Investice do PR na Slovensku rostly

5. 5. 2003 00:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Slovenský trh PR zaznamenal za poslední rok kvalitativní posun. Rostly i investice klientů do komunikace.
n Radana Čechová
Podle slov Jozefa Bednára, PR konzultanta komunikační agentury Monarch, samotné media relations s počtem článků jako primárním ukazatelem výsledků práce agentur už nevystačí. K rozvoji trhu přispěly především volby, začínající liberalizace telekomunikačního trhu a vstupy zahraničních vlastníků a společností na slovenský trh.
Zaznamenal slovenský trh PR pokles investic stejně jako ostatní komunikační obory?
Ne. Trh stále mírně rostl. Z první desítky žebříčku Asociace public relations Slovenské republiky (APR SR) sedm agentur zaznamenalo nárůst v objemu přijatých honorářů za poskytnuté konzultantské a poradenské služby. Celkový monitorovaný objem reklamy v médiích v SR dosáhl v roce 2002 podle ACNielsen 12,6 miliard Sk, což je nárůst o 10, 4 % oproti roku 2001. Reálné výdaje na reklamu v médiích však podle kvalifikovaných odhadů dosáhly jen 4,53 miliardy Sk a trh podlinkových aktivit představoval v minulém roce objem přibližně 2,33 miliardy Sk. Reálné investice zadavatelů tak dosáhly oproti roku 2001 nárůst o přibližně 400 mil. Sk v běžných cenách. Ale i při zohlednění průměrné roční inflace (3,3 %) je možné hovořit o určitém mírném růstu reklamního trhu v SR v roce 2002.
Jak se vyvíjí stav slovenských agentur?
V minulém roce probíhala konsolidace slovenských specializovaných agentur. V květnu posilnila svou činnost na Slovensku akvizicí společnost BMI SK a rozšířením týmu rovněž Eklektit Portet Novelli. Především na východním Slovensku začala vyvíjet činnost v oblasti PR společnost Media Max. Třetí nejvýznamnější událostí bylo oznámení o dočasném utlumení aktivit agentury Donath- -Burson-Marsteller SK.
A z pohledu kvality práce?
Slovensko jistým způsobem a časovým odstupem kopíruje vývoj na českém trhu. PR agentury rozšiřují portfolio nabízených služeb, přičemž v jejich středu se profiluje skupina agentur s určijícím postavením na slovenském trhu. I v oblasti etiky se trh pomalu standardizuje, i přesto však se stále vyskytují příklady ne příliš transparentních tendrů vyhlašovaných klienty. Přetrvávajícím negativem na trhu je stále relativní nedostatek edukativních možností v PR a strategických komunikacích.
A co semináře a konference?
V roce 2002 se konala na Slovensku pod záštitou APR SR konference Komunikace jako strategický nástroj managementu. Důležitou událostí bylo rovněž střetnutí vedení ICCO (mezinárodní asociace sdružující národní asociace PR agentur) se zástupci APR SROV. Tyto aktivity přispěly k posunu vnímání PR jako specializované disciplíny.
Jaké obory přinesou PR agenturám letos nejvíce zisku?
V roce 2003 se očekávají investice do všech oborů. Hlavně je budou determinovat kampaně v souvislosti se vstupem do EU, pokračující liberalizace v telekomunikacích, legislativní změny na farmaceutickém poli, vstup dalších zahraničních investorů atd. n
Budoucnost. „Investice bude determinovat liberalizace v telekomunikacích, legislativní změny ve farmacii atd.,“ říká Jozef Bednár z agentury Monarch.


pořadíagenturačisté přijaté honořáře v mil. Skrůst oproti 2001 v %
1.Interel Public Relations25,37+11,52
2.OMNIPUBLIC23,9+12,21
3.Prime time15,9+33,61
4.NEOPUBLIC14,944+123,04
5.ProPublicum12,199+25,11
6.PROMEDIA PARTNER11,8453+39,36
Tabulka 1

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.