Aktivní ženy Knorru v irské režii

10. 3. 2003 00:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG

Irsko se nám v mnohém podobá. Není největší, obyvatel pomálu, ale smylu pro humor dost. Není proto divu, že si irský režisér Brian O’Malley vybral pro svou první zahraniční cestu Prahu, dalo by se ale také říci, že si Praha, respektive agentura DDB vybraly jeho.

n Zuzana Janovská
Značka Knorr společnosti Unilever přichází na trh s novým výrobkem, který nese název „Sáček plný chuti“. Maso okořeníte připravenou směsí, vložíte do sáčku, uzavřete a dáte do trouby. Tuto novinku komunikuje agentura DDB v TV a tisku. Ve spotu se objeví opět tři kamarádky známé z předchozích reklam Knorru a zase čekají na muže, jenž nakonec uvízne ve výtahu, a večírek se tudíž musí přesunout k němu. V ČR se natáčela nejen verze pro náš trh, ale rovněž pro Maďarsko. České a maďarské herce řídil Ir Brian O’Malley. Více informací najdete v novinkách na str. 13.
Preferují irští zadavatelé zahraniční, nebo domácí režiséry?
Když jsem začal točit, bylo v módě vybírat si zahraničního režiséra. Od poloviny 90. let jsou ale pod většinou irských reklam podepsáni domácí režiséři. Existují samozřejmě výjimky jako pivo Guinness, které by stěží mohl točit domácí režisér, je to takový svatý grál, který se málokterému irskému režisérovi podaří ukořistit. Téměř vždy si vybírají cizince.
Na kolika procentech reklam se podle vás podílejí zahraniční režiséři?
Řekl bych, že točí asi 10 % všech irských reklam. V Dublinu pracuje několik britských režisérů, ale jinak jsou to domácí, a to je myslím dobře.
Díky ekonomické situaci mají režiséři méně práce, jsou nuceni snížit svou cenu, a proto jsou pro české klienty přístupnější a ochotně k nám přijedou. Je to i váš případ?
Možná je to pravda, ale není to můj případ. Mám spoustu další práce v Irsku a stejně tak moje cena není jiná než v Irsku. Přijel jsem k vám za zkušenostmi.
Jaké zkušenosti máte na mysli?
Chci poznat nové prostředí, zkusit si práci s lidmi, pro něž angličtina není mateřský jazyk. V Irsku jsem v pohodě a vím, co mohu od lidí očekávat.
Je Česká republika skutečně vaše první „zahraniční cesta“?
Ano, doposud jsem se snažil sbírat zkušenosti doma v Irsku. Praha byla prvním místem, kam jsem zamířil. Netoužil jsem jet napoprvé do USA nebo do Jižní Ameriky. Česká republika je mi bližší, protože je to pořád Evropa.
Mohl jste ale napoprvé jet třeba do Británie, ta je přece ještě blíž?
Na tento trh je velmi těžké se dostat. Pracuje tam mnoho kvalitních specializovaných režisérů. Samozřejmě nepochybuji o kvalitách českých režisérů, ale každopádně jsou zdejší lidé cizím režisérům otevřenější. Nemají předsudky o Irech jako v Británii, kde je těch předsudků až příliš.
Proč myslíte, že si reklamní agentura DDB vybrala právě vás?
Myslím, že si mě vybrali díky tomu, že mám na showreelu především filmy z reklamy založené na práci s lidmi a interakci postav. Pro agenturu a klienta bylo myslím rozhodující, aby lidé vypadali ve spotu přirozeně. Navíc toto je moje třetí reklama pro Knorr.
Museli jste natočit obě verze, českou i maďarskou, v jednom dni, nebylo to příliš rychlé?
Bylo to náročné, ale nic neobvyklého. Vzhledem k tomu, že točím reklamy teprve tři roky, jsem na krátké časové úseky zvyklý. Můj producent mi říkal, že dřív měl člověk měsíce na přípravu, ta doba je zřejmě nenávratně pryč. Dnes to funguje tak, že vám někdo zavolá, vy práci přijmete a reklama musí být dokončena během čtrnácti dní.
Vy ale netočíte reklamy dlouho?
K režii jsem se dostal asi před deseti lety a začínal jsem krátkými filmy. Až v roce 1996 jsem začal pracovat na hudebních klipech, především pro irské kapely a zpěváky. Měl jsem jasno v tom, co chci dělat, a velmi rychle vznikl i můj showreel. V době mých začátků se většina reklam tvářila jako dokonale krásná „looks commercial“. Tehdy jsem však zároveň zaznamenal, že v Británii se začínají točit reklamy s malým počtem herců, spíš takové etudy. Pustil jsem se tedy přesně do takových reklam a za šest měsíců se skutečně dostaly do módy i v Irsku. Každý věděl, že to umím, a proto o mě byl zájem.
Kolik má Irsko zkušených režisérů?
Řekl bych, že většinu reklam u nás točí asi pět nebo šest režisérů. Navíc se točí převážně jenom v Dublinu. Já mám to štěstí, že jsem mezi těmi šesti nejžádanějšími.
Pracujete exkluzivně pro jednu produkční společnost?
Ano, mám exkluzivní smlouvu s Red Rage Films. Dnes je podobný přístup ve světě téměř pravidlem. V Irsku, Británii a stejně tak třeba v New Yorku je normální pracovat exkluzivně. n
Zásadně exkluzivně. Režisér Brian O’Malley pracuje pouze pro jednu produkci. Praha byla jeho první zahraniční cestou, pro Knorr ale točil reklamu již potřetí.


Nový sáček. Český i maďarský spot vznikly během jediného natáčecího dne v domě na Masarykově nábřeží, jsou identické a jen hlavní herečka je pro každou zemi jiná.




Redakce MAM

Další zajímavé čtení