Okolo světa za jeden den

23. 6. 2003 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Světovým trhem expresní přepravy hýbou fúze, českým pak
pozitivní očekávání našeho vstupu do evropské unie
Po odhlasovaném „ano“ českému vstupu do EU lze očekávat další rozvoj obchodu na mezinárodní úrovni. Ten je dnes nemyslitelný bez existence firem expresního zasilatelství.
Bohuslav Bohuněk
Světovému, potažmo českému trhu expresních služeb vévodí velká čtyřka: UPS, FedEx, DHLTNT. Obraty těchto firem se pohybují v desítkách miliard dolarů.
Podle některých odhadů patří společnosti DHL více než polovina českého trhu expresních zásilek, ale skutečné údaje o jeho velikosti nikdo nezná. „Žádná objektivní čísla o velikosti českého trhu expresních služeb neexistují, nicméně je to trh zdravý a konkurenční,“ říká Petr Zháňal, country manažer UPS CR. Podle něj je situace srovnatelná s úrovní na západních trzích, pouze v České republice mezi klienty absentují soukromé osoby. „Česká republika prošla obrovským vývojem, neboť před 13 lety nikdo netušil, že vůbec takové služby existují, zatímco dnes je takřka nemyslitelné, aby firmy fungovaly bez využívání služeb expresní přepravy,“ dodává Petr Zháňal.
Vývoj trhu
„Situaci na českém trhu je možné označit za výrazně konkurenční. Trh je relativně malý a Česká republika ať systémově svým hospodářským vývojem nebo polohou přímo vybízí k široké nabídce služeb,“ říká k situaci u nás Ladislav Hradil, marketingový a obchodní manažer české pobočky společnosti FedEx Express. „Český zákazník je velmi náročný, rychle a rád přebírá návyky vyspělých ekonomik v požadavcích na služby svých dodavatelů. Ti musí pro zákazníky najít na míru šitá řešení, pokud nechtějí ustupovat z mnohdy obtížně vydobytých pozic. Jako trend posledních měsíců se také jeví, že finanční aspekty za realizované dodávky zvyklosti vyspělých ekonomik tak rychle nenásledují,“ dodává diplomaticky Ladislav Hradil.
„V posledních letech je jednoznačný posun od klasické přepravy door-to- -door ke komplexnějším řešením. Zákazníci požadují logistická řešení šitá přímo na míru a zvyšují tak podíl outsourcingu na svých logistických procesech. Patrný je také stále se zvyšující zájem o doplňkové služby, to jest například možnosti použití informačních technologií, jako je využívání internetu nebo mobilního telefonu ke sledování zásilky a podobně. Obecně, i přes pokles dynamiky světového obchodu, trh expresní přepravy a logistiky v České republice je doposud charakteristický stálým růstem, a to převážně v dvouciferné hodnotě,“ popisuje uplynulá léta na českém trhu Lucie Jandová.
Deutsche Post na nákupech
Zhruba před čtvrt rokem začala společnost Deutsche Post World Net s integrací několika svých firem podnikajících v zasilatelství pod značku DHL. Kromě firmy DHL se sjednocení týká firem DanzasEuro Express, přičemž celý proces začal de facto již koncem roku 2002, kdy DPWN navýšila svůj podíl v DHL na 100 %. Nová značka DHL se objeví na všech vozidlech, letadlech, budovách, tiskovinách, balících, materiálech a firemním oblečení do konce roku 2004, přičemž ke změně loga bude docházet v rámci přirozené obměny věcí a materiálů. Program rebrandingu mj. zahrnuje postupné přelogování 44 tisíc vozů v Evropě. Předpokládané celkové náklady na proces zavedení nové značky se v Evropě pohybují kolem 125 milionů eur, v České republice pak náklady dosáhnou výše 30 milionů korun. Integrací tří podniků pod jedinou značku DHL vznikne největší světová logistická společnost. Všechny shodné produkty, které v současnosti nabízejí jednotlivé podniky, budou časem integrovány do efektivnějšího portfolia. Očekává se, že reorganizace produktů bude dokončena do roku 2005. Klaus Zumwinkel, předseda představenstva společnosti Deutsche Post World Net, rozhodnutí komentoval slovy: „Chápeme DHL jako Coca-Colu logistiky.“
Kromě toho firma DHL oznámila akvizici neleteckých obchodních aktivit amerického poskytovatele expresních přepravních služeb Airborne v hodnotě více než jedné miliardy USD. Tím se na americkém trhu posune na třetí místo. Fúzí získá DHL rozsáhlou síť pokrývající celé území Severní Ameriky, která je největším světovým trhem expresních přepravních služeb. V USA má Airborne na tomto trhu podíl 18,8 %, když v loňském roce doručila cca 356 milionů zásilek. Deutsche Post rovněž plánuje převzít odvětví dopisních zásilek v Dánsku a Rakousku, kromě toho ve Velké Británii odkoupila za čtvrt miliardy eur zbývající 50% podíl ve společnosti Securicor a v Asii vstoupila firma přes DHL do čínského koncernu Sinotrans. Podle různých spekulací v tisku by tak mohl být odstartován trend celkové koncentrace trhu mezinárodního expresního zasilatelství.
Pro koho?
Není třeba zdůrazňovat, že typickým příjemcem služeb firem expresního zasilatelství je korporátní klientela. „Pokud máte pohled, který chcete poslat tetičce do Austrálie, pak jej pošlete poštou. Za pár korun dostanete nadstandardní službu. Pokud dostanete kontrakt na film v Hollywoodu, pak si kupte letenku a leťte to vyřídit osobně. Všechno mezi tím svěřte nám,“ parafrázuje globálního marketingového šéfa UPS Petr Zháňal z téže firmy. Mezi zákazníky jsou rovnoměrně zastoupeny jak české, tak typicky nadnárodní firmy. Poměr zasí- laných dokumentů a zboží je 60 až 70 % ve prospěch zboží, tvrdí Petr Zháňal.
„Zjednodušeně by se dalo říci, že je to ten, kdo potřebuje něco opravdu rychle a cena není pro tuto potřebu primárním faktorem,“ říká o typickém klien- tovi Ladislav Hradil a dodává, „většinou se jedná o společnosti, instituce nebo soukromé osoby dovážející nebo exportující svoje výrobky nebo komponenty pro další kompletaci a prodej. Trendem je vysoká náročnost na kvalitu služeb.“
„Přepravu ve firmách objednávají většinou specializovaní manažeři na logistiku nebo office manažerky a asistentky,“ poznamenává ke klientele Lucie Jandová.
I v tomto oboru podnikání existuje sezonalita. „V obecné rovině lze konstatovat, že počátek roku a letní měsíce jsou spojeny s menším poklesem počtu zásilek. Naopak objem přepravy roste v období jara a podzimu, přičemž v závěru roku je objem přepravy nejvyšší,“ říká Lucie Jandová.
I televize má své místo
„Pro komunikaci s klienty využíváme jak pečlivě cílenou televizní reklamu, která má jednotnou mezinárodní podobu, tak tiskovou inzerci, PR aktivity a zelenou linku bezplatného volání. Stálé zákazníky motivujeme též věrnostním programem,“ vyjmenovává formy komunikace s klienty UPS Petr Zháňal. Opatrně zmiňuje i existenci sponzorských a charitativních aktivit s tím, že ke konzervativní filozofii firmy patří tyto činnosti dále nemedializovat.
Televize se s ohledem na cílovou skupinu objevuje v komunikaci zřídka, ale čas od času přece jenom ano. Aktuálně k této komunikaci sáhla i DHL. „Rozložení marketingových komunikačních aktivit v rámci hlavních oblastí, to jest reklama, PR, podpora prodeje a přímý marketing, je víceméně rovnoměrné. Jako každoročně, tak i na počátku letošního roku jsme připravili pro naše zákazníky úplně nové korporativní materiály, od počátku července poběží půlroční sales promotion, v rámci které budou mít naši zákazníci možnost na základě počtu odeslaných zásilek získávat vouchery, které buď využijí při nákupu v síti hypermarketů Hypernova a Albert, nebo které budou moci proměnit za dárky,“ popisuje standardní komunikační mix Lucie Jandová. „Z hlediska sponzorských projektů pokračujeme v pořádání soutěže Exportní cena DHL a i v letošním roce zůstáváme sponzorem Karlovarského filmového festivalu, což znamená, že přepravu filmů na festival bude zajišťovat opět DHL. V tomto roce jsme také vstoupili do některých nových donátorských projektů týkajících se zejména podpory handicapovaných dětí,“ dodává Lucie Jandová.
„Vzhledem k tomu, že zákazníkem může být soukromá osoba, malá, střední, velká firma i nadnárodní korporace, využíváme kombinace všech nástrojů marketingu. Directmarketingové metody však preferujeme, protože umožňují měřit úspěšnost a návratnost investice. Snažíme se přizpůsobit požadavkům zákazníka. Časové možnosti nás všech jsou stále menší, zvolené metody komunikace musí tento trend reflektovat,“ shrnuje filozofii marketingové komunikace společností expresního zasilatelství Ladislav Hradil.
Bude ještě líp
Petr Zháňal se domnívá, že pokud bylo možné něco vnímat jako problém, pak otázku výsledku referenda o vstupu ČR do EU. Na jeho základě lze nyní očekávat další růst trhu.
„Obecně s postupem globalizace, se vstupem zahraničních investorů a vývojem ekonomiky pro společnosti nabízející tyto služby se český trh vyvíjel velmi pozitivně. Očekáváme i nadále nárůsty, s odstraněním bariér v rámci EU může být další vývoj pro renomované expresní přepravce zajímavý,“ doufá rovněž optimisticky Ladislav Hradil. n


Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.