GENERATION NEXT

2. 6. 2003 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Lester Wunderman
zakladatel agentury Wunderman
„Vyrůstal jsem ve 30. letech, v období velké krize, viděl jsem, jak lidé žijí ve strachu a panice. Báli se o své rodiny, práci, prakticky o všechny životní jistoty. Tehdy jsem si uvědomil, že je nutné se na svět dívat jinak,“ vzpomíná Lester Wunderman, zakladatel stejnojmenné společnosti, na své dětství a dodává, „byla to těžká doba. Moje rodina byla velmi chudá a často jsme se stěhovali. Mnoho lidí pronajímajících své byty nabízelo jako bonus několikaměsíční nájem zdarma nebo za poloviční cenu. V té době jsem pochopil, jak je důležité nabídnout nějakou přidanou hodnotu ke zboží. Zákazník se tak cítí potěšen, ale i svým způsobem zavázán a je loajálnější."
Narodil se v roce 1920 v New Yorku. Po studiích na vysoké škole začal pracovat pro Maxwell Sackheim, kde získal cenné zkušenosti z oblasti marketingu. „Měl jsem nějlepšího učitele, jakého můžete mít. Sackheim mě o reklamě a marketingu naučil vše, co jsem později potřeboval.“
V roce 1958 společnost opustil a založil spolu se svým bratrem a přáteli vlastní agenturu Wunderman, Ricotta & Kline. „Na prvním místě je vždy zákazník, produkt je až druhý.“ Pro způsob marketingu, který se soustředí na zákazníka místo na produkt, zavedl termín „direct marketing“ (přímý marketing). Agentura začala brzy prosperovat a během deseti let pronikla na mezinárodní trhy. „Univerzální reklama je jako Cyrano, který přichází pod vaše okno a zpívá. Lidé si na něj zvyknou a ignorují ho. Když však Roxana zareaguje, vzniká zde vztah. Podaří se nám ve vztahu zákazníka ke značce postoupit o stupínek výš. Reklama se stává dialogem, který představuje pozvánku k utváření vztahu,“ vysvětluje Wunderman svou strategii.
Než se v roce 1973 stala jeho agentura součástí skupiny Young & Rubicam, měla své pobočky v Kanadě, Paříži a Londýně. „Chtěl jsem vybudovat velkou prosperující společnost. Věřil jsem, že nejlepší cesta, jak nabídnout direct marketing velkým klientům, bude skrze nějakou velkou reklamní agenturu, se kterou se spojíme. Tak vznikla naše spolupráce s reklamní agenturou Y&R.“ Wunderman, Ricotta & Kline se později přejmenovala na Wunderman Cato Johnson. V roce 2000 se na krátký čas stala součástí skupiny WPP Group. O rok později ji opustila a vrátila se ke svému názvu Wunderman. V současné době patří mezi největší společnosti zabývající se direct marketingem na světě. Je průkopníkem v oblasti strategie, využívání nových technologií a vytváření kreativních řešení.
Lester Wunderman vydal knihu Being direct, která se zabývá direct marketingem a mimo jiné obsahuje i 18 zásad správného fungování direct marketingu, mezi které například patří: „Přímý marketing je strategií, nikoli taktikou; centrem pozornosti je vždy zákazník (ne produkt); další krok: zisková reklama; vytvořte vztahy; buďte pro své zákazníky dosažitelní; naučte se chybějící ,kdy‘; získejte zákazníky s cílem, aby byli loajální; loajalita je trvalý proces“ atd. n kd

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení