Řekněme, že jste navíc klient, který začal investovat část svých marketingových peněz do internetu. Už víte, co je banner, co je website, možná jste dokonce tak daleko, že víte, co je mikrosite či e-mailing. Dost možná, že hodnotíte úspěšnost kampaní podle tzv. clickratu, tedy podle toho, kolik lidí kliklo například na banner. Taky už můžete sledovat návštěvnost stránek, případně jste se dostali tak daleko, že se o svých uživatelích snažíte získat více informací: Sledujete, co na stránkách dělají, připravujete ankety a průzkumy. Ale položme si základní otázku: Víte, kolik lidí se na základě marketingových aktivit (ať už off-line či on-line) stalo vašimi zákazníky? Víte, která aktivita vám přináší nejlepší konverzní poměr mezi vydanými penězi a získáním klienta? Marketing je v konečném důsledku nakonec „jen“ o prodeji, neboť to je to, co nás všechny živí.
Kouzelné slovíčko SEM
Jestli vás zajímají odpovědi na výše uvedené otázky, je nejvyšší čas zařadit do svých slovníků i slovíčko SEM neboli search engine marketing (případně SEO – search engine optimization). O co tedy jde? Velmi zkráceně řečeno se jedná o marketing založený na vyhledávačích. Cílem je dovést na stránky lidi, kteří mají potenciální zájem o váš produkt, službu apod. a cíleně hledají informace. Trošku odborněji řečeno se jedná o soustavu marketingových metod aplikovaných s cílem zlepšit pozici webu ve vyhledávačích vzhledem k relevantním termínům.
Probírat do detailu metody, jak toho docílit, je zcela mimo rozsah tohoto článku, ale podívejme se na některá zajímavá data:
85 % relevantních uživatelů přichází na stránky přes vyhledávače a 75 % hledajících se dívá pouze na první stránku s výsledky vyhledávání (Georgia Institute of Technology).
Uživatelé hledající produkty s větší pravděpodobností napíší jméno produktu do vyhledávače (28 %), než aby prohledávali prodejní „kanály“ internetu (5 %) nebo klikali na bannery (4 %)
(Jupiter Media Metrix & NPD, March 2001).
80 % uživatelů internetu používá vyhledávače pro nalezení produktu nebo informace, kterou hledají. Většina z nich vyhledává slovní spojení dvou až tří slov (Netbooster).
Význam i obliba SEM neustále stoupá a zejména v anglicky mluvících zemích dnes zaujímá v oblasti internetového marketingu bezkonkurenčně přední místo. Důvod je nasnadě – SEM představuje absolutně nejlepší konverzní poměr mezi vydanými a přijatými financemi, tedy rychlý a efektivní ROI (return of investment).
Spravedlivé ohodnocení
Agentury, které SEM provozují, jsou pak schopny přecházet na zajímavé principy ohodnocení své práce. Příkladem je buď platba za nového uživatele, kterého na stránky přivedou, případně pak dokonce podíl na zisku plynoucí z těchto nových zákazníků. V principu tak SEM zcela mění vnímání internetu, kde klient často v podstatě ani nevěděl, za co vlastně platí. Z toho pramenily a pramení nízké investice.
I v České republice se pro některé firmy brzy stane SEM primárním zdrojem investic v rámci jejich marketingového rozpočtu. Ostatně vědět přesně, jak velká část investice přinese kolik zisku, byl vždy sen každého marketéra a jeho šéfa. Samozřejmě ani SEM není ideální pro všechny, ale být například exportérem se zájmem o zahraniční trhy, neváhal bych ani vteřinu s oslovením agentury – na SEM prostě nemohu prodělat.
Ladislav Trpák
managing director Advertures