Není ochrany proti spamu?

5. 5. 2003 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Spamming je noční můrou uživatelů i seriózních internetových podnikatelů. V ČR ale už padl první trest.
n Daniel Dočekal
Průzkumy říkají, že spam tvoří polovinu celého objemu elektronické pošty v celosvětovém měřítku. Je to hydra, proti které není obrany.
Co říká zákon?
Zákon o regulaci reklamy č. 138/2002 z 15. března 2002 dnes platí jako jediný možný prostředek postihu spammerů. V § 2 odst. 1e) tento zákon jasně říká: („Zakazuje se:…“) šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud adresáta obtěžuje. Postih za porušování tohoto zákona je pak plně v rukou krajských živnostenských úřadů (či odborů) podle místa působnosti (činnosti, sídla) porušovatele zákona. Podání na příslušný úřad pak může učinit kterýkoliv postižený činností spammera a úřad ve správním řízení rozhodne o případném porušení zákona a následné pokutě. Je důležité si uvědomit, že formulace v tomto zákoně nevyžaduje, aby byly splněny obě podmínky — tj. stačí, aby nevyžádaná reklama například pouze obtěžovala adresáta.
Spamming…
Kauza spamu TVUJDUM.CZ (Media Online, jednatel Ladislav Semetkovský) vstoupí do dějin českého internetu pravděpodobně jako první spamming, který byl živnostenským odborem (pražského magistrátu) postižen za porušování zákona o regulaci reklamy.
Na začátku tohoto roku Media Online rozeslal tisíce e-mailových zpráv — akce začala v sobotu, e-maily pokračovaly podle počátečního písmene a poslední kousky docházely ještě během pondělního rána. V průběhu kauzy Ladislav Semetkovský nejprve neúspěšně zatloukal („I přes důkladný výběr uživatelů, kteří mají své stránky tematicky shodné, došlo k oslovení skupin, které tato zpráva pobouřila.“) ve stylu zcela typickém pro spammery („výběr uživatelů“, „shodnost tématu“ atd.), až posléze přiznal rozeslání („Osobně se omlouváme všem těm, kteří byli osloveni a zpráva je jakkoliv omezila. V žádném případě nebylo záměrem vydavatele TVUJDUM.CZ hromadně spamovat, a vědomě tak poškozovat dobré jméno TVUJDUM.CZ.“), avšak bez „vědomého konání“. Aby „zmírnil“ tlak veřejného mínění, Ladislav Semetkovský zároveň slíbil poskytnout 50 tisíc korun nadaci Člověk v tísni (zda k tomu došlo, už ovšem není známo).
…a trest
Hromadný spam (v některých doménách dorazily i desítky kusů díky doménovým košům) poslaný na adresy sesbírané po českém internetu (případně koupené od někoho, kdo je sbírá) se spolu s následným výsměchem poškozeným stal dostatečným důvodem, aby několik desítek postižených podalo stížnost u příslušného ŽÚ (Magistrátu hl. m. Prahy) a následně bylo zahájeno správní řízení. Media OnLine poté byl v rámci správního řízení postižen pokutou (výši magistrát odmítá sdělit) a tím také uznán vinným z porušení zákona o regulaci reklamy.
Z marketingového hlediska masový spamming internetovému serveru TVUJDUM.CZ mimochodem nepomohl. Po krátké špičce na přelomu ledna a února se týdenní návštěvnost vrátila prakticky na původní úroveň. Větší efekt velmi pravděpodobně měla mediální pozornost věnovaná tomuto spamu — její efekt z hlediska PR a dlouhodobého vlivu je ovšem spíše negativní.
Co dělat?
Platná zákonná norma upravující spamming (platí od června roku 2002) spoléhá na pochopení došlé elektronické pošty jako nevyžádané reklamy čistě příjemcem. Pouze na něm je, aby se rozhodl, zda ho nevyžádaná reklama obtěžuje, a pouze na něm je, aby využil zákonného prostředku. Reakci na spamming tak lze rozdělit na tři zásadní způsoby:
a) spam budeme ignorovat a pouze mazat;
b) spam budeme oznamovat do antispamových služeb a černých listin;
c) spam budeme oznamovat jako porušování zákona o regulaci reklamy;
d) spam vrátíme odesílateli.
Osobně se domnívám, že varianta a) je tou nejhorší variantou — po čase všichni začnou spam brát jako „správný“ prostředek k propagaci všeho možného i nemožného a elektronická pošta bude opravdu nepoužitelná. Za ideální lze považovat kombinaci b)+c) a neváhat došlé spamy řešit podáním na příslušný živnostenský úřad či odbor. Jedině tak lze zajistit, že český internet nebude přehlcen spamy tak jako internet v USA. Zcela kontraproduktivní je varianta poslední, vracení spamu odesílateli. Pokud totiž vůbec existuje, tak vaše reakce pro něj bude pouze oznámením „já existuji“ a můžete se těšit na další spamy. S ohledem na falšování odesílacích adres (běžná věc u spamů) je tato činnost navíc zcela bez účinku.
Je to spam? Není to spam?
Rozhodnout se, co je, či není spamem, je pochopitelně na každém jednotlivém příjemci. Ve většině křiklavých případů mohou v rozhodnutí pomoci IT/ITC internetová média, která na časté spamy pravidelně poukazují. Spam ve všeobecně uznávaném pojetí je nevyžádaná komerční nabídka. V pojetí zákonné české úpravy pak jde o jakoukoliv nevyžádanou reklamu a lze předpokládat, že každý člověk dokáže posoudit, nakolik nechtěný e-mail (zpravidla od neznámého adresáta), který mu právě přistál v poštovní schránce, je reklamou a nakolik ho obtěžuje. Žádné univerzální pravidlo a návod neexistují a nejsnáze se spam bude posuzovat pochopitelně správcům sítí či poštovních serverů. n
Autor provozuje blog Pooh.cz,
který se věnoval uvedenému příkladu.
SPAM
Anketa
n Co považujete za spam?
Tereza Kremláčková
project manager
Deepend Prague
SPAM vnímám jako specifický druh zprávy, která se snaží protlačit k lidem, kteří by ji jinak vůbec nedostali a pokud by měli na výběr, neprojevili by o ni zájem.
Odhaduji, že většina z nás je schopná vstřebat oslovení někým, o kom víme, že legálně a hlavně nezprostředkovaně získal naší adresu, navíc pokud máme skutečně reálnou možnost se z mailing listu vyškrtnout. Nesouhlasím s tvrzením některých odborníků, že „nevyžádaná reklama je užitečná služba a uživatelé ji mají rádi“. Užitečná je možná v tom, že šetří peníze zadavatelům — rozhodující část nákladů přenáší na další články řetězce — ale cokoli, co nabourává moje soukromí bez mého souhlasu, považuji za nízké a manipulativní a z principu to odmítám.

Jan Hlaváč
mediální konzultant v oblasti telekomunikací
Jakékoli neosobní oslovení od někoho, komu jsem v minulosti nedal svůj kontakt, považuji za SPAM. Je to také zaslání informace, kde chybí jakákoli spojitost s předchozím ústním či písemným kontaktem — a to i za předpokladu, že dotyčnou osobu znám. Důležitým faktorem je i frekvence oslovení. Občasná nabídka zajímavých produktů mne zaujme, ale pokud jich od stejné společnosti dostanu za týden pět, tak to považuji za SPAM. n

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.