Investujte do značky

31. 3. 2003 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zdeněk Jahoda je stále jediným majitelem společnosti Emco. Na českém trhu vybudoval značku, která odolává konkurenci globálních gigantů. Co za tím stojí, jsme se zeptali v rozhovoru.
n Radana Čechová
Jak lze udržet vedoucí postavení na tak konkurenčním trhu v ČR?
Investicemi do budování značky. O značku Emco jsme se začali starat poměrně brzo, v době, kdy naši konkurenti více investovali např. do novějších strojů. Bylo to způsobeno i tím, že tehdy Emco nebyla výrobní, ale obchodní firma. Vyrábět jsme začali teprve před třemi lety. Neměli jsme tedy do čeho jiného investovat než do značky. A to byla výhoda.
Proč jste se rozhodli přejít k výrobě? Není to neobvyklé?
Nejdůležitější důvod byl spojen s rozvojem discountů a privátních značek (PZ), které v některých segmentech budou zaujímat až 50 % trhu. Kdybychom nevstoupili do výroby, nemohli bychom do těchto 50 % zasahovat. Dalším důvodem bylo to, že jsme do té doby zadávali výrobu dalším českým firmám, které jsme tak podporovali v rozvoji, a vytvářeli si postupně vlastní konkurenci. Třetím důvodem je export. Bez působení v jiných zemích by byla naše pozice dlouhodobě těžší, než když bude značka Emco známá i jinde v Evropě.
Do kolika řetězců dodáváte privátní značky?
V současné době do čtyř.
A konkrétně?
Asi není vhodné na to odpovídat.
Proč?
Našim konkurentům nemůžeme přesně říci, čeho jsme již dosáhli a čeho ještě ne. Není to pro nás výhodné. Dále nám některé výrobky dodává již deset let německá firma Hahne, která je jedním z nejlepších výrobců privátních značek cereálií v Evropě. Přes nás tedy procházejí i produkty pro řetězce, které my právě nevyrábíme.
Nezveřejňujete konkrétní PZ výrobky, protože by to mohlo mít negativní dopad na značku?
Není to tak jednoznačné. Velcí evropští výrobci vedou neustále diskuse o tom, zda mají dodávat PZ do řetězců, či nikoliv. Jsou firmy, které PZ nevyrábějí (Nestlé, Ferrero atd.), a jsou firmy, které je vyrábějí pod jiným názvem. U nás nebude nikdy na PZ napsáno: vyrábí společnost Emco.
Vraťme se zpět ke značce Emco. Do jaké kategorie zboží patří?
Značku Emco jsme stavěli tak, že nebude nejlevnější. Raději budeme vymýšlet akce, pracovat s obalem atd. než neustále snižovat cenu. Každá firma si musí stanovit jasnou strategii. Jestli vrhnout všechny síly na to, aby byla nejlevnější, anebo se spíše pokoušet o cenově vyšší segmenty. S tím souvisí i odlišení vlastní značky od ostatních.
Jaké jsou tedy vaše další plány?
Ve své době jsme kladli na první místo známost loga, a proto jsme ho umísťovali i na výrobky z jiných segmentů než jen zdravé výživy, a tím je značkou Emco zastřešovali. Dnes klademe důraz na profilaci značky. Emco by mělo v současné době představovat zdravou snídani. Portfolio značky v současné době čistíme. A to tak, že logo z výrobků odebíráme, anebo naopak přidáváme na nové produkty, které nebyly zastřešeny značkou Emco, ale přitom jsou součástí konceptu „zdravé snídaně“.
Jaká s tím souvisí strategie marketingové podpory?
Hlavní pro nás byla podpora v místě prodeje. Nyní však zjišťujeme, že budeme muset spotřebitele oslovit i tzv. seshora pomocí televize. V minulosti jsme nejprve uváděli výrobky na trh a podle chování spotřebitelů jsme je teprve podporovali. Nyní však hodláme učinit výjimku a poprvé v naší historii uvedeme na trh výrobek, který budeme podporovat již od samého začátku.
O co jde?
Jmenuje se Snack Fit. Je to müsli v krabičce do ruky. Design obalu je dynamický a cílí na mladé lidi lišící se od klasických konzumentů müsli. Odpovídá tomu i reklama.
Můžete být konkrétnější, co se týká kampaně?
Zatím ne.
V minulosti jste realizovali dva spoty…
Spot na müsli jsme chtěli udělat tak, aby vyčníval z řady. Ukázali jsme v něm spotřebitelům ingredience a útočili na jejich chuť. Druhý spot, tentokrát na kukuřičné lupínky, který byl nasazen do televize v polovině března, je rovněž odlišný od ostatních. Vytvořil jej František Brabec a animaci pro něj připravil Karel Saudek.
Využíváte služeb některé reklamní agentury kontinuálně?
Ne. Souvisí to s tím, že jsem jediným majitelem a nedokážu si představit, že bych musel strategii značky někomu předat. I když někdy uvažuji o tom, že u dalších značek nebo podznaček by se trvalejší spolupráce hodila. A to z toho důvodu, že růstem počtu výrobkových řad roste i potřeba komunikace. Je to pro nás čím dál obtížnější. Některou z těchto skupin určitě v budoucnu agentuře svěříme.
A co další aktivity? Ty rovněž realizujete sami?
Ano. Máme šedesátičlenný tým obchodních zástupců a merchandiserů. Rovněž mezi naše stálé zaměstnance patří čtyři ochutnávkové týmy, které realizují každý den na čtyřech místech ochutnávky již sedm let. Prostřednictvím nich můžeme se spotřebiteli daleko příměji komunikovat, než kdybychom na akce někoho najímali. n
Novinka. Emco uvede na trh zcela nový výrobek z řady Müsli — Snack Fit. Již od začátku jej podpoří masivní kampaň.


Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.