Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Užití bankovek v reklamě má svá jasná pravidla

Redakce MAM3. 2. 20032. 7. 2019

Bankovky jsou častými motivy reklamních kampaní. Mnozí však bývají překvapeni, že jejich užití k podobným komerčním účelům má svá jasně daná pravidla.

n František Vyskočil
Pro reklamní účely, zejména subjektů poskytujících peněžní služby, jsou často používány reprodukce bankovek či mincí. Mnohé reklamní agentury se zhusta (bohužel) až po zveřejnění takové reklamy dozvídají, že užití kopií bankovek není zcela volné a je regulováno obecně závazným právním předpisem.
Vyloučit záměnu
Jedná se o vyhlášku České národní banky č. 36/1994 Sb. o podmínkách, za kterých lze reprodukovat bankovky, mince, šeky, cenné papíry a platební karty a vyrábět předměty, které je úpravou napodobují. Tato vyhláška v § 2 jasně uvádí, jaké musí reprodukce bankovek splňovat náležitosti, aby užití nevyžadovalo souhlas České národní banky. Tedy, bude-li někdo chtít v reklamě použít reprodukci bankovek, musí pamatovat, že bankovky lze bez souhlasu ČNB reprodukovat, jde-li o:
1. jednostranné černobílé reprodukce, jestliže jejich délka při zachování poměru stran nepřesahuje polovinu délky reprodukované bankovky nebo je nejméně o polovinu větší než délka reprodukované bankovky;
2. jednostranné barevné reprodukce,
n jejichž délka při zachování poměru stran nepřesahuje třetinu délky reprodukované bankovky nebo je nejméně dvojnásobná než délka reprodukované bankovky;
n jestliže jsou reprodukovány části bankovek nepřesahující polovinu plochy obrazce reprodukované bankovky tak, aby z jednotlivých částí nebylo možné složit bankovku celou;
n na kterých delší a kratší strana reprodukované bankovky svírají úhel nejméně o 20 stupňů odlišný od pravého úhlu.
Protože se mohou výše uvedené zásady jevit trochu těžce srozumitelné, je vhodné shrnout smysl ustanovení tak, že reprodukce vždy musí být do své velikosti či způsobu napodobení jasně rozdílné od oficiálně užívaného platidla.
Autorská práva aj.
Jestliže reprodukce bankovek výše uvedené náležitosti splňují, není bohužel ještě stále vyhráno. Zmíněný předpis totiž v § 5 uvádí, že „…ustanoveními této vyhlášky nejsou dotčeny právní předpisy o autorských právech, ochranných známkách a průmyslových vzorech…“ Nesmíme totiž zapomenout, že bankovky vykazují pojmové znaky autorského díla a tvůrcem předlohy bankovek je akademický malíř Oldřich Kulhánek. Zájemce o užití kopií bankovek se vedle vyhlášky České národní banky musí podřídit i ustanovením zákona č. 121/2000 Sb. o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), který poskytuje ochranu autorům a autorským dílům. Podle této normy lze autorské dílo užít (až na zákonné výjimky) jen se souhlasem autora, a zájemce by tedy měl k užití bankovek získat oprávnění od tvůrce bankovek Oldřicha Kulhánka, případně od další osoby, která takové oprávnění smluvně od pana Kulhánka získala. Bude ale záležet i na konkrétním pojetí reklamy. Jestliže bankovky budou pouze marginálním prvkem reklamy, potom se domnívám, že nebude souhlas nositele práv nutný.
Výjimka?
Jak bylo výše naznačeno, připouští autorský zákon určité výjimky z autorskoprávní ochrany, a to i v tzv. veřejném zájmu. V takovém případě nepožívají tato díla autorskoprávní ochranu a lze je neomezeně užít. Protože je výčet děl, které lze ve veřejném zájmu užít, proveden v autorském zákoně pouze demonstrativně (byť bankovky v tomto seznamu chybějí), je na tuto výjimku někdy poukazováno zastánci tvrzení, že k užití bankovek v reklamě stačí naplnit pouze podmínky vyhlášky č. 36/1994 Sb. a není již nutné se zaobírat souhlasem či nesouhlasem nositele autorských práv. Podle mého názoru je pokus vztáhnout „veřejný zájem“ neomezeně i na bankovky sporný a dotýká se ochrany práv autora a jeho díla. Lze proto doporučit, s výhradou výše uvedeného, pro reklamní účely získat souhlas nositele autorských práv k bankovkám.  n

Autor je advokátem v AK Vyskočil, Krošlák a spol.
Peníze v reklamě. Důvodem regulace použití bankovek k nejrůznějším kreativním záměrům je snaha zamezit jejich záměně se skutečnými penězi. O tom, že  zaplatit se dá opravdu čímkoliv, ostatně vypovídají bohaté zkušenosti policie a ČNB.


Peníze podle zákona. „Užití kopie bankovek a dalších cenin se řídí jednak vyhláškou ČNB, zároveň však tímto nejsou dotčeny právní předpisy o autorských právech, ochranných známkách a průmyslových vzorech,“ varuje před svévolným užitím bankovek k reklamním účelům právník František Vyskočil.

Zavřít reklamu

VLP nebude v západních Čechách distribuovat přes Mediaprint

Starší článek

CP Online snížila o polovinu ceny za pět internetových domén

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Unsplash.com

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Marketing

ČEZ zpřístupňuje VR prohlídku Temelína celému světu

Jaderná elektrárna Temelín spustila už loni ve svém Infocentru prohlídku ve virtuální realitě ReakTour, která si rychle získala velkou popularitu. Nyní je…
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.