravků proti hmyzu dlouhodobě roste. „Hodnota prodejů kategorie v posledních 12 měsících vzrostla o 31 % oproti předcházejícím 12 měsícům,“ říká k tomu Lenka Novosadová ze společnosti Reckitt Benckiser. Růst celého segmentu potvrzuje na základě prodejů vlastních produktů a ohlasů z trhu též Míla Valdová z Qualichemu. Tradičně největší částí celého segmentu jsou přípravky na létající hmyz, které tvoří přibližně 69 % celé kategorie. Následují přípravky na lezoucí hmyz se 17 % trhu a 14 % zaujímají prostředky univerzální (na lezoucí a létající hmyz).
„Uživatelé prostředků na lezoucí hmyz používají nejčastěji aerosolovou formu přípravku, naopak v případě přípravků na létající hmyz 60 % spotřebitelů preferuje elektrický odpařovač (proti komárům). Zbylých 40 % pak převážně pokrývají opět aerosoly, v menší míře pak spirály,“ vysvětluje Lenka Novosadová.
Léto je ráj
Trh insekticidních přípravků je vysoce sezonní a zcela závisí na výskytu hmyzu. „Prodejní sezona těchto přípravků začíná s příchodem teplého počasí, které s sebou přináší i výskyt hmyzu, což je období od května do června. Sezona vrcholí v červenci. V srpnu se obvykle uzavírá. Výjimkou byl loňský povodňový rok, ve kterém se kvůli výskytu komárů na konci srpna sezona prodloužila až do září,“ říká Lenka Novosadová a dodává, „u lezoucího hmyzu není sice sezonnost tak striktně daná, ale přesto nemůžeme tvrdit, že by na podzim a v zimě spotřebitelé projevovali o insekticidy velký zájem.“
Výroba probíhá zpravidla začátkem kalendářního roku (konkrétně v lednu a v únoru). Dodavatelé přicházejí v této době se svými nabídkami a domlouvají podmínky spolupráce na příslušnou sezonu. V březnu a dubnu se přípravky distribuují do velkoobchodů. Teprve potom se zboží zaváží do maloobchodní sítě, přičemž přesné načasování závisí na počasí a poptávce spotřebitelů. „Dnes už je v podstatě standard, že dodavatelé odeberou od obchodníků po sezoně zpět zboží, které jim zůstalo na skladě,“ dodává k tomu Petr Herynek z divize drogerie a kosmetiky společnosti Balírny Douwe Egberts.
Mortein do televize
Reckitt Benckiser vyrábí produkty ze všech tří základních částí segmentu insekticidů (tj. přípravky na létající hmyz, na lezoucí hmyz a univerzální prostředky). „Nabízíme především aerosolové přípravky proti hmyzu,“ říká Lenka Novosadová. „V segmentu létajícího hmyzu dále nabízíme elektrické odpařovače a také tekuté a polštářkové náplně do těchto odpařovačů.“ Televizní reklama je hlavním komunikačním prostředkem pro značku Mortein. Touto formou podporuje Reckitt Benckiser především Mortein na létající hmyz s vyhledávacím systémem. Dále v sezoně jednotlivé výrobky značky Mortein prezentují hostesky ve velkých hypermarketech. Hlavní obchodní kanál pro všechny přípravky proti hmyzu představují drogerie. Druhým nejdůležitějším prodejním kanálem společnosti jsou hypermarkety.
Tradice výhodou
Na trhu úspěšně působí i zmíněná česká značka Biolit, kterou vlastní společnost Lybar. Někdejší nevzhledné spreje však nahradila bezmála desítka různých produktů v atraktivních obalech. Vedle této řady insekticidů prodává firma pětici repelentních přípravků. Tradice značky umožňuje výrobci úspěšně čelit konkurenci i s pouhým zlomkem výdajů na reklamu, kterou zajišťuje Studio Rema 93. Podle marketingového manažera Lybaru Tomáše Veselého investuje firma tyto prostředky do inzerce a televizního sponzoringu.
Jedním z největší konkurentů výrobků Lybaru jsou vedle výrobků značky Mortein také značky firmy SC Johnson, tedy jeho insekticity Raid a repelenty Off!! Zatímco doba masivní podpory repelentu Off („Namazal ses?“, „Namazal!“ „…ale čím?!“) již pominula, reklamy na insekticid Raid (realizované agenturou Mertis/FCB) mají svou každoroční tradici.
Nová Slunečnice
Divize drogerie a kosmetiky Balíren Douwe Egberts je součástí nadnárodního koncernu Sara Lee, který vyrábí potravinářské a spotřební zboží – od kávy až po kosmetické prostředky.
Pod značkou Catch u nás nabízí výrobky proti létajícímu i lezoucímu hmyzu. Jedná se o odpařovače insekticidu proti komárům, prostředky proti mravencům, univerzální spreje proti lezoucímu i létajícímu hmyzu, přípravky na hubení molů a proti mouchám. „Naše poslední novinka Catch Slunečnice na hubení much uvedená na trh letos na jaře sklidila u spotřebitelů obrovský úspěch,“ vysvětluje Petr Herynek. „Catch Slunečnice je samolepka napuštěná feromonem, který hmyz přitahuje, a účinnou látkou na hubení much. Doporučujeme lepit samolepku na okna, tedy na místa s vysokým výskytem much.“
A jaký výrobek byl nejpropagovanější? „Letos jsme nejvíce podpořili právě novinku Catch Slunečnice,“ říká Herynek. „Konkrétně se jednalo o animovaný spot ke sponzoringu počasí v TV, tiskovou reklamu a rozsáhlou promoční akci na vybraných prodejních místech. Mezi naše nejdůležitější prodejní kanály patří moderní trh, tzn. hypermarkety, supermarkety, cash and carry, a dále také nezávislé velkoobchody.“
Nabídka od Qualichemu
Společnost Qualichem se specializuje na stavební chemii, divize přípravků proti hmyzu a repelentů je její menší divizí. „Našimi tradičními produkty jsou Buch-much, Klíštěstop, Klíštěgel a Faraonstop,“ říká Míla Valdová. Klíštěstop sprej a gel jsou určeny ke komplexní prevenci proti klíšťatům. Gel se nanáší na pokožku, sprej na oděv. Buch-much představuje ochranu proti létajícímu hmyzu a Faraonstop proti mravencům. Qualichem má vlastní vývojové oddělení, které průběžně pracuje s nejnovějšími poznatky v této oblasti. Výsledky práce tohoto oddělení jsou pak přenášeny do výroby. V roce 2002 vznikla nová divize, která se zabývá vývojem, výrobou a prodejem produktů pro veterinární oblast. Specializuje se na vnější parazity drobných zvířat.
Většina prostředků určených na propagaci produktů jde v Qualichemu na podporu zmíněné stavební chemie. „Co se týče přípravků proti hmyzu, tam se nám v současné době osvědčuje podpora prodeje na místě, u prodejců, tzn. školení prodejců. Dále využíváme inzerci především v odborných časopisech,“ dodává Míla Valdová. V současné době dosahuje Qualichem nejvyšších tržeb v drogeriích. Z hlediska objemu prodaných výrobků jsou důležitým kanálem též hypermarkety a supermarkety.


David Šimák


 


10_mm35a.jpg ()


10_mm35b.jpg ()


10_mm35c.jpg ()


10_mortein2.jpg ()


10_mortein3.jpg ()


10_mortein4.jpg ()


10_mortein5.jpg ()


10_mortein6.jpg ()


10_raid1.jpg ()


10_raid2.jpg ()


10_raid4.jpg ()


10_raid5.jpg ()


10_Spreje_x2.jpg ()


10_Brouci_11.jpg ()


10_Brouci_12.jpg ()


10_Brouci_4.jpg ()


10_Brouci_9.jpg ()


10_Spreje_x2.jpg ()

Zavřít reklamu

Hitparádu vede chorvatská Karma

Starší článek

Arnold dementuje prodej Lidových novin

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Unsplash.com

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.